עם ישראלבין אל וי.ה.ו.ה - פרק א

פרק א': חדירת אמונת "אל" ואמונת ה' לארץ ישראל במרכז אמונתם של האבות, אשר הגיעו מחרן, עמדה ישות אלוהית הקרויה "אל", או בצירופים מורכבים יותר המכילים את היסוד אל , אל אלהי ישראל (שם, ל"ג, כ), "אל בית-אל" (שם, לא, יג, לה, ז; "אל עליון", יד,כ –כג; "אל עולם" כא,לג).

פרק א': חדירת אמונת "אל" ואמונת ה' לארץ ישראל
במרכז אמונתם של האבות, אשר הגיעו מחרן, עמדה ישות אלוהית הקרויה "אל", או בצירופים מורכבים יותר המכילים את היסוד אל , אל אלהי ישראל (שם, ל"ג, כ), "אל בית-אל" (שם, לא, יג, לה, ז; "אל עליון", יד,כ –כג; "אל עולם" כא,לג).
לעומת זאת במרכז אמונתם של הקבוצה האתנית שבאה ממצריים, קבוצת העברים הלוויים,עמד האל יה-וה, ובמשך דורות הם נאבקו על האמונה הישראלית.
קנוהל טוען כי הכתוב בשמות ו' מחזק את הקביעה שהאבות עבדו ל"אל" כאשר אלוהים אומר למשה: "וארא אל אברהם, אל יצחק, ואל יעקב באל שדי, ושמי ה' לא נודעתי להם" ואכן בבראשית י"ז, א; לה, יא; מח, ג – האל מתגלה בשם אל-שדי . כלומר האבות לא הכירו את יהוה.
קאסוטו הטעים את העובדה, שניתן למצוא בבראשית, את הצירופים: בית-אל, אל עליון, ואל עולם . לדעת קאסוטו עובדות אלו מוכיחות שמקורם של צירופים אלו הוא בזיהויים של האלים הזרים אשר נעבדו ע"י תושבי הארץ הקודמים, עם ה'. כלומר גם קאסוטו מסכים עם הדעה שהיו אלו שמות של אלים זרים בשלב קדום של חיי העם, שמאוחר יותר זוהו עם אלוהי ישראל – ה'.
קנוהל מסיק כי במרכז אמונתם של ראשוני הישראלים שהגיעו מחרן והתיישבו בארץ כנען עמדה הישות האלוהית "אל" שהוא אבי משפחת האלים הכנענית. קבוצה זו פגשה בכנען קבוצה אחרת של כנענים שברחו ממצרים 100 – 200 שנה לפני בריחת משה והלויים, שאף הם עבדו את אלי כנען.
לדעתו השם "ישראל" שהפך לשמו של עמנו, נובע מהישות האלוהית "אל". מ"ישר" נגזר הפועל "שרר" המבטא שלטון ושררה: "וישר אבימלך על ישראל שלוש שנים" )שופ, ט, כב) וראה ישעיהו לב, א: "הֵן לְצֶדֶק יִמְלָךְ־מֶלֶךְ וּלְשָׂרִים לְמִשְׁפָּט יָשֹׂרוּ". השם ישראל דומה לשמות ישמעאל, ירחמאל, יחזקאל אשר בכולם באה המילה "אל" כנושא, וקודם לה פועל המשמש כנשוא. הפירוש הנפוץ שיש כאן שינוי של שמו של יעקב אינו מתקבל על הדעת לפי קנוהל, כי המילה "אל" הופכת בדרך זו למושא. בנוסף על כך יש כאן קושי תיאולוגי: האם אל יכול להכשל במאבקו עם אדם?
מחזור סיפורי יעקב יכול להדגים היטב כיצד שתי המסורות – זו של "אל" וזו של ה' נאבקו ביניהן, אך על כך תקראו בנספח א.






אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל