מיטיבי לכת: חמוקיים קירטוניים מעוררי השראה ודמיון, נרקיסים מלוא הערוץ ונוף נפלא

רכסי הנגב הצפוני הפחות מוכרים מכוסים כעת מעטה ירוק המשתלב היטב עם צור מישאש הבולט בראשם. הערוצים והמקומות הנמוכים פורחים השנה כפי שזמן רב לא פרחו עקב ריבוי המשקעים. ביחד עם נוף נהדר הם סיבה טובה לשוטט בהם בעונה זו

מהר צבוע לאגם ירוחם במסלול שכמעט כולו אינו מסומן, כשממש לפנינו מתרוצץ צבוע אמיתי

הפעם טיילנו עם גלעד בו צבי וחוג מטיילי "סביבתנו" של מכון אבשלום בנגב הצפוני. זוהי עונה נהדרת לטיולים בדרום בכלל ובאזורים
בהם קיימת פריחה נהדרת בפרט. והשנה היא נראית ממרחק בכל השטח, עקב ריבוי המשקעים שהאזור הזה קיבל עד כה - יותר
ממחצית הממוצע השנתי. הרכסים ירוקים, העמקים והמקומות הנמוכים שופעים סוגים שונים של צמחים ופריחה נהדרת. ראוי לציון
הוא ערוץ הנרקיסים העמוס בנרקיסים פורחים כעת לכל אורכו, באזור נחל מסעד. אין ספק שבהביט הפריחה, הוא היווה את
גולת הכותרת של הטיול. התמונות שהעליתי כאן הן כרגיל רק דגימות של היופי שבשטח. בסוף הכתבה מופיע קישור לכל התמונות
מהטיול. מומלץ מאד לצפות.
המסלול החל בעלייה לרכס הר צבוע, ממנו ביצענו את התצפית הראשונה שכמו כל התצפיות בטיול היתה מרהיבה על הבוקר.
משם המשכנו לכיוון כללי של בקעת צבוע אך עוד לפני כן ביקרנו במאגורת צבוע - בור גדול לאגירת מי גשמים מימי הנבטים. מכאן ועד
החצייה הראשונה של נחל רביבים נהננו מנוף הקירטון הלבן הבוהק שיוצר בגבעות מסביב צורות עגלגלות שונות שמספיק מבט חטוף
בהן כדי להבין מדוע מישהו טבע את שמם ל"חמוקיים"... ויש בכל השטח הזה חמוקיים קטנים וחמוקיים גדולים מעוררי השראה ודמיון.
שכבת קירטון זו משתייכת ל"תצורת מנוחה" שיחד עם צור מישאש הכהה והקשה בראשי הרכסים כאן הן חלק מהחבורה הגיאולוגית
"חבורת הר הצופים" שהורבדה באזורים אלה בתקופת הסנון (90 - 65 מליון שנה לאחור) כשהים שהציף את הנגב באותה תקופה היה
עמוק וכל הרכסים שכבר היו תוצאה של קמוטי ה"קשת הסורית" היו מכוסים במים.
מחמוקי הקירטון המשכנו דרך בקעת צבוע לעבר ערוץ הנרקיסים באזור נחל מסעד (אבל לא בנחל הזה ממש, אלא לא רחוק ממנו)
כשהדרך טובלת בנופים מרהיבים וכאמור בשפע של פריחה נהדרת. מזג האויר גם הוא לא איכזב והיה ממש אידאלי לטיול.
ערוץ הנרקיסים הוא תופעה מרהיבה ומרנינת נפש בכל שנה. לכל אורכו הוא עמוס בצרורות של נרקיסים נהדרים שריחם ממלא את
כל המרחב. במהלך העלייה במעלה הערוץ הזה יכולתי לדמיין שאני מהלך על שפת בריכת בושם ענקית...
כשסיימנו לטפס את ערוץ הנרקיסים ועזבנו אותו לטובת המשך העלייה לרכס רחמה (שעל שמו אגב נקראת העיירה ירוחם השוכנת
למרגלותיו) עצרנו לכמה דקות לצפות על ערוץ נחל מסעד המצוי בשכנות לערוץ הנרקיסים. נוף נחל זה מדגים בצורה ברורה כיצד
הגיאולוגיה באזור תואמת למורפולוגיה: שכבות שכבות של סלעי משקע ברורות האחת על השניה נראות בבירור לאורכן של השלוחות
שביניהן הוא מתחתר. בעודנו שמים פעמינו אל התצפית על הנחל, הבחנו לפתע בצבוע גדול למדי שהגיח ממקום מחבואו וברח
מאיתנו למקום מרוחק יותר. ככל הנראה העבודה שהלכנו מעליו ומצדדיו לכל אורך הרכס לא מצאה חן בעיניו והוא החליט לשנות מקום.
הוא בהחלט נראה מרשים אבל הוא רץ מהר מידי מכדי שאוכל לצלם אותו מה גם שצבעיו האפורים התמזגו היטב בשטח.
המשכנו לכיוון כללי של שיא רכס רחמה כשנופי המרחב ממשיכים ללוות אותנו. כאן, על רכס רחמה הגבוה יותר מסביבתו, צעדנו על
שכבת גיר קשה מתצורת שבטה המשתייך לחבורה הגיאולוגית "חבורת יהודה" שהורבדה מתחת לחבורת הר הצופים שהוזכרה קודם.
לאחר מספר קילומטרים נעצרנו להפסקה ותצפית בנקודה בה נראתה ירוחם. עיירה זו הסירה מעליה בשנים האחרונות את התדמית
השלילית שדבקה בה בעבר וכיום היא מצויה בתנופת פיתוח אדירה כשלראשונה מאזן ההגירה אליה וממנה חיובי - כלומר יש יותר
שמבקשים לגור בה מאשר עוזבים אותה. זה קשור להשקעות מסיביות בחינוך ובפיתוח של העיירה לטובת כלל התושבים.
מתצפית זו המצויה מתחת לשיא רכס רחמה ירדנו קטע של כקילומטר לראשונה על שביל בסימון כחול. זה הקטע היחיד בטיול בו הלכנו
על שביל מסומן וגם אותו נטשנו עד מהרה לטובת חבירה לנחל רביבים מכיוון דרום מערב, במגמה לעבור בסמוך לסכר ירוחם המצוי
על אגם ירוחם שאף הוא שוקם בעשור האחרון וכעת הוא מהווה מוקד משיכה במיוחד לתושבי ירוחם אך לא רק. אי אפשר שלא לציין
לטובה את ההפתעה שציפתה לנו בסוף המסלול שהיא כולה היתה יזמה של נהג האוטובוס שהסיע אותנו: מרק חם, שתייה חמה
וקרה וכיבוד מסוגים שונים. כל הכבוד.

הנה מספר תמונות מהטיול, כאמור מומלץ לצפות בכולן באמצעות הקישור בסוף הכתבה.

זהו זה - בהחלט טיול מומלץ אך דורש ניווט בעזרת מפה או הליכה עם מדריך שמכיר את המסלול או עם גלעד שגם מכיר וגם מנווט תוך כדי תנועה...