שיוויון ערך האדם

האם "שוויון ערך האדם" הוא ערך מיותר ושקרי? (תגובה לכתבתו של יגאל פרנקל, מה-4.2.16 "שוויון ערך האדם, האמנם?") אני רוצה לטעון כי ערך השיוויון, או אידיאל השיוויון הוא אידאל נצחי שמלווה את האנושות מראשית ימיה, גם אם הוא אף פעם לא הוגשם במלואו, ויש להגשימו גם ב"קיבוץ המתחדש" ובמדינה. לדעתי אין להסתפק בשיוויון זכויות בלבד בקיבוץ, כפי שמציע יגאל פרנק

האם "שוויון ערך האדם" הוא ערך מיותר ושקרי?
(תגובה לכתבתו של יגאל פרנקל, מה-4.2.16 "שוויון ערך האדם, האמנם?")

אני רוצה לטעון כי ערך השיוויון, או אידיאל השיוויון הוא אידאל נצחי שמלווה את האנושות מראשית ימיה, גם אם הוא אף פעם לא הוגשם במלואו, ויש להגשימו גם ב"קיבוץ המתחדש" ובמדינה.
לדעתי אין להסתפק בשיוויון זכויות בלבד בקיבוץ, כפי שמציע יגאל פרנקל, ולבטל את האידיאל של "שיוויון ערך האדם" בקיבוץ. פרנקל טוען: " שוויון ערך האדם הוא אחד השקרים המוסכמים עליו היה בנוי הקיבוץ השי תופי. ממנו נבע העיוות ביחס שקיבלו אנשיו." מיד אחרי דברים אלו פרנקל מביא דוגמה הסותרת כליל את טיעונו ומלמדת אותנו מה יקרה אם נבטל באופן רשמי את הערך הזה: " דוגמא בולטת היא השיטה של פנייה לוועדות – החבר קיבל על פי מעמדו החברתי ולא על פי צרכיו האמיתיים." ברור שתופעות כאלו יהיו יותר ויותר שכיחות אם נצהיר שזוהי מעכשיו הנורמה. גישה כזו תכרסם בעקרון שכל תלמידי ישראל הניגשים לבחינת הבגרות משננים: "השיוויון בפני החוק".
הגישה שפרנקל ממליץ עליה תמנע מחברים לבקר את פעולות מנהל המפעל, לדבר באסיפת הקיבוץ נגד מנהל הקיבוץ, כי יש חברים ששווים יותר, וחבר פשוט לא יכול לבקרם. גם בחיי היום יום החברים החזקים ידכאו את החברים החלשים וזה יהיה נורמטיבי. כמובן שהחבר החזק יזכה ליחס מועדף בבקשותיו ממוסדות הקיבוץ.
יגאל, אתה בעד שוויון זכויות לחברים, אבל אם מאחורי התביעה לשוויון זכויות לא יעמוד האידיאל של שוויון ערך האדם, מדוע שתהיינה זכויות שוות? מדע שלא ניתן יותר זכויות לחברים בעלי "הערך" הגבוה יותר לחברה?
אינני תמים, ואני יודע שבמידה מסויימת העניינים בקיבוץ מתנהלים תוך שקילת ערכו של האדם לחברה. קשה להימנע לגמרי מזה. אדם הממלא תפקיד חשוב במשק או במוסדות, או כשהוא בא מחמולה גדולה, או כשהוא מקושר לאנשים המרכזיים בקיבוץ, יזכה בד"כ ביחס מועדף, לעומת חבר שאין לו את היתרונות הללו. אבל הנורמה של שוויון ערך האדם בולמת את הנטייה האנושית הזו.
כפי שכתבתי לא פעם מעל במה זו: ביטלנו בקיבוץ המתחדש לא מעט ערכים שהיו מקודשים בקיבוץ הישן. מעתה יש להיזהר בביטול ערכים נוספים, שמא נערער את תשתית קיומה של החברה הקיבוצית.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל