נשים בספר שמות

דמותן של הנשים בספר שמות בהמשך לרשימותי הקודמות, אני רוצה להוכיח כי המקרא אינו כולו שוביניסטי, ויש בו מגמות של הערכה כלפי הנשים.

דמותן של הנשים בספר שמות
בהמשך לרשימותי הקודמות, אני רוצה להוכיח כי המקרא אינו כולו שוביניסטי, ויש בו מגמות של הערכה כלפי הנשים.
בספר שמות הנשים מוצגות כמצילות חיים. המגמה הזו ניכרת בהצגת דמותן של שפרה ופועה:
וַיֹּ֙אמֶר֙ מֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם לַֽמְיַלְּדֹ֖ת הָֽעִבְרִיֹּ֑ת אֲשֶׁ֨ר שֵׁ֤ם הָֽאַחַת֙ שִׁפְרָ֔ה וְשֵׁ֥ם הַשֵּׁנִ֖ית פּוּעָֽה:
(טז) וַיֹּ֗אמֶר בְּיַלֶּדְכֶן֙ אֶת־הָֽעִבְרִיּ֔וֹת וּרְאִיתֶ֖ן עַל־הָאָבְנָ֑יִם אִם־בֵּ֥ן הוּא֙ וַהֲמִתֶּ֣ן אֹת֔וֹ וְאִם־בַּ֥ת הִ֖וא וָחָֽיָה:
(יז) וַתִּירֶ֤אןָ הַֽמְיַלְּדֹת֙ אֶת־הָ֣אֱלֹהִ֔ים וְלֹ֣א עָשׂ֔וּ כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבֶּ֥ר אֲלֵיהֶ֖ן מֶ֣לֶךְ מִצְרָ֑יִם וַתְּחַיֶּ֖יןָ אֶת־הַיְלָדִֽים. (שמות פרק א).
המגמה הזו נמשכת בהצגת דמותן של אמו של משה ואחותו מרים:
וַתַּ֥הַר הָאִשָּׁ֖ה וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַתֵּ֤רֶא אֹתוֹ֙ כִּי־ט֣וֹב ה֔וּא וַֽתִּצְפְּנֵ֖הוּ שְׁלֹשָׁ֥ה יְרָחִֽים:
(ג) וְלֹא־יָכְלָ֣ה עוֹד֘ הַצְּפִינוֹ֒ וַתִּֽקַּֽח־לוֹ֙ תֵּ֣בַת גֹּ֔מֶא וַתַּחְמְרָ֥ה בַחֵמָ֖ר וּבַזָּ֑פֶת וַתָּ֤שֶׂם בָּהּ֙ אֶת־הַיֶּ֔לֶד וַתָּ֥שֶׂם בַּסּ֖וּף עַל־שְׂפַ֥ת הַיְאֹֽר:
(ד) וַתֵּתַצַּ֥ב אֲחֹת֖וֹ מֵרָחֹ֑ק לְדֵעָ֕ה מַה־יֵּעָשֶׂ֖ה לֽוֹ. (שמות פרק ב).

המגמה הזו מגיעה לשיאה עם דמותה של בת-פרעה:
וַתֵּ֤רֶד בַּת־פַּרְעֹה֙ לִרְחֹ֣ץ עַל־הַיְאֹ֔ר וְנַעֲרֹתֶ֥יהָ הֹלְכֹ֖ת עַל־יַ֣ד הַיְאֹ֑ר וַתֵּ֤רֶא אֶת־הַתֵּבָה֙ בְּת֣וֹךְ הַסּ֔וּף וַתִּשְׁלַ֥ח אֶת־אֲמָתָ֖הּ וַתִּקָּחֶֽהָ:
(ו) וַתִּפְתַּח֙ וַתִּרְאֵ֣הוּ אֶת־הַיֶּ֔לֶד וְהִנֵּה־נַ֖עַר בֹּכֶ֑ה וַתַּחְמֹ֣ל עָלָ֔יו וַתֹּ֕אמֶר מִיַּלְדֵ֥י הָֽעִבְרִ֖ים זֶֽה (שמות פרק ב).
למרות שבד"כ אנו סבורים שבתקופת חז"ל מעמד האשה יורד לעומת מעמדה בתקופת המקרא, חז"ל העריצו את דמותה של מרים אחות משה:
וַיֵּלֶך אִיש מִבֵּית לֵוִי (שמות ב, א)
להיכן אזל (הלך)?
אמר רבי יהודה בר-זבינא: שהלך בעצת בתו.
תאנא: עמרם, גדול הדור היה.
וכיון שראה
שגזר פרעה הרשע אותה גזרה,
אמר: "לשוא אנו עמלים".
5 עמד, וגירש את אשתו.
ועמדו כל ישראל, וגרשו נשותיהן.
אמרה לו בתו: "אבא, גזירתך קשה מגזירת פרעה –
פרעה לא גזר, אלא על הזכרים,
ואתה גזרת על הנקבות ועל הזכרים;
10 פרעה לעולם הזה,
ואתה לעולם הזה ולעולם הבא;
[פרעה] – רשע הוא, גזרתו ספק מתקיימת, ספק אינה מתקיימת,
[ואתה – צדיק] אתה, וגזרתך ודאי מתקיימת,
שנאמר: וְתֵגְזַר-אוֹמֶר, וְיָקָם לָךְ (איוב כב, כח).
15 באותה שעה עמד, והחזיר את אשתו.
ועמדו כולן, והחזירו נשותיהן.
(תלמוד בבלי, סוטה, יב ע"א)

במדרש שלפנינו עמרם מוצג כטיפש, ומרים מוצגת כחכמה ובעלת עמדת מנהיגות.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל