אסתרית בלצן - בטהובן 33 וריאציות על נושא מאת דיאבלי

אוהבי מוסיקה שאינם שומעים סדרות אלו מפסידים בגדול

 



אנטון דיאבלי(1781-1859) היה מוציא לאור אוסטרי ממוצא איטלקי.בתקופתו הוא היה מפורסם כמו"ל שעסק בעיקר בספרות ותווי מוסיקה אך כיום עיקר פרסומו בא מכך שבטהובן חיבר על וולס שדיאבלי כתב 33 וריאציות לפסנתר.

ד"ר אסתרית בלצן בתכנית היחיד שלה של שיחת- הקונצרט על הנושא-בטהובן 33 ואריאציות דיאבלי ניתחה את היצירה, הסבירה מה הניע את בטהובן לכתוב כל כך הרבה וריאציות על וואלס שדעתו עליו היתה שלילית ביותר ובסוף לאחר ההפסקה ניגנה את כל היצירה בשלמותה.
נגינתה היתה טובה מאוד.הודגשו והובלטו בנגינה אלמנטים שונים בה,בלצן היתה בנגינה מלאת טמפרמנט ורגש וגרמה הן בנגינתה והן בניתוח היצירה והסיבות לכתיבתה לכך שבסיום התכנית הקהל לא נתן לה לרדת מהבמה והמשיך דקות ארוכות במחיאות הכפיים הסוערות.
היה זה מופע שמינויי הסידרה לא במהרה ישכחו למרות שכל התכניות של בלצן השנה ובכלל משאירות מטען אמנותי וחוויתי רב.

היצירה אורכה כ50 דקות/ בגלל אורך זה,קושי גדול בביצועה וסיבות נוספות לא מבוצעת לעתים קרובות.
משך שנים ארוכות לא שמעתי אותה בביצוע חי אך השנה בגלל הצגה עליה בתיאטרון בית ליסין והמופע של אסתרית בלצן יצא לי לשמעה פעם אחת בשלמות ופעם אחת חלקים ממנה.

דיאבלי פנה בשנת 1819 למלחינים מפורסמים כשוברט,בטהובן,הומל,ליסט,נפומוק ואח' שיכתבו לו וריאציה אחת על וולס שכתב.דיאבלי התכוון לפרסם את הוריאציות שקיבל-51 במספר באלבום מיוחד בו יופיעו כל הוריאציות .
בטהובן סירב לכתוב וריאציה ולא התיחס לפניה כי ראה את הוואלס כשיטחי,חסר חידוש כל שהוא ,ללא ברק,טפשי ובנאלי.

לאחר מכן בטהובן שינה את דעתו והחליט להענות לפניתו של דיאבלי בתנאי שיכתוב לא וריאציה אחת אלא 33.
דיאבלי קיבל את התנאי בשמחה.
בטהובן כתב באותה שנה 23 וריאציות והפסיק את הכתיבה.לאחר שלוש שנים המשיך וחיבר כאמור 33 וריאציות.

דיאבלי הוציא את כל הוריאציות באלבום כאשר בחלק הראשון הופיעו הוריאציות שקיבל מכל המלחינים ובחלק השני את כל הוריאציות שבטהובן חיבר.
הוריאציות של בטהובן נחשבות לחיבור החשוב ביותר שלו של יצירות לפסנתר והיצירה הגדולה ביותר והטובה ביותר על נושא ואריאציות.

היצירה נכתבה בין השנים1819-1823 ובטהובן קרא לה "פראנגרונגן" דהיינו גלגולים שזה יותר מוריאציות.באותה תקופה בטהובן היה חרש לחלוטין אך התעקש לכתוב 33 וריאציות ולא פחות.
מדוע רצה בטהובן לכתוב דוקא 33 וריאציות.הוא בעצמו כתב 30 וריאציות על נושא שלו ובוריאציות גולדברג שכתב באך היו 32 וריאציות.
יש החושבים שהוא רצה להראות שכוחו עוד במותניו ולפניו,שהוא הגדול מכולם.כל מה שהאחרים יכולים הוא יכול לעשות טוב יותר למרות מצבו הבריאותי .

מה זאת ואריאציה.זאת אימפרוביזציה-אילתור.וריאציה במוסיקה הוא כינוי לטכניקת כתיבה בה חומר מוסיקלי(הנושא)עובר שינוי ע'י חזרות שונות.
שינויים אלו יכולים להיות בהרמוניה,במלודיה,בקצב,במקצב,בתזמור,בכל כראות עיניו של המחבר.בדרך כלל הנושא מופיע בתחילת היצירה והוא משתנה בכל חזרה שלו או מלווה באופן שונה.

בטהובן לא אהב את הנושא -את הוולס הוא שנא .הוא כתב וריאציה ראשונה בצורת מארש שתקף את הנושא.
בטהובן אמר כי הוא לא מקשט את הנושא אלא מפרק אותו ובונה אותו מחדש.דעתו היתה שהנושא דבילי אך הוא-בטהובן יכול לעשות ממנו יצירה למופת.הוא פירק ופוצץ את כל הואלס.

בוריאציות שכתב יש גם זכר למחאה חברתית כאשר לקח מוטיב שמוצרט כתב בדון גובני בו הזמר שר שאינו רוצה לשרת יותר ומזייף אותו.

העונה ה22 לשיחה-קונצרטים אלו תסתיים בתכנית "זורמן בחלונות הגבוהים" שתתחיל ב7.6.13 בתא עם מחווה לשמוליק קראוס עם הסולנית קרן הדר,המלחין משה זורמן ואמן כלי ההקשה אסף רוט.בתכנית יהיו עיבודים מענינים על שירי החלונות הגבוהים.

גב' בלצן כבר פירסמה את תכנית העונה הבאה בת"א חיפה וירושלים והיא תכלול 5 תכניות מענינות על "פאפא היידן"-אבי הקלאסיקה,"קורלי"-שיגעון הבארוק,מרוול לשנסונים הצרפתיים,תכנית על רביעיית הפסנתר של דבוז'אק ולסיום חגיגת זמר עברי במלאת 100 שנה להולדתו של סשה ארגוב.
תכנית לכל הדעות מגוונת ומענינת.

לראות או לא לראות: אוהבי מוסיקה שאינם שומעים סדרות אלו מפסידים ובגדול.

 
תמונות : אלי ליאון

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל