להפסיק לפחד מהפחד: הטיפול בפחדים שמעכבים את צמיחתנו

הן הפחד והן החרדה הם לרוב תחושות רגשיות רציונליות. אבל במקרים מסוימים, פחדים וחרדות הם לא רציונליים, וגורמים למחסומים עצומים ומיותרים שמונעים מאיתנו מלהתקדם בחיים או פשוט מלהרגיש טוב עם עצמנו.

freedigitalphotos.net
 
רובנו עושים אבחנה מסוימת בין פחד לחרדה. לפעמים זה רק עניין של בחירת מילים ולפעמים אנו מבחינים בין השניים על ידי החוויה הגופנית שאנו חווים. אז מה באמת מבדיל ביניהם?
 
פחד הוא תגובה רגשית לאיום מיידי, ידוע וברור. לדוגמא, אם בעת שטיילתם ביער נתקלתם בדוב, סביר להניח שתקבלו תגובת פחד חזקה. שרירים מתוחים, קצב לב מוגבר ונשימה מהירה הם רק חלק מהסימפטומים הפיסיולוגיים הקשורים לתגובה לסכנה מיידית. השינויים הגופניים האלה מתרחשים עקב תגובת 'הילחם או ברח', שהיא תגובה מולדת ההכרחית להישרדותנו. ללא תגובה זו, המוח שלנו לא היה מכין את הגוף שלנו להישאר ולהתמודד, או לחילופין לברוח מהר ככל האפשר.
 
בניגוד לפחד, חרדה אינה תוצאה של איום ידוע או ספציפי. במקום זאת, חרדה מגיעה מהציפייה לסכנה שעלולה להתרחש בעתיד, ללא קשר לגירוי חיצוני מסוים. לכן, אם בזמן הליכה ביער אתם מרגישים עצבניים מאוד שמשהו מסוכן או רע עלול להתרחש בגלל שאתם מדמיינים מפגש עם דוב, נחש או כל דבר אחר; אתם לא מפחדים - את חרדים.
 
הפחד הוא תגובה רגשית נורמלית. למעשה, הפחד מלמד אותנו להימנע ממצבים מסוכנים ולחילופין מציל אותנו במצבים מסוכנים. אבל לפעמים אנו מפחדים מהרגשות שהפחד מביא. לפעמים, אותם סימפטומים שיכולים להציל לנו את החיים גורמים לנו לחרדה. במילים אחרות, ניתן לומר שבמרבית המקרים חרדה היא פחד מפחד. במקרה זה, לא רק שאנחנו מנסים להימנע מהמצב המפחיד שהחל את הרגשות האלה מלכתחילה, אלא גם התחושה של הפחד הופכת למשהו שאנו רוצים להימנע ממנו. זהו הבסיס להתקפי החרדה והפאניקה - הפחד מפחד.
 
אישה צעירה צועדת על הכביש. לפתע מגיחה מאחוריה מכונית והנהג צופר לה בחוזקה. היא נבהלת, וקופצת למדרכה ומחכה שהסכנה תחלוף. ברגע שגל האדרנלין יעבור, היא שוב תהיה רגועה ותצא בנינוחות לכביש ותמשיך לצעוד. האישה לא תיבהל מתגובתה לצפירה כיוון שהיא מאמינה שזה נורמלי וטבעי להגיב כך במצב כזה. לאחר מספר ימים אותה אישה יושבת במטוס לפני המראה, כאשר הדיילות מראות מה לעשות בשעת חירום והיכן נמצאות יציאות החירום. היא תוהה לעצמה באיזו יציאת חירום היא תבחר בשעת חירום. המחשבה הזו גורמת לה לתחושה קלה של פרפרים בבטן. תחושה זו הבהילה את האישה כי היא שמה לב שאף אחד אחר לא הגיב כך למראה הדיילות והיא הפכה מודאגת שהתחושה הזו תהפוך להתקף חרדה. היא תהתה, "מה יקרה אם אני אכנס עכשיו לפאניקה?" דבר שגרם לה להיות קצת יותר מודאגת. האישה החלה לחשוב שמשהו לא בסדר איתה כי היא שמה לב שכל הסובבים אותה נינוחים. זה גרם לעלייה נוספת ברמת החרדה שלה. ככל שהאישה דאגה יותר לגבי רגשות החרדה שלה, כך הן גברו. הפחד של האישה מהפחד גרם לה להיות יותר ויותר מודאגת.
 
דבר זה נקרא "מעגל הפחד". אנחנו הופכים להיות לא נינוחים עם רגשות החרדה שלנו ומגדירים אותם כנורמלים או לא נורמלים. אם אנחנו חושבים שרגשות אלה מוצדקים, אנו מתעלמים מהם ונותנים להם לדעוך בעצמם. אם, לעומת זאת, אנו מאמינים שהם אינם מוצדקים, הם עשויים לגדול בעוצמה ולהשתלט עלינו. אז מה התרופה לפחד וחרדה לא הגיוניים? במילה אחת: "חשיפה". על מנת לכבוש את הפחד והחרדה יש צורך להתמודד ולהתעמת איתם, ולא להימנע מהם. אחרי הכל, איך אפשר להתגבר על הפחד מהחושך אם כל הזמן נמצאים באור?
 
מעבר לכך, כדי לנצח את החרדה יש צורך בהבנה ובהכרה של שלוש טעויות קוגנטיביות נופוצות שמתרחשות אצל אנשים שחווים חרדה:
 
1. לעיתים קרובות, אנשים שחווים חרדה מבלבלים סכנות בפוטנציאל נמוך (כלומר, אירועים רעים עם סבירות מאוד נמוכה) עם סכנות בפוטנציאל גבוה (כלומר, אירועים רעים עם סבירות מאוד גבוהה). לכן, במקום הכרה עמוקה שנפילה מגשר בעת חצייתו הוא אירוע עם סבירות נמוכה מאוד, פוביה מגשרים מרגישה כאילו זה אירוע שסביר מאוד שיקרה. במילים אחרות, אנשים חרדים טועים בדרך כלל בסבירות ובכך מעריכים יתר על המידה את הסיכויים שמשהו רע יקרה.
 
2. הטעות הקוגניטיבית השנייה בשכיחותה היא הערכה שגויה של ההשפעה של אירועים רעים בפועל. במילים אחרות, אנשים שחווים חרדה בדרך כלל מאמינים שאם קורה משהו רע, זה ייצר תוצאה דרמטית והרסנית שלא ניתן לטפל בה. לכן, חרדת נהיגה, לעיתים קרובות, מרגישה שבמידה ותתרחש התנגשות, היא תגרום לשינוי קיצוני בחייהם או אפילו להשלכות קטלניות, ללא הכרה בכך שהרוב המכריע של תאונות הדרכים נגמרות בעיקומי פח.
 
3. טעות קוגניטיבית נוספת בקרב אנשים שחווים חרדה היא זלזול במשאבי ההתמודדות שלהם, וביכולת שלהם לנהל את האתגרים הרבים של החיים. ברגע שהם יכירו בתמיכה הרחבה ובכלים הרבים שיש להם להתמודד עם בעיות שונות (כגון: חוסן אישי, משפחה, חברים, אנשי מקצוע וכו'), הם ירגישו קצת יותר טוב.
 
לפיכך, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם פחדים וחרדות מנושאים מסוימים היא ללמוד את העובדות האמיתיות, הנתונים הסטטיסטיים המדויקים, הסיכויים האמיתיים להתרחשות הספציפית ולהפוך להיות מודעים יותר למשאבי ההתמודדות הרבים. ההבנה שמחסומי הפחד והחרדה הם חסרי ממשות ולא מעוגנים במציאות, תעזור לנו לנקוט בפעולות הדרושות כדי לנצח את החרדה ולהתקדם בחיים עם יותר ביטחון ופחות פחד.

זכרו תמיד: תחשבו טוב, תרגישו טוב - ויהיה טוב!

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל