מחלוקת בין הסופרת ההיסטוריונית פרופסור פניה עוז זלצברגר לצבי כסה

הערות תשובה לסופרת, היסטוריונית, פרופסור, אונ. חיפה. כתבה עם עמוס עוז את הספר יהודים ומילים שכל שוחר הבנה ראוי שיקרא. לפניה עוז זלצברגר .השלום אתך,

הערות תשובה לסופרת, היסטוריונית, פרופסור, אונ. חיפה. כתבה עם עמוס עוז את הספר יהודים ומילים שכל שוחר הבנה ראוי שיקרא. ל

הערות תשובה לסופרת, היסטוריונית, פרופסור, אונ. חיפה. כתבה עם עמוס עוז את הספר יהודים ומילים שכל שוחר הבנה ראוי שיקרא.

לפניה עוז זלצברגר
.השלום אתך,

כיוון שצפיתי בשיחתך עם דב אלבוים (ערוץ 1) על אחת מפרשיות השבוע. וכיוון שנאמרו כמה דברים מחלוקתיים הנה שתיים תגובות.

1) הקטע של פרשת המסר של משה לראשי המטות/ השבטים וארגונם מפורש על ידך כתחילתה של תבנית רפובליקה. ועוד הרחבת את היריעה עד שיוך רעיון הרפובליקה של משה ללוק והובס וכו'.
והנה אני חולק עליך:
המסר של משה לראשי ישראל הוא ארגון קואליציה של שבטים ולא יסוד לרפובליקה. הרי לא צריך לאזכר כי לוק מקבל את הובס כי מקור הסמכות הוא האדם שמסר את סמכותו למלך. אלא שבני האדם הריבוניים רשאים להפקיע מהמלך את שמסרו בידיו. מזווית זאת חמורבי הוא הדגם החלקי הלא מודע לעיקרון. לכן, רפובליקה אינה קומבינציה ארגונית אלא היא משורש מעמדו הריבוני של האדם בהוויה. הפוליס היווני והחוקה והמינהג הרומי מהם ינקו לוק והובס ואחרים יותר מאשר מנאום הירושה של משה. גם - וזה חשוב שנדע - יהושע לא מקים מדינה אלא שיבטייה.

הדבר הייחודי המופלא הוא שמשה כפף את המלך לחוקה. זו פריצה אוניברסלית כתרומה החשובה של הציוויליזציה העברית.

2) הנקודה השנייה למחלוקת היא הדרוג שהיצגת של מערכות המוסר והצדק העולות עד למושגי ההפשטה באותו ענן מסיני. שכאילו מרמז על משהו אלוהי כמקור המוסר האנושי. וכאן בשיא הקיצור: התיאור הזה מגמד את האנושי ורומז על משהו מעבר לו ואין דבר כזה. פירוש:

אין עולם. אין הרים ואין בקעות. ואין אמת ואין שקר. ואין יפה ואין מכוער. ואין צודק ולא צודק. כל מה שיש זה מה שהתודעה האנושית מחילה על העולם: זה הר וזה גיא, זה אמת וזה שקר וכו'. רק התודעה האנושית יכולה להעיד על הדברים. וללא התודעה הזאת אין קיום לשום דבר. כי עצם המושג קיום הוא משל התודעה האנושי לבדה. לכן התודעה האנושית קודמת ובכורה על הכל. ובלעדיה אין אלוהים כי אין מי שיעיד עליו. לכן הענן ששירטטת אותו הוא האונה המופשטת של התודעה האנושית שהיא מקור המוסר וסמכותו ולא ענן שמיימי.

ענין זה יש לו גם חשיבות להניא את האנשים החופשיים לקיים במושגיהם את כעין אלוהים. ובכלל בכל הדיון על התרבות העברית/יהודית יש גימוד של העם היהודי לטובת האלוהים שלו. כשדיזרעאלי, סופר. צאצא של מגורשי ספרד וראש ממשלת אנגליה, אומר להם בפרלמנט שכשאבותיכם רעו חזירים אבותי כתבו את התנ"ך, לו אמר שאלוהים כתב היו אומרים לו מה הרבותא. אלוהים יכול לכתוב הכל. לא ! גאונותה של הציוויליזציה העברית היא שאבותינו הם, הם שהגו וכתבו את כל הדברים. עם מופלא.
כמובן שכל אחד מהעניינים שנגעתי בהם ראוי לדיסקוסיה רחבה.
בברכה , צביקה כסה.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל