על טעות גדולה של אליה ליבוביץ

על טעות גדולה של איליה ליבוביץ על טעות גדולה של איליה ליבוביץ לספרו של איליה ליבוביץ , ("לקרוא מחדש את התנ"ך), היוצא לחנויות בימים אלו, נערך מסע פירסום נרחב, בראיונות בעיתונים המכובדים ביותר. הספר מבטיח עיון אתיאיסטי בתנ"ך, ולכן רבים החילוניים בינינו שרוכשים אותו. עדיין לא סיימתי לקרוא את הספר אבל הרושם הכללי שלי הוא אכזבה.

על טעות גדולה של איליה ליבוביץ

לספרו של איליה ליבוביץ , ("לקרוא מחדש את התנ"ך), היוצא לחנויות בימים אלו, נערך מסע פירסום נרחב, בראיונות בעיתונים המכובדים ביותר. הספר מבטיח עיון אתיאיסטי בתנ"ך, ולכן רבים החילוניים בינינו שרוכשים אותו.
עדיין לא סיימתי לקרוא את הספר אבל הרושם הכללי שלי הוא אכזבה. פתחתי את הספר בפרק העוסק בעשרת הדיברות (פרק 6) וגיליתי שהוא עוסק רק בשתי הדיברות הראשונות.
למעשה גיליתי שתי שגיאות בטיעון של ליבוביץ:
ליבוביץ קובע כי האפיון היחיד של אלוהים ניתן בדיבר הראשון: "אנוכי יהוה אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים". לפי דעתו "אסור ליהוגי לתת משמעות אחרת למושג האלוהים" (שם, עמ' 134). לדעתי כל עשרת הדיברות משקפות את מושג האלוהים, ואפילו הייתי מרחיב את זה לאמירה שכל התנ"ך, ולפחות התורה משקפים את מושג (מושגי) האלוהים.
על הטעות הזו, בונה ליבוביץ טעות יותר בולטת. הוא טוען כי: כי לאור ההצהרה על אפיונו של אלוהים בדיבר הראשון, לדעתו יש להסיק כי הסופר המקראי לא רואה בה' את בורא העולם, ולכן "אלוהים של היהודי, למשל לא יהיה בורא עולם, וגם לא המשגיח הקוסמי" (שם, 138). ליבוביץ מרחיב את טיעונו ומצהיר כי לפי הדיבר הראשון "אלוהים מצהיר על עצמו שהוא איננו:
• מושיעם של ישראל.
• בורא העולם.
• כל – יכול
• נצחי
• שופט כל הארץ
• מנהיג היקום
• אבינו בשמים"
כאמור לדעתי איפיונו של אלוהים לא ניתן רק בעשרת הדיברות, וודאי של איפיונו המלא, אלא בכל התנ"ך, ואינני תופס מדוע ליבוביץ מנתק את איפיון האלוהים בעשרת הדיברות מאיפיונו בשאר חלקי התנ"ך.
הכשלון של ליבוביץ בקביעה כי אלוהים אינו בורא העולם הוא כמעט בלתי נתפס, כאשר אנו ממשיכים להתקדם בעשרת הדיברות לדיבר השלישי, שם נאמר בפירוש, בהנמקה לשמירת השבת, כי ה' הוא בורא העולם:
(ח)זָכ֛וֹר֩ אֶת־י֥֨וֹם הַשַּׁבָּ֖֜ת לְקַדְּשֽׁ֗וֹ:
(ט) שֵׁ֣֤שֶׁת יָמִ֣ים֙ תַּֽעֲבֹ֔ד֘ וְעָשִׂ֣֖יתָ כָּל־מְלַאכְתֶּֽךָ֒:
(י) וְי֙וֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔֜י שַׁבָּ֣֖ת׀ לַיקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֑֔יךָ לֹֽ֣א־תַעֲשֶׂ֣֨ה כָל־מְלָאכָ֡֜ה אַתָּ֣ה׀ וּבִנְךָֽ֣־וּ֠בִתֶּ֗ךָ עַבְדְּךָ֤֨ וַאֲמָֽתְךָ֙֜ וּבְהֶמְתֶּ֗֔ךָ וְגֵרְךָ֖֨ אֲשֶׁ֣ר בִּשְׁעָרֶֽ֔יךָ:
(יא) כִּ֣י שֵֽׁשֶׁת־יָמִים֩ עָשָׂ֨ה יְקֹוָ֜ק אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֗רֶץ אֶת־הַיָּם֙ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־בָּ֔ם וַיָּ֖נַח בַּיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֑י עַל־כֵּ֗ן בֵּרַ֧ךְ יְקֹוָ֛ק אֶת־י֥וֹם הַשַּׁבָּ֖ת וַֽיְקַדְּשֵֽׁהוּ" (שמות פרק כ').
.
כיצד נשמטה עובדה זו מעינו של ליבוביץ, החוזר בפרק זה עשרות פעמים על קביעתו כי עשרת הדיברות מלמדות אותנו שאלוהים אינו בורא עולם, לאלוהים הפתרונים?
איתן קליש



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל