מיטיבי לכת: מאום אל קנטיר לעין גב

מסלול שיש בו מכלול המרכיב טיול מהנה: הסטוריה מהעת העתיקה והחדשה, נוף נהדר פריחה (עדיין) וגיאולוגיה מרתקת המספרת את סיפור השטח. האובך והראות המוגבלת איפשרו תמונות בעלות איכות מוגבלת אבל עדיין נהננו מאד מהטיול.

בטרם כל הירוק הופך לצהוב

האביב במחוזותינו קצר והשנה כמות המשקעים בצפון היתה מועטה מהרגיל. אז הירוק עוד נאחז בכל כוחותיו בשטח אבל עוד
כשבועיים שלושה הוא יהפוך לצהוב. לפני שזה קורה ניצלנו את ההזדמנות לטייל בדרום רמת הגולן. השטח שם מכיל נופים
מרתקים. מבית הכנסת העתיק באום אל קנטיר ירדנו לנחל סמך כשנוף הנחל והסובב אותו מול עינינו כל העת. עצרנו להפסקה
בחיבור הנחלים סמך ואל על בנקודה המכילה מים. משם טיפסנו אל חירבת עדיסה כשנוף הנחל ואזור כורסי ממשיך ללוות
אותנו. בחירבת עדיסה עצרנו לתצפית. המשכנו משם לכיוון בני יהודה הישנה כשמשלב מסוים צעדנו מעל נוף הכינרת. מבני
יהודה הישנה, ירדנו ועלינו לקרן עין גב ומשם ירדנו לעין גב. בהחלט מסלול נהדר ליום הליכה.
נוף מורדות הגולן בקטע זה ובמיוחד באזור מצוקי האון שמעל קרן עין-גב, נקרא לעיתים "נוף עלמות" בקרב גיאולוגים. בזלת
הכיסוי - אותה שכבת בזלת "צעירה" שכיסתה כאן את האזור החל מבערך 3.5 מליון שנה לאחור ועד כ 4000 שנה לאחור
(זו האחרונה נתגלתה בסמוך להר הדרוזים בדרום מערב סוריה על גבול ירדן היא הצעירה ביותר) האחרונות משמרת יחידות
נוף כגון קרן עין גב או צוקי נוף כוורות המצויה דרומית לה, הר סוסיתא וגבעות נוספות אזור בעוד שחלקים אחרים התבלו בזמן הזה.
תופעה זו יצרה נוף מגוון של בתרונות וחריצים במורדות הגולן ששכבותיה מספרים את העבר הגיאולוגי שלה בצורה די ברורה.
סדר שכבות המסלע המונחות כאן מתי היו כאן הצפות ימיות ומאיזה סוג. חבורת עבדת היא התחתונה ביותר מתקופת המיוקן
(כ 25 מליון שנה לאחור) ומתוך המשקעים שהותירה אנו למדים שהאזור הוצף על ידי הים ממערב. מעליה מונחות תצורות פיק
וסוסיתא המשתייכות לחבורת סקיה תחתונה (משלהי תקופת האיאוקן שאחריה) שהותירו כאן מאובנים שבלוליים מה שהוביל
תחילה לסברה כי בתקופה זו חדר ים מכיוון המפרץ הפרסי אולם לאחר שגם בעמק יזרעאל נמצאו מאובנים דומים סבורים כיום
כי הים באותה תקופה גם הוא הגיע ממערב כלומר מהים התיכון של היום. מעל שכבות אלה מונחת תצורת הורדוס הבולטת
בשטח (אבן חול וטיט) גם היא כתוצאה מים שחדר ממערב והעליונה ביותר- תצורת גשר (חבורת ים המלח) המורכבת מסלעי
גיר עם חוואר שהורבדו בסביבת מים מתוקים (נחלים ואגמים) מתקופת הפליוקן (5.3 - 4.6 מליון שנה לאחור) שהציפו את
האזור בתקופה זו. מספר מחזורי הצפות ונסיגות - בהחלט מעניין.
האובך היה די כבד ואיפשר תמונות באיכות מוגבלת בלבד. בכל זאת, נהננו מאד מהטיול ומהסבריו של יזהר דמטר
ואני מביא כאן מספר תמונות. אפשר לראות את כל התמונות על ידי העתקת הקישור שבסוף הכתבה לשורת הכתובת.
תודה מיוחדת לעופר הנהג שאירגן כיבוד ושתיה קרה בסוף הטיול.

נוף נחל סמך המרהיב התגלה כבר בירידה מאום אל קנטיר

עין גב נראית קרוב מתמיד:

נוף ערוצי מרתק לא הפסיק להלהיב אותי:

זהו - יורדים מקרן עין גב לסיום המסלול ליד הקיבוץ:

זהו זה. מסלולנו הסתיים בקרבת קיבוץ עין גב.