דברי א-סיסי ומה הלאה?

נשיא מצרים יצא לפני יומיים בהצהרה שקיבלה תהודה רחבה בישראל בדבר הצורך לחדש את המו"מ לשלום. זאת לאחר תקופה של "שלום שהיה קר בין ישראל למצרים ואט אט התחמם מתחת לפני השטח. מה המשמעות והיכן הדבר עומד?

בשני מאמרים שפרסמנו כאן, האחד מעט לפני הבחירות לנשיאות מצרים בהם נבחר הגנרל המצרי עבד אל-פתאח סעיד חוסיין חליל א-סיסי כנשיא מצרים, והשני כשנה לאחר היבחרו סקרנו בהרחבה את הדמות ואת הבעיות, לפניהם היא עומדת, כנשיאה של המדינה הענקית והמדהימה הזו-מצרים. עתה, בחלוף ימים רבים מאז נבחר, מתגלה לפנינו תהליך מעניין אודותיו כתבנו בשני המאמרים הללו. תהליך שבו הצליחה ממשלת נתניהו, הן זו הקיימת כיום והן זו שקדמה לה, לזרוע זרעי אמון עם א-סיסי וחבר אנשיו. אך זה לא הכל. סייעו לתהליך ההתקרבות, שקיים מאז עלה א-סיסי לשלטון, אנשי החמאס בעזה שמנסים ללא לאות לחתור תחת השלטון המצרי בסיני, תוך קשירת קשר עם גופי אל קעידה = "אנסאר בית אל מקדס" או הארגון הסאלאפי "אל תואחיד ואל ג'יהאד" הפועלים יחד עם הבדווים במרחבי סיני. אל נשכח שהיו אלו כוחות ההנדסה של צבא מצריים בשיתוף יחידות "אמאן אל מרכזי"=שירות הבטחון הפנימי המצרי, שהציפו את מנהרות החמאס שהעבירו "ממתקים" מסיני לרצועה!!! פועל יוצא של קשרים מתחת לפני השטח בין נתניהו לא-סיסי, הביא בסופו של דבר לחידוש מלא של הקשרים הדיפלומאטיים בין שתי המדינות, שמאז ההתנפלות המאורגנת על שגרירות ישראל בקהיר, בימיו של מורסי-איש האחים המוסלמיים, סבלו קשות.

כל מי שהאזין לנשיא מצרים בנאומו לפני יומיים בעת חנוכת תחנת הכח הגדולה, בעיר המצרית הדרומית אסיוט, לא יכול היה שלא לראות שדבריו של א-סיסי לא נאמרו בשטף אחד עם הנושא עליו דיבר באסיוט. היה זה נאום שנסב בעיקרו על ענייניה הפנימיים של מצרים ולפתע , כאילו משום מקום, החל א-סיסי לדבר על ישראל ועל המזרח התיכון כשדבריו אינם שוטפים ואיטיים בהרבה ממהלך דבריו שקדמו לדיבור על ישראל.

מעניינת כשלעצמה הייתה תגובת לשכת ראש הממשלה שבאה מספר שעות לאחר נאומו של א-סיסי: "ישראל נכונה להשתתף עם מצרים ועם מדינות ערב האחרות בקידום התהליך המדיני והיציבות באזור". בהודעה הוסיפו דברים אישיים של נתניהו: "אני מעריך את פועלו של הנשיא א-סיסי ושואב עידוד מהמנהיגות שהוא מגלה גם בעניין חשוב זה".

על פניו נראה לכותב שורות אלו שדבריו של א-סיסי שנאמרו ב"פניה ישירה לעם בישראל ודרכו למנהיגיו":
1. תואמו מראש עם גורם ישראלי כלשהו
2. באו לאחר פניה של גורמי חוץ המעוניינים בחידושו של המו"מ בין ישראל לבין אבו מאזן וחבר מרעיו כדוגמת שרי החוץ של צרפת וארה"ב.

כמי שהיה על ערש המו"מ לשלום עם מצרים על מהלכיו השונים, יכול כותב שורות אלו להעיד עד כמה יוזמות ש"צצות לפתע" היה להם תהליך עקבי ומובנה והם לא באו לפתע פתאום...

בחינת הדברים שנאמרו על ידי א-סיסי, מצביעה על רצונו להרוות את העם המצרי נחת מהיכולות שישראל נתברכה בהם. בכך הוא מאותת פנימה לעמו שלו ולאופוזיציה הרחבה במצרים לפיתוח יחסים חמים עם ישראל, ששווה לעם המצרי שלא ללכת שבי אחרי ההצהרות רוויות השנאה של המנהיגות הדתית למען רווחתו הוא. גם קריאתו ל"אחינו הפלסטיניים שחייבים לאחד את הסיעות השונות למעם הפתרון הראוי הכסוף והרצוי" (התרגום של כותב שורות אלו) ראויה לציון.

זאת ואף זאת הדגש במילותיו של א-סיסי שהוא "אומר את הדברים בעת שישראל חוגגת את עצמאותה" גרם לפרשן מצרי לבכות את העמדה ההיסטורית הוותיקה של מצרים בכך ש"זו הפעם הראשונה בה נציג האומה המצרית (אל גמהורייה על מצריה) משתמש במושג עצמאות ביחס למדינה הזו ועוד בפומבי"...

נכון שא-סיסי מקיים מפגשים רבים עם אבו מאזן. במפגשים אלה מנסה מחמוד עבאס להוביל את א-סיסי למהלך שבסיומו תתכנס ועידה בינלאומית, בהובלת האיחוד האירופאי שמן המפורסמות ידוע כתומך בעמדה של הנציגות מהמוקטעה שברמאללה. כמו כן, כאן המקום להדגיש את מעמדו הרעוע של אבו מאזן בקרב אנשיו ובקרב הגורמים השונים ברחבי יהודה ושומרון, שלא לדבר על רצועת עזה. הבעיה העיקרית היא מצבו של "הברווז הצולע" שיחד עם שר חוצו המדדה על רגלו נמצאים אמנם בשלהי שלטונם, אך דווקא עכשיו הם יכולים לעולל רעות גדולות למדינונת העיקשת-ישראל. אגב טרם שמענו מה עלה בשיחותיו של קרי עם א-סיסי שהיו אמורים להתקיים היום בקהיר.

יחד עם זאת הבה נזכור ונחדד שדבריו של א-סיסי אינם חדשה מרעישה באזורנו. כבר לפני כשנה וחצי, בעת הוועידה הכלכלית העולמית בדאבוס אמר א-סיסי ש"שלום בין ישראל לפלסטין יצור מציאות חדשה במזרח התיכון ותדכא את הטירור" דבריו אלה לאחר למעלה מ-17 חודשים מצביעים שהוא עדיין דבק במטרתו מחד אבל גם מגלים ששכל שנקף הזמן הועלם רואה עד כמה שגה בתפיסותיו שהבעיה של המזרח התיכון היא יחסי ישראל ותושבי שטחי יהודה ושומרון ועזה, וכי בעיה זו היא שולית נוכח השנאה העזה שבין חלקי האסלאם השונים...

יודגש שא-סיסי הבין היטב ש"לא יכול להיות שיח דתי שיהיה בקונפליקט עם כל העולם"(מתוך דבריו באותה ועידה)

ולסיום בעקבות כל זאת שאלה הלקוחה מדברי הנביא עמוס: "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו"???


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל