1507תז נתניה הקאמרית הקיבוצית-בטהובן,מאיירבר

שחזור קונצרט שנערך בשנת 1813-מעולה



השבוע תז נתניה הקאמרית הקיבוצית ערכה קונצרט סיום העונה חגיגי ומיוחד.
המנצח שניהל את התזמורת בשלוש השנים האחרונות שלו עד-אל מסיים את תפקידו ולא ינהל אותה בעונה הבאה.
המנהל המוסיקלי החדש יהיה כריסטיאן לינדברג.

בנוסף, התזמורת החליטה לסיים את העונה בשיחזור קונצרט היסטורי שנערך בוינה ב8.12.1813 בו בטהובן ניצח על שתי יצירות בכורה שלו-הסימפוניה השביעית ויצירה סימפונית נוספת הידועה בשם'ניצחון ולינגטון'או'הקרב על ויקטוריה'

זה היה הקונצרט הקצר ביותר עליו בטהובן ניצח ואחד המוצלחים שלו ,אם לא המוצלח ביותר.עד -אל, אחרי התלבטויות רבות, החליט לבחור בקונצרט זה לסיום העונה, כי הוא התקרב ביותר במתכונתו לקונצרטים של עכשיו.
באותה תקופה מלחין שרצה לבצע את יצירתו חייב היה להפיק את האירוע בעצמו ולדאג ולממן את הכל.בקונצרטים אלו שנמשכו כ 4 שעות נוגנו יצירות חדשות ולא חזרו על יצירות שלא נכתבו בסמוך לקיום הקונצרט או כבר בוצעו בעבר.

שלא כמקובל לאור הצלחת הקונצרט ב1813 הוא בוצע בהמשך כמה פעמים(7?)ולא חד פעמי כפי שהיה מקובל.
בקונצרט בוצעו עוד שתי יצירות קטנות אך התוים שלהם אבדו ולחן בחר עד-אל לבצע במקומן את הפתיחה לאופרה 'אלימלך'מאת המלחין היהודי ג'קומו מאיירבר שהשתתף בקונצרט כנגן ושיצירתו ,לדעת עד-אל,השתלבה היטב עם שתי הסימפוניות שבוצעו .

מאיירבר היה מלחין חשוב במאה ה19 וביצוע יצירתו בקונצרט סיום העונה של התזמורת נעשה כביטוי להערכה הרבה שרוכשת התזמורת למלחינים של אותה תקופה.באותו קונצרט השתתפו כנגנים רבים מהמלחינים של התקופה שהיום אנו מבצעים את יצירותיהם כגון סליירי,ג'וליאני,שפוהר,הומל ואחרים.

הקונצרט אז התקיים בשעה לא מקובלת -בשעה 12 בצהריים והשתתפו בו כ400 איש כאשר כרטיס לקונצרט עלה כ250 שקל של היום..
צורת הישיבה של הנגנים אז היתה אחרת וגם היא שוחזרה בקונצרט ששמענו.

כדי לשחזר את הקונצרט ולבצע את שתי הסימפוניות תוגברה תז נתניה-הקאמרית הקיבוצית ונוספו לצורך ביצוע הקונצרט עוד 20 נגנים בחטיבות השונות.
פרט מענין הוא שבדרך כלל מספר הנגנים בקונצרטים אלו אז היה בסביבת 25-30 איש. בביצוע הסימפוניות בקונצרט ב1813 השתתפו 123 נגנים.
בטהובן בקונצרט זה השתמש בפעם הראשונה בשרביט ניצוח וכך עשה גם עד-אל הרגיל לנצח בדרך כלל ללא שרביט.

גם סדר השמעת היצירות שנוגנו היה שונה מהמקובל היום והקונצרט המשוחזר התחיל בסימפוניה מס 7 .
התזמורת ביצעה השבוע את הסימפוניה כמו כל הקונצרט בצורה נהדרת.היא נשמעה כתזמורת סימפונית גדולה.הניצוח עליה היה מצויין והכנת התזמורת היתה מעולה כשצלילה היה חם,מדוייק ונוקשה.

הסימפוניה השביעית של בטהובן נחשבת לאחת המפורסמות של בטהובן ומבוצעת לעתים קרובות ביותר.בטהובן כתב עליה- הטובה ביותר שכתבתי.
הפרק השני שלה מפורסם ביותר כי בהלוויות ממלכתיות בדרך כלל האבלים צועדים לצלילי הפרק שזכה לכינוי'מרש אבל'
בוינה לאור התשואות הרבות של הקהל, בטהובן החליט לבצעו פעם נוספת לפני שהתחיל את הפרק השלישי.

יש שוני רב באוירה של הפרקים השונים בסימפוניה זו.בעוד הפרק השני כאמור עצוב-מארש אבל,איטי ומתמשך בצלילים ארוכים, הפרק המסיים את הסימפוניה
הנו עליז,שמח ולדעת המבקרים בזמנו-פראי ביותר..
זאת סימפוניה שיש באותה יצירה גם צעדת אבל,גם שמחה וגם צלילי מחול.

לאחר הסימפוניה מס 7 בוצעה הפתיחה של מאיירבר.הא היה כאמור יהודי יליד גרמניה בשם יקוב ליבמן בר ששינה את שמו למאיירבר וכתב בעיקר אופרות שזכו להצלחה גדולה ביותר בזמנו.
הפתיחה 'אלימלך'הנה הפתיחה של אופרה בשם זה שנכתבה ב1812.הפתיחה בומבסטית ומתאימה ביותר ליצירה שנוגנה כאן אחריה -נצחון וולינגטון.
גם בה הרבה כלי נשיפה,תופים,מצלתיים,כלי הקשה,רעשנים.התזמור עשיר ויפה ביותר.יצירה תוססת מעולה וחבל שהאופרה בשלמותה לא מוצגת כיום כמעט בשום מקום,אם בכלל.

לסיום הקונצרט המשוחזר נוגנה היצירה של בטהובן 'ניצחון וולינגטון'או הקרב על ויקטוריה'.
היצירה מנציחה את נצחון אנגליה,נסיגת צבא צרפת ונצחון האנגלים על הצרפתים תחת פיקודו של הדוכס מולינגטון.היצירה משתמשת במוטיב מההמנון הבריטי ושיר צרפתי ידוע כשמוטיב ההמנון משתלט על השיר.

המארגנים של הקונצרט הפעם החליטו לתלות שני דגלים בגובה בשני צידי הבמה של המוזיאון אולם בו נערך הקונצרט.האחד של אנגליה והשני של רוסיה.היה לי מוזר כשנכנסתי לאולם להבין את הקשר בין דגל רוסיה וצרפתן אך מאזין מהקהל שאל את המנצח שאמר כמה מילים על היצירה ,מה עושה דגל רוסיה על הבמה והמנצח הסביר ספק בצחוק, ספק ברצינות ,ספק בהומור, כי כך זה כאשר קונים דגל באינטרנט מסין.בכל זאת ,המשיך הוא,יש קשר מסויים עם התזמורת כי רבים מנגניה הם יוצאי רוסיה -בריה'מ...


ביצירה הרבה יריות מרובים ותותחים ואפקטים אחרים שבזמנו בוצעו על ידי מכשיר חדש שהומצא ע'י ממציא המטרונום -מלצל .כל זה הפעם בוצע על ידי סוללה גדולה של כלי הקשה שהשמיעו את רעמי התותחים והיריות.
לפי הוראות שבטהובן כתב אין לתאם בין השמעת התותחים והמוסיקה והשמעתם צריכה להיות שרירותית תוך כדי נגינת המוסיקה.

זאת יצירה שעושה רושם רב על מאזין לא מקצועי שזכתה וזוכה עד היום להצלחה ,למרות שלא נמנית על היצירות היפות והגדולות של בטהובן.

לאחר כל כך הרבה שורות לא נשאר לי אלא לאחל הצלחה כבירה לשלו עד -אל בכל אשר יחליט לעסוק בו והצלחה לא פחות כבירה לתזמורת תחת הנהלתו של המנהל המוסיקלי החדש ומנצח הראשי שלה כריסטיאן לינדברג שהינו גם מנגן טרומבון ושוודאי נשמע אותו מנגן בכלי זה כסולן משך העונה.

לראות או לא לראות;בדרך כלל כל קונצרט ''תותח''. הפעם היו הרבה תותחים יחד.



נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 14/7/2016 09:01


עתונאי-מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל