חשיבות הגט המקראי

חשיבות הגט (ספר הכריתות) המקראי דברים פרק כד (א) כִּֽי־יִקַּ֥ח אִ֛ישׁ אִשָּׁ֖ה וּבְעָלָ֑הּ וְהָיָ֞ה אִם־לֹ֧א תִמְצָא־חֵ֣ן בְּעֵינָ֗יו כִּי־מָ֤צָא בָהּ֙ עֶרְוַ֣ת דָּבָ֔ר וְכָ֨תַב לָ֜הּ סֵ֤פֶר כְּרִיתֻת֙ וְנָתַ֣ן בְּיָדָ֔הּ וְשִׁלְּחָ֖הּ מִבֵּיתֽוֹ: (ב) וְיָצְאָ֖ה מִבֵּית֑וֹ וְהָלְכָ֖ה וְהָיְתָ֥ה לְאִישׁ־אַחֵֽר: (ג) וּשְׂנֵאָהּ֘ הָאִ֣ישׁ הָאַחֲ

חשיבות הגט (ספר הכריתות) המקראי

דברים פרק כד
(א) כִּֽי־יִקַּ֥ח אִ֛ישׁ אִשָּׁ֖ה וּבְעָלָ֑הּ וְהָיָ֞ה אִם־לֹ֧א תִמְצָא־חֵ֣ן בְּעֵינָ֗יו כִּי־מָ֤צָא בָהּ֙ עֶרְוַ֣ת דָּבָ֔ר וְכָ֨תַב לָ֜הּ סֵ֤פֶר כְּרִיתֻת֙ וְנָתַ֣ן בְּיָדָ֔הּ וְשִׁלְּחָ֖הּ מִבֵּיתֽוֹ:
(ב) וְיָצְאָ֖ה מִבֵּית֑וֹ וְהָלְכָ֖ה וְהָיְתָ֥ה לְאִישׁ־אַחֵֽר:
(ג) וּשְׂנֵאָהּ֘ הָאִ֣ישׁ הָאַחֲרוֹן֒ וְכָ֨תַב לָ֜הּ סֵ֤פֶר כְּרִיתֻת֙ וְנָתַ֣ן בְּיָדָ֔הּ וְשִׁלְּחָ֖הּ מִבֵּית֑וֹ א֣וֹ כִ֤י יָמוּת֙ הָאִ֣ישׁ הָאַחֲר֔וֹן אֲשֶׁר־לְקָחָ֥הּ ל֖וֹ לְאִשָּֽׁה:
(ד) לֹא־יוּכַ֣ל בַּעְלָ֣הּ הָרִאשׁ֣וֹן אֲשֶֽׁר־שִׁ֠לְּחָהּ לָשׁ֨וּב לְקַחְתָּ֜הּ לִהְי֧וֹת ל֣וֹ לְאִשָּׁ֗ה אַחֲרֵי֙ אֲשֶׁ֣ר הֻטַּמָּ֔אָה כִּֽי־תוֹעֵבָ֥ה הִ֖וא לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק וְלֹ֤א תַחֲטִיא֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ נַחֲלָֽה: ס

כפי שכתבתי בפוסט הקודם, אזכור "ספר כריתות" בדין המקראי מציין לדעת חוקרים שלב מתקדם בדיני גירושין. בתחילה לא נדרש שום אקט פורמלי לצורך גירוש האשה, ועצם הרחקתה ועצם הרחקתה היה בבחינת אקט גירושין מלא (המונח הטכני משפטי "גירושין" נגזר מפועל המציין את הפעולה הפיזית של הרחקת האשה מן הבית). החוקרים (מאיר מלול, עולם התנ"ך, דברים) סבורים כי מוסד הגרושין התפתח בשלושה שלבים:
השלב הראשון הבא לידי ביטוי בסיפורו של שמשון (שופטים י"ד, יט – ט"ו ב) משקף את חוסר הוודאות בתקפותם של גירושין שאינם כרוכים באקט פורמלי. בשלב השני בוצעו הגירושין באמצעות הכרזה פורמלית וחגיגית כנראה בנוכחות עדים. שלב זה משתקף לדוגמה בהושע, ב,ד: "...היא לא אשתי ואנכי לא אשה..."
בשלב השלישי , כנראה על מנת לספק הוכחה בלתי ניתנת לערעור לתקפות הגירושין ולהרחיק בכך מעל הגרושה את הסכנה שתואשם בניאוף – שדינו כידוע מוות – נדרש הבעל לכתוב לגרושתו, ספר כריתות, היינו שטר גירושין כתוב וחתום כדת (כנראה לפני עדים בפורמאליות הדרושה. החוקרים שמו לב לכך, שנוהג זה מוזכר רק בספר דברים (המאוחר לפי ביקורת המקרא), ובספרים מאוחרים יחסית כישעיהו וירמיהו.
לסיכום, למרות לשונו החמורה של דין זה כלפי כל הצדדים, חוק זה מהווה התקדמות משמעותית בזכויות המשפטיות של האשה במקרא.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל