מיטיבי לכת: טיול על רכס רמים

פתחנו את עונת הטיולים למיטיבי לכת לעונת 206 - 2017 בטיול מהנה וטבול בנוף מרהיב על רכס רמים מאזור נקיקי יפתח לאזור מרגליות. בחרתי מסלול שרובו מצוי על שביל גולני באזור וההנאה היתה מושלמת

רכס רמים - חבל ארץ מרתק ושונה משאר חבלי הגליל

בחרתי להתחיל את עונת הטיולים 2016 - 2017 בטיול על רכס רמים. רכס זה, השוכן בין קרן נפתלי בדרום להר צפיה בצפון
ומכיל נופים מרהיבים שונה מחבלי ארץ אחרים בגליל העליון (ובגליל בכלל) והוא בעל ייחודיות משלו. הוא המשכו
הצפוני של ציר הקמר הראשי , השבור , של הגליל , הנמשך בקו הר - תרען - הר - כמון - הר - מירון - משגב - עם . רכס
קמרוני זה , הנטוי במתינות מערבה , לעבר הקער של ואדי א - דבה בלבנון , צונח בקיר עם מדרגות העתק תלולות לעומק
כ - 700 מ', אל עמק חולה שבמזרח . למעשה כל אגפו המזרחי של רכס הרי רמים נקטע על ידי הבקע של עמק חולה
והמצוק הגדול - מצוק רמים - הוא מצוק של קו השבר הגדול שבשולי עמק חולה . צניחתו של רכס רמים מקו פרשת
המים - מנרה - יפתח - אל עמק חולה היא אחד היסודות המורפולוגיים המרשימים בישראל . כאן מתגלה המחשוף הגיאולוגי
הקדום ביותר של סלעי הגליל . כמו כן כולל האזור אתרי נוף , מסלולי סיור , מצפורים , עולם עשיר של חי וצומח , מערות
וסלעים רבי עניין , שרידים מרשימים של עתיקות מתקופות שונות , וכן פרקים מרתקים בתולדות ההתיישבות הציונית. רכס
רמים הינו חלק מהרי נפתלי וייחודו של חבל ארץ זה הוא בכך שגוש הררי מגובש וכמעט בלתי מבותר , בעל מאפיינים משלו .
הוא נמשך בקו ישר מדרום לצפון , ומתאפיין בא סימטריה חריפה : מדרונו המערבי מתון למדי , ואילו מדרונו המזרחי תלול מאד .
המרחק בין מנרה לקריית שמונה הוא פחות מ 2 ק"מ , בהפרש רום של כ 800 מטרים! קו פרשת המים הארצית עובר בהרי
נפתלי במזרח . מהרכס נשקפות תצפיות נפלאות על עמק החולה , הגולן והחרמון , במיוחד בשעות אחר הצהריים , ומכאן השם
"מצפה פאר" ולא בכדי . שיאו של הרכס הוא בהר שנאן , 902 מטר מעל פני הים. הר זה היה מוקד לחיכוכים במלחמת השחרור
וכאשר הוא נכבש על ידי צבא ההצלה של קאוקג'י, מנרה למעשה נותקה מהארץ, עד מבצע חירם, בו שוחרר כל הגליל.
הרי נפתלי מאופיינים בעולם צומח מיוחד ומופלא , מבחינת חברות הצומח ובמיוחד חברות החורש , ומבחינת הפריחה . יש כאן
מפגש ואף שילוב בין חברות צומח אחדות וביער יפתח נוצר מפגש לא שיגרתי של כל שלושת מיני האלון ( מצוי , התבור , התולע )
וכל ארבעת מיני האלה ( ארצישראלית , אטלנטית , המסטיק , הכלאיים ) הגדלים בארץ ישראל המערבית .

הנה כי כן, טיול על רכס רמים המציג נוף מרהיב מהווה גם מוקד לנושאי טבע מגוונים ומומלץ.

נקודת ההתחלה של הטיול היתה במפגש של דרך הנוף (מסומנת בסימון שבילים ירוק) ובין שביל ישראל, כ 3 ק"מ צפונית לקיבוץ
יפתח. נקודת הסיום היתה מתחת למושב מרגליות במפגש דרך הנוף עם כביש 9977. הלכנו בטיול הזה מדרום לצפון. מלבד שני
הקילומטרים הראשונים (עד כביש 886) מרבית המקטע היא על שביל חטיבת גולני , בקטע שממש בשבועות האחרונים סומן.
בחלק מהשבילים במקטע מצטרף סימון השביל לשביל מסומן אחר קיים ובחלק אחר הוא בלעדי. המרחק כ 15 - 16 ק"מ. בנקודת
סיום המקטע מומלץ לנוח במסעדה / בית הקפה של יורם קמרי הממוקם בנקודת תצפית מרהיבה על עמק החולה ולהינות מהאירוח
של יורם, אדם נחמד באופן מיוחד המתמחה בהכנת אוכל פרסי.
הנה מספר תמונות מהטיול. בסוף הכתבה מופיע קישור לכל האלבום - מומלץ לצפות.

כבר לאחר כ 2 קילומטר מצאנו עץ חרוב ענק לחסות בצילו:

מדרום לנו הבחנו בקרן נפתלי על הבוקר, בזמן שהראות עוד היתה לא משהו

כל הדרך עד מנרה היתה במגמת עלייה , שחלקים ממנה היו די תלולים. הנה החבר'ה מטפסים מצפון ליפתח
כשבקעת קדש הפוריה (בין מלכיה רמות נפתלי ויפתח) נראית מרחוק:

בדרך עברנו במצפה חוסיין שהוקם לזכר חוסיין עמאר, מפקד גדוד "ברק" של חטיבת גולני שנהרג
ביחד עם עוד 3 מחייליו בכפר חולה ב 1996. מהמצפור יש נוף נפלא על עמק החולה ועל תאי השטח
הרחוקים מלוא העין דרומה מזרחה וצפונה:

תפסתי את החבר'ה במנוחה במצפה:

המשכנו בשביל בשמורת הר נזר. השמורה מיוערת ובאחת ההזדמנויות נעצרתי לצילום על רקע עמק החולה:

הנוף מהשמורה מרהיב ביופיו, היה קשה שלא לצלם עוד ועוד:

עם שביל שמורת נזר טיפסנו עד סמוך למנרה וסמוך לסיום העליה מצאתי את אוקסנה וארז
מתענינים בעץ ערמונים שנראה כמו שעץ נראה בשלהי הקיץ הישראלי...

בשלב מסוים התחלנו לרדת בשביל תלול המסומן הן בסימון שביל גולני והן בכחול:

הנוף בירידה המשיך להיות מהמם. צילמתי לכיוון צפון, כיוון כפר גלעדי ומטולה:

באמצע הירידה עוד צילום קבוצתי:

באמצע הירידה "ליטפה" אוקסנה את סימון שביל גולני...

לאחר מנוחה בסוף הקטע התלול המשכנו לכיוון סיום המקטע. די מהר הבחנו במרגליות על הרכס:

זהו , הגענו לזולה של יורם וצילמתי שוב את הנוף הפעם מה"מרפסת" שלו:

זהו זה. מסלול מומלץ ביותר, בדרגת קושי בינונית +.