מיטיבי לכת: הר אלדד, נחל עבדת, הר ערקוב בורות רמליה ועוד

אזור הר אלדד - נחל עבדת והסביבה מכילים שרידים רבים ומענינים של חקלאות עתיקה ושל נוודים שעברו באזור. בנוסף, יש בורות מים לרוב מהם חלק מלאים ומאפשרים רענון למי שחפץ בכך תוך כדי טיול בסביבה והנוף כמובן מרהיב, במיוחד ערוץ נחל עבדת. 20 ק"מ של מסלול יפה.

לקחת פסק זמן ולהרגע בהר הנגב.

אזור נחל עבדת הר אלדד הר ערקוב מטויל פחות מהרגיל. אולי בגלל שהוא מכיל מעט שבילים מסומנים. אנחנו טיילנו עם גלעד
במסלול מעגלי שרובו הגדול ללא שבילים כלל. טיפסנו על הר אלדד, חצינו את נחל צין, המשכנו לעלות ולרדת לסרוגין תוך צפייה
בשרידי חקלאות עתיקה הפזורים בשטח, ראינו בורות מי שחלקם מכילים מים ומאפשרים לרוצה בכך לטבול ולהתרענן, המשכנו
לנחל עבדת המרשים וממנו לרכס הר ערקוב. לבסוף ירדנו לנחל צין וחזרנו לנקודת ההתחלה (תחנת הדלק בכניסה לעבדת).
אזור זה הוא המרשים ביותר בנגב כולו מבחינת השרידים המעידים הן על מי שחיו כאן כבר החל מלפני כ 7000 ולאורך התקופות
והן על עיסוקם העיקרי שהיה חקלאות. זהו אזור עשיר בטרסות להטיית מים הניגרים בעת שיטפונות אל תוך בורות אגירה.עתיר
בתעלות להפניית המים, משופע בבורות מים שחלקם מתמלא גם כיום ומאפשר למטייל העובר כאן להתרענן וכן לעדרי הבדואים
ולחיות המצויות כאן לשתות. בנוסף, מיגוון של ציורים על סלעי גיר המכוסה שכבת סיליקה כהה (פטינה) החל משלהי בתקופה הנבטית
ועד כמה עשרות שנים לאחור, מאפשר הצצה לאופי האנשים שישבו באזור או שעברו כאן כנוודים.
כיאה לרמת עבדת בה טיילנו, צעדנו כל העת על מרכיבי החבורה הגיאולוגית "חבורת עבדת" שגווניה נראים היטב בשטח. חבורה זו
המורכבת משכבות גיר קשה, דרך גיר קירטוני ועד לקירטון רך הבוהק למרחקים, הושקעה כאן בתקופת המיוקן (56 מליון שנה לאחור
ועד ל 33.9 מליון שנה לאחור) עת הוצף האזור והפך לים במספר מחזורי הצפות ונסיגות. עלינו וירדנו כשאנו הולכים על תצורת מור
(קירטון עם תרכיזי צור), תצורת ניצנה (גיר עם מאובני נומוליט המשמשים כמאובנים מנחים), תצורת חורשה (קירטון רך מסיבי) ותצורת
מטרד(גיר קשה עם נומוליטים. בהחלט הסטוריה גיאולוגית מרתקת. נופים מרחביים מרהיבים ליוו אותנו כל העת כשבמיוחד מרשים
נחל עבדת שבתקופה זו הערוץ בו ירוק ובולט למרחקים. המסלול בדרגת קושי בינונית, כ 20 ק"מ עם הפרשי גובה של כ 600 מטר.
גלעד כרגיל - אנציקלופדיה מהלכת. תענוג צרוף לטייל איתו.

הנה מספר תמונות מהטיול. את מרבית התמונות אפשר לראות באמצעות הקישור המצורף בסוף הכתבה.

ערוץ נחל צין נראה יפה מלמעלה

החבר'ה מטפסים על הר ערקוב

מהר ערקוב למעלה - המבט לכיוון נחל צין צפונה מרהיב:

רגע לפני הירידה לבורות רמלייה תפסתי נוף:

סמוך לבורות רמלייה בערוץ נחל צין, שכבת גיר קירטונית מבהיקה, מזכירה את חמוקי הקירטון באזור רכס צבוע