מיטיבי לכת: נחל פרס עליון, נחל אדמון, ראש מעלה צורים, פנינה א...

היה שווה לקחת יום חופש ולטייל עם גלעד באזור נחל פרס עליון נחל אדמון מעלה צורים ולרדת לאזור החווארי בבקעת ים המלח. שלוות המדבר המרגיעה והנופים המרתקים יוצקים אל הנפש נחת רוח שאין שניה לה.

חום וירוק ללא הפסקה

אנחנו רק בתחילת החורף אבל כמות המשקעים שירדה בארצנו בסתיו נותנת אותותיה גם בנגב ובמדבר. במקומות רבים שהורגלנו
בהם לצבע החום השולט, מופיעות נקודות ירוקות ופריחות של צמחים שונים המושכים את תשומת ליבנו המטיילים. זהו רק אחד
הרשמים שנותרו בי מטיול באזור נחל פרס עליון - נחל אדמון - מעלה צורים ובקעת ים המלח.

הקטע הידוע והמטויל בנחל פרס הוא החלק התחתון שבו. מסתבר, שהחלק העליון בו אינו נופל ביופיו ממנו. טיילנו בו עם גלעד
בן צבי בקטע עד למפל הגדול, ולאחר תצפית על מפליו מלמעלה המשכנו לנופים מרהיבים לא פחות בנחל אדמון כשבדרך
לאחר עקיפת מפלי פרס ירדנו אליו שוב ובקטע הזה פגשנו צמחיה רבה יחסית כולל עצי שיטה סוככנית נהדרים. המדבר פורח
ומתהדר בצמחים כגון יפרוק זיפני (מצוי בהמוניו ובפרותיו הלבנים), דמיה לבידה שהיא צמח רעיל ומעניין, אהל מגושם שדי בטיפות
מים בודדות על מנת לפתוח את פרחיו ואפילו סלוודורה פרסית- זו הדרומית ביותר בארץ ובעולם שפגשנו בדרכנו לקראת סיום
המסלול. גם הגיאולוגיה כאן לא מאכזבת מבחינת הענין שהיא מציגה: כל המסלע כאן שייך לסלעי משקע ימיים. בחלק העליון של
מסלול הטיול בעיקר גיר ודולומיט מתקופות הקנומן-טורון (97 -85 מליון שנה לאחור) ושברי צור מישאש מכסים מדרונות רבים
ככל שיורדים בגובה, עולים בשכבות הנחשפות. לקראת המורדות הדרמטיים של מצוק ההעתקים, בולטות הגבעות המחורצות
של הקירטון והצור מעליו (קירטון מנוחה וצור מישאש המשתייכים לחבורת הר הצופים) ולקינוח בבקעת ים המלח גושי החוואר
שנותרו כאן עת חדרה לאזור ימת הלשון שהשתרעה מדרום הכנרת ועד חצבה ונסוגה סופית רק לפני כ 15000 שנה.
התחלנו מאזור המחצבה דרומית להר צבאים. בקטע לא מסומן חתכנו לנחל פרס ובו צעדנו עד המפל הגדול שנשקף ממנו
נוף נהדר. ממנו עלינו מהנחל על מנת לעקוף אותו ומ"מרפסת פרס" צפינו בו במבט מלמעלה וכן במפל שאחריו שהוא
אפילו גבוה יותר. משם ירדנו ועלינו בכמה מקומות ולבסוף ירדנו שוב לערוץ הנחל במקום בו הוא מתרחב ומכיל מקבץ
של עצי שיטה סוככנית. שם עזבנו אותו וטפסנו צפונה לרמה המוליכה לנחל אדמון. גם בנחל אדמון יש מפל מרשים.
לאחר צפייה בו והמשך הליכה מעל תוואי הנחל צפינו גם במפל השני המצוי בו ומשם עלינו לראש מעלה צורים. כל הקטע
לנחל אדמון וחזרה ממנו לא מסומן. בראש מעלה צורים חזרנו לשביל המסומן (הפעם באדום- קודם בנחל פרס היה ירוק).
עם השביל המסומן ירדנו עד לבקעת ים המלח. הירידה אמנם ארוכה במקצת אך לא תלולה בניגוד להרבה מורדות
"שוברי ברכיים" היורדים ממצוק ההעתקים בעיקר במדבר יהודה. בבקעת ים המלח נהננו מנוף גבישי החוואר הבולטים
כל העת במיוחד בקטע שבו נחל צין מתחתר בהם. לבסוף הגענו למוצב הלא מאויש "פנינה א" בו השארנו את הרכבים
לא הרחק מהצומת המובילה מכביש 90 לנאות הכיכר.
בנחל פרס יש מים בגבים, רובם רדוד והם בעלי פונטציאל להיות מלאים יותר במהלך החורף. שאר חלקי המסלול היו
נטולי מים. הנה מספר תמונות שהן רק דוגמאות. מומלץ לצפות בכל התמונות מהטיול תוך שימוש בקישור המצוי בסוף
הכתבה (יש להעתיק אותו לשורת הכתובת).

עירית אמנם מחייכת כאן בתחילת ההליכה מאוזן לאוזן אך נראה לי שקר לה עדיין...

נכנסנו לנחל פרס. הנוף נעשה מעניין ואיתו גם החיוכים:

המשך הנחל נעשה אפילו יותר מעניין:

לאחר הליכה והפסקה באחד הגבים המשכנו בנחל

כמעט הגענו לתצפית המפל הגדול בנחל פרס

איזה נוף נשקף מהמפל:

כעת טיפסנו במרץ ואפילו נעזרנו בידיים על מנת לעקוף את המפל בדרך ל"מרפסת פרס"

מהתצפית למעלה, רואים בברור את שני המפלים בנחל ואת קו השבר החותך את הנחל בניצב לו סמוך למפל העליון:

הנוף להמשך הנחל לאחר עקיפת המפלים היה מרתק:

מרחוק ראינו את מקבץ הירק ועצי השיטה אליהם צעדנו מול נוף מרהיב:

עזבנו את נחל פרס ו

עזבנו את נחל פרס ועלינו לרמה שמעל נחל אדמון

קשה היה להסיר את העניים ולא לצלם את הנוף בדרך למפל אדמון:

לפני שהגענו ממש למפל, ירדנו שוב לאחר טיפוס:

מראש מפל נחל אדמון הנחל נראה מרהיב אך לטעמי האישי המראה יפה יותר כשממשיכים קצת הלאה ממנו ומצלמים
את סביבתו במבט לאחור:

מראש מעלה צורים מבט מרהיב לכיוון ים המלח ומשטחי החוואר הלבנים

ירדנו לבקעת ים המלח. בקטע האחרון ממש צמוד לסוף הירידה הבחנו בכמה "פטריות" - סלעים שנותרו
מבלייה נמרצת במשך זמן רב

זהו זה. מסלול מומלץ למיטיבי לכת. לא קשה מידי - דרגת קושי בינונית.