מבחני התאמה למועמדים חדשים לראשי ערים בישראל

איכותם של ראשי הערים בישראל בירידה מתמדת, אין התמודדות אמיתית של אנשים איכותיים לתפקיד. לפעמים התפקיד מאויש באנשים שלא היו מתאימים לשום תפקיד אחר במשק. התוצאות נראות בשטח, בפריפריה כבר שנים שאין שגשוג, אין עליה בכמות התושבים, במקומות רבים קיימת נסיגה מתמדת במספר התושבים שלאורך שנים משפיעה לרעה על העיר והתושבים.

בעשורים האחרונים קיימת ירידה משמעותית באיכות האנשים המתמודדים לראשות הערים בישראל, דבר המקשה מאוד על התושבים בבחירת מועמד מתאים מכלל המתמודדים, קיימות לכך סיבות רבות אך הבעיה העיקרית היא שרבים קושרים תפקיד זה בלכלוך וכוחניות אשר אינה תואמת לרוחם ובכך מונעת מהם את התמודדות על התפקיד. לצד ראשי ערים מצליחים ישנם גם כאלה המגיעים לתפקיד הרם מתחתית הסולם, ללא ידע בניהול, ללא הבנה בסיסית בצרכי התושבים, והגרוע מכל שבמשך הזמן הם מנהלים את העיר כאילו היא רכושם.

המחשבה שכך זה בפוליטיקה, גם שם יש אנשים לא מתאימים או מושחתים, אינה נכונה להשוואה כיוון ששאיפתם של ראשי המפלגות היא להציג נבחרת חזקה וטובה לכנסת ולכן בד"כ הם המנגנון שצריך לדאוג שהטובים יגיעו להיות הנציגים הבכירים. לעומתם תפקיד ראש עיר הוא תפקיד קריטי בהתפתחותה של עיר, אין זה עוד תפקיד אדמיניסטרטיבי שצריך לדאוג שהכול עובד תקין, זהו תפקיד מנכ"ל, תפקיד המצריך יכולות לפיתוח ובניית תנאים לפריצה קדימה, ליצירת אפשרויות והזדמנויות חדשות, זהו תפקיד רם מדי כדי שאנשים בינוניים ומטה יתפקדו בו, התפקיד בעל השפעה מכרעת על החיים בעיר, על התושבים ועל חיי התרבות, הפרנסה והתיירות. מפתיע, אבל דווקא בדבר חשוב כל כך, לאזרחים אין את האפשרות לבחור ראש עיר בולט כי במקרים רבים אין בין המתמודדים אחד כזה ואין מספיק מידע וידע אמיתי על המתמודדים האחרים, ובמקרים אחרים המשחק מכור לכוחות הפוליטיים הפועלים, ולאזרחים נותר רק לבחור את הרע במיעוטו.

בעיה זו בולטת יותר בעיירות פיתוח, שם מועמדים בתמיכתן של חמולות יכולים להיבחר דרך קבע בגלל השפעתם על אוכלוסיות קטנות וחלשות, אם במתן הטבות לקבוצות מסוימות, בזכייה במכרזים, בהשפעה על ניהול העיר , או לפעמים אפילו בתחבולות שונות על מתמודד חדש שיסיר את מועמדותו וכו'.
בעיירות הפיתוח (פחות מ- 40,000 תושבים) האוכלוסייה בד"כ חלשה ואיננה מספיק גדולה כדי להתגבר על השפעות שליליות. די בכך שראש העיר או ראש מועצה בתפקיד יצליח למנוע ממתמודד חדש וטוב את התחרות, תיסלל דרכו לתפקיד ותובטח היבחרותו, עם הזמן ככול שהוא רוחש סימפטיה לכיסא הרם יהיה כמעט בלתי אפשרי לנתקו ממנו.
בארץ, ערים ועיירות שונות מתנהלות מעצמן ללא דרך, ללא מוצא ללא אור בקצה המנהרה וללא חלום או עתיד. לא יתכן שערים וותיקות במקומות שונים בארץ באזורים כל כך יפים תקועים כבר עשרות שנים באותה כמות אוכלוסיה, ושטובי בניה יברחו ממנה וישאירו אותם להתנוון.

ישנם רגעים שבהם המדינה צריכה לפעול ולקחת אחריות על אותם מקומות ואותם תפקידים, לא תמיד תיקון מצב כרוך בהוצאות תקציב גדולות, לא יתכן לתת לאנשים שלא הוכיחו כלום במשך שנות חייהם לנהל עיר, או מועצה מקומית. מדובר במנכ"ל על, ובתושבים!, אפילו לתפקיד פשוט במפעל המעומדים נדרשים לעבור ראיונות ובחינות התאמה שונות. המדינה יכולה וצריכה לתקן את המצב, ולגרום לכך שיהיו מועמדים טובים לציבור הבוחרים. לדוגמה:

א. המדינה יכולה לסנן את המתמודדים ע"י עשיית מבחני התאמה ארציים לראשות עיר, כך שמתמודד לא יוכל להתמודד אם לא עמד במבחן ההתאמה בהצלחה. כפי שעו"ד לא יכול לקבל רישיון אם לא עבר מבחן התאמה. וכפי שאוניברסיטאות לא מקבלות סטודנטים ללא פסיכומטרי. מבחני התאמה לראשי ערים יתקיימו אחת לשנה ומתמודד לא יוכל להיבחן מדי שבוע עד להצלחתו. אי הצלחה או אי התאמה במבחן תמנע ממנו התמודדות ורק לאחר שנה שלמה של המתנה יוכל להיבחן שוב.

ב. צריך לתקן את המנדט שנותנות המפלגות הגדולות לתפקיד ראשי ערים למועמד מטעמם, בנוסף לעמידה במבחן הארצי המפלגות צריכות לפרסם ולבקש מועמדים, לבחון ולבחור מבניהם את המתאים ביותר. היום, נציג מתמודד של תנועה פוליטית לעירייה, לא צריך להוכיח הרבה לגבי יכולותיו, הוא צריך להביא ממליצים ובזה הוא מצליח .

הממשלה צריכה להעלות את רמת החשיבות לנושא זה, לטפל בו בדחיפות ועכשיו, כי רק החלטות ממשלתיות נכונות יכולות למצוא פיתרון עתידי נכון לרווחת ולטובת התושבים והאזרחים. ההנחות במס וכל ההטבות שהממשלה נותנת, אינן מספקות את הפתרון הנדרש, הם צעד קטן, אבל הוא עוזר יותר בטיוח הבעיה באמצעות סנוור עיני התושבים שרובם בגלל היותם חלשים אינם נהנים מהטבות אלה.








אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל