הטעויות של רוכבי האופנוע על הכביש

רצוני לומר שיש טעויות שהשכל הישר יודע שאסור לעשותן, אבל באינסטינקט של הרגע, הרבה עושים אותן. אין מישהו שלא עבר איזו עברת תנועה פעם. או שהיה לחוץ ולא ייחס חשיבות לעברת התנועה, אלא ראה בה מחיר כדאי בשבילו, כדי לעמוד בלוח זמנים לחוץ. או שממש הרגיש שאם יעשה את אותה עברת תנועה, הרווח שלי יהיה גדול ואין בעברה עצמה שום סיכון.

אני אוהב לספר על הטעויות שרוכבי הדו גלגליים עושים. אבל בואו נודה על האמת. אני בעצמי גם עושה הרבה טעויות ברכיבה שלי.
רצוני לומר שיש טעויות שהשכל הישר יודע שאסור לעשותן, אבל באינסטינקט של הרגע, הרבה עושים אותן. אין מישהו שלא עבר איזו עברת תנועה פעם. או שהיה לחוץ ולא ייחס חשיבות לעברת התנועה, אלא ראה בה מחיר כדאי בשבילו, כדי לעמוד בלוח זמנים לחוץ. או שממש הרגיש שאם יעשה את אותה עברת תנועה, הרווח שלי יהיה גדול ואין בעברה עצמה שום סיכון.
בשני המקרים יש פה טעות. בכל עברת תנועה יש אלמנט של סיכון. גם אם עשיתם אותה עברה שוב ושוב ולא קרה דבר, בפעם הבאה זה עלול לגרום לתאונה! ההרגל הזה שאתם עלולים לרכוש לעשות את העברה, יעלה לכם בסוף ביוקר!
בסופו של דבר בכל עברת תנועה כרוך סיכון. אולי זה לא נראה לעין באותו רגע, אבל יגיע יום, ובהיסח הדעת, העברה הזאת תסתיים בכי רע. פשוט עם הזמן הדבר הופך להרגל וכבר לא שמים לב לסכנה, שפעם היינו מודעים לה.
פעם נהגתי "לגנוב" את הרמזור. אם תשימו לב, רוב הרוכבים נוהגים כך. יש פה אשליה של הרוכב שלא יקרה לו כלום. הוא מרגיש שליטה גדולה יותר מנהג רכב ומתפתה לעשות זאת. אבל אם נחשוב על זה רגע, נגלה שיש פה סיכון גדול פי כמה שרוכב לוקח על עצמו לעומת נהג רכב. שהרי כל תאונה ולו הקלה ביותר, תעלה לרוכב הכלי הדו גלגלי הרבה יותר ביוקר! האבסורד גובר עוד יותר לנוכח העובדה, שרוב הרוכבים הם הראשונים לזנק לצומת עם האור הירוק הראשון. "החבר" שלהם, נהג הרכב, שנוהג כמותם לגנוב את האור האדום הטרי ברמזור, עלול לרסק אותם בצומת! בזמנו הייתה פרסומת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "צא נקי!" עם סמל של אור ירוק ברמזור. הכוונה הייתה בדיוק למנוע את המצב שהזכרתי מקודם – של הנוהג של הרוכבים לזנק ראשונים בירוק הטרי (שאפילו עדיין לא ממש נראה, אלא רק מורגש), הלא ממש נקי ממכוניות שחולפות באדום הטרי בכיוונים האחרים....


כל הקמפיין הגדול של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לגבי הרוכבים בכביש, היא נכונה ומדויקת וגם, לפי דעתי, אפקטיבית. יתרה מזאת, קמפיין זה היה חסר לי תקופה ארוכה, כאשר הרוכבים עושים בדיוק את כל הטעויות המוזכרות בקמפיין ולא "זוכים" לשום תגובה. אני בטוח שהקמפיין הזה גם יעודד את המשטרה לשים לב להתנהגות הרוכבים והנהגים כאחד, על הכביש ולהגביר את האכיפה. ואני יודע שבנושא הזה יש מעט מאוד עשייה – אבל הכוונה תמיד קודמת לעשייה...
בהמשך הקמפיין, אני מקווה שיודגשו עוד נושאים חשובים, שאיש עדיין לא נותן את דעתו עליהם. כוונתי למשל, למהירות הרכיבה. רוכבי הכלים הדו גלגליים הם כמו כדור הנורה מכלי נשק, ככל שמהירותם גדולה יותר כך פגיעותם רבה יותר. הם גם מתקשים מאוד לעצור, שכן האטה פתאומית תגרום להתהפכות הכלי. אם רכב עלול במצב כזה לסטות קצת הצידה, הרי אצל הרוכב זה יגמר באסון גדול, כלומר התהפכות! למרות זאת הרוכבים לא רק שלא מקפידים על מהירות סבירה לפי נתוני הכלי שלהם, הם גם אוהבים לעקוף ולחתוך מכוניות על הכביש! מה שנקרא "הרצחת וגם ירשת?!" שבמקרה הזה מוטב לומר "הנרצחת?!" כאשר נרצחת הכוונה יותר להתאבדות... פה יש מקום להדגיש בקמפיין כזה את חוסר היציבות של הכלי הדו גלגלי, שנהגי הרכב יתחשבו בו ולא יאלצו את הרוכב לעצור בפתאומיות או לסטות מנתיבו – שני דברים שלרוכב קטלניים! רוכב מנוסה יודע שעצירה, ולו קלה, תוך כדי פניה וסטייה מהנתיב עלולים לגרום להתהפכות הכלי! פעם הייתה סיסמא נכונה שאמרה: הנתיב שלי הוא הביטחון שלי! כלומר כל זמן שהרוכב יכול לשמור על נתיב ישר, הוא שולט בכלי ובטוח ואף יכול להאט עד מידה מסוימת. זאת אם הוא מקפיד לשמור על מרחק סביר מהרכב שלפניו.


רוכב טוב בעיני הוא זה שמודע לכל הסכנות שעל הכביש. הפחד הוא החבר הכי טוב של הרוכב. אני זוכר שלא פעם, כשהייתי נאלץ לעשות כל מני שטויות בכביש, בלילה היו לי סיוטים של תאונה. בתת ההכרה שלי הבנתי שבאותם מקרים סיכנתי את חיי, למרות הנטייה של כל אחד מאתנו לחשוב שלי זה לא יקרה...




אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל