הקטל בדרכים

מגוון התייחסויות בנוגע לתאונות דרכים, העברת ביקורת והצעה לפתרונות.

השקעה כספית

תאונות דרכים הן מכת מדינה, הן אורבות לך בכל מקום וזמן בכל דרך וסמטה תוכל אתה או מישהו מקרוביך, להיתקל מול פנים עם האויב המר הזה שמקפח חיים באחת. סטטיסטיקה רבותי אינה ניתנת לייפויי או לוויכוח בתאונות דרכים נפצעים ומתים בישראל יותר אנשים מאשר במלחמות או בפיגועי טרור זאת עובדה.
המיליארדים הרבים שנשפכים ברכבת ישראל לתוספת מסילות ברזל, רכישת ציוד רב, בניית תחנות, לו"ז צפוף של רכבות רבות במשך היום, בקווים רבים כאשר כנראה שבתכנון פיתוח הרכבת לא נלקחו בחשבון המרחקים הקצרים והגבלת המהירות שרכבת ישראל יכולה לפתח, לא הוריד את עקומת התאונות. לו הכסף היה מופנה לחינוך ערכי יסודי מהגיל הרך למודעות והתנהגות נכונה, התחשבות בזולת וכו' ולסלילת אוטוסטרדות, גשרים עיליים והשקעה בתשתיות הכבישים, יתכן שהתמונה הייתה נראית אחרת, אבל החלב נשפך וימשיך להישפך, חגיגת פיתוח הרכבת ולדעתי השלכותיה השליליות נמשכת, הצפיפות והפקקים בכבישים לא פחתו, גרף תאונות הדרכים לא ירד כצפוי, הוא אפילו במגמת עליה מאחר שנוספו לו תאונות קטלניות בהן מעורבות רכבות.
 

רפורמה

קיימות סיבות רבות לריבוי התאונות, כאשר הסיבה הרווחת היא הנהג הישראלי שחושב "לי זה לא יקרה", וזה קורה אחי, קורה דווקא כשאינך מצפה!
דרושה רפורמה שתיתן מענה הולם וטיפול שורש בבעיה.
מה הבעיה?...הכשרת הנהג! קיימות בעיות נוספות, נחזור אליהן בהמשך.
כדי להילחם ביעילות בתאונות הדרכים, צריכים להתקיים מספר תנאים בלעדיהם לא יחולו שינויים ורבים ולא מעט מהנהגים שלנו ימשיכו לנהוג כאילו הכביש הוא רכושם הפרטי וימשיכו בנהיגתם הפרועה.
בשיטה הקיימת רישיון הנהיגה הוא פונקציה של כסף, כל עוד אתה בן 16.5 ויש בכיסך סכום הכסף מתאים אתה יכול להתחיל ללמוד באיזה בית ספר לנהיגה שתחפץ, אין בדיקת מיוחדת, למשל פסיכומטרית, כמו לפני קבלה לעבודה כלשהי שתאשר את התאמתך לתפקיד או ללימוד נהיגה, מעבר לבדיקה רפואית ועיניים, אחר כך אתה יכול להתחיל שיעורים עיוניים ומעשיים, אחר כך אחרי שעברת את מכסת מספר השיעורים הנקובים בחוק והמורה לנהיגה חושב שאתה מוכן, ורוצה "להיפטר" ממך, אתה "מוגש" לטסט, למעשה מורה הנהיגה מכשיר אותך לקראת הטסט בלבד ורק אחרי שקיבלת רישיון אתה מגלה (אצל נהגים רבים) שאינך יודע להחליף גלגל, לבדוק שמן ומים במנוע, לא מבין את חשיבות הנהיגה כחוק, משמעות התמרורים ואיתות בזמן וחמור מכל אתה לא יודע לשלוט על הרכב בשעת חירום!
להלן דוגמה מוחשית: נסעתי ברכב 'ל עם מורה נהיגה ותלמידו הצעיר, בהלך השיעור כאשר התלמיד עבר מנתיב לנתיב בצורה מסוכנת, המורה תיקן אותו ואמר ציטוט " בגלל טעות כזאת נכשלים בטסט!
הקורא השפוט אם זו הדרכה נכונה של מורה הנהיגה.
בלא התייחסות לסכנת החיים בקראות תאונה חלילה, מתוך שיחה עם מספר תלמידים התברר לי שיש מורים לא מעטים שמכנים את תלמידיהם, רק לטסט!
בסיום השיעור אחרי שהתלמיד עזב את המקום שאלתי את המורה " האם תחושתי נכונה לגבי ההערה שלך על העבירה או נכון יותר היה להסביר לתלמיד את טעותו והסכנה הכרוכה בכך המורה השיב " אל לך להתערב בעבודה שלי ".
 

תכנית לימודי הנהיגה

תכנית לימוד הנהיגה מעלה תהייה לגבי השיטה בהכשרתו של תלמיד הנהיגה באופן יסודי שצריכה לשים דגש בעת הנהיגה על ערנות מרבית, נהיגה לפי חוק, בטיחות הנהג ואלה היושבים ברכב ולמשתמשים אחרים בכביש כולל הולכי רגל.
שאלה למחוקק: למה רק נהג מקצועי מקבל הכשרה תאורטית ומעשית טובה יותר?
למשל היום אחרי שצברת 36 נקודות במשך שנתיים בגין עבירות תנועה בהן נתפסת, אתה מקבל ממשרד התחבורה הודעה בה אתה מתבשר שרישיונך נשלל ל-3 חודשים, אתה נשלח לקורס נהיגה מונעת פלוס נהיגה ייעודית בהן אתה לומד תוספות לנהיגה נכונה...למה כל התהליך העקום הזה?
ריח לא נעים מעלה תהייה מפסקי דין שניתנים על ידי מרבית השופטים במגזרי הערבי והיהודי, בהם מעורבים נהגי אוטובוסים, משאיות ואחרים שבתיקם רשומים עבירות תנועה חמורות בהם נוסעים קיפחו את חייהם אחרים שנשארים נכים לכל החיים וכן נכויות בדרשות שונות, אבל למיטב ידיעתי לאף אחד לא נשלל רישיון הנהיגה לצמיתות...
למה לא מכשירים את כל תלמידי הנהיגה בכל סוגי הרכב בתחילת דרכם? תשובה ככה!
חייבים ללמד את הנהגים פרק בידיעת כלי המשחית בו הוא נוהג וכיצד לשלוט עליו ולא להפך כפי שקורה כיום ברוב המקרים, ייתכן גם שיש מקום לבדוק אם לא צריך לשנות את שיטת לימוד הנהיגה ולהכשיר את תלמידי הנהיגה ולא רק מקצועיים כפי שמכשירים טייסים על ידי סימולטור נהיגה.
לא ברור למה לא כל תלמידי הנהיגה עוברים את הכשרתו של הנהג המקצועי למעט ידיעת הארץ ולימוד אנגלית הנדרשים מתלמידים המיועדים להיות נהגי מוניות ואוטובוסים?
הכדור נמצא במגרש הרשות המחוקקת, רק חוק שיחמיר עם עברייני תנועה עשוי לחולל שינוי וכמובן יש לבדוק מחדש אם לא לבטל כליל את שיטת עסקות הטיעון בין התביעה לסנגוריה, שפוגעת באימון הציבור בבתי משפט וגם לא גורמות להרתעה, בנוסף לכך שחלק לא מבוטל של שופטים מגלים רחמנות כלפי עברייני תנועה ופוסקים עונשים קלים ביחס לעברה, ואין מי שירחם על משפחות הקרבנות שאיבדו את יקיריהן.
 

טיפ לרשות המחוקקת, למלחמה יעילה בקטל בדרכים

א. להנהיג שיטת השיפוט המהיר שבה נהג עבריין שנתפס על ידי שוטר, מובא באותו יום בפני שופט תעבורה תורן, תורנות שופטים בת 24 שעות, מבוססת על 2 או 3 משמרות, לתקופת ניסיון של שנה...ובו יקבע גזר דינו של הנהג שימצא חייב בדין.
ב. קביעת בחוק שנהג שעבר עברה חמורה כגון: נהיגה בשכרות או בהשפעת סמים, אי ציות לרמזור אדום, אי ציות לתמרור עצור, נהיגה ללא רישיון נהיגה או פסילה, חציית קו הפרדה, חציינו מסילת ברזל כאשר המחסום יורד וכל עבירה חמורה אחרת הקבועה בחוק שמסכנת ומקפחת חיי אדם, רישיונו יישלל לשנים רבות עד שלילה לצמיתות ופגיעה משמעותית בארנק.
למעלה מ-400 בני אדם נהרגים בישראל מידי שנה ובמרוצת השנים אלפים נפצעים וחלקם נשארים נכים להמשך חייהם. כדי להפחית את מספר הקרבנות בכבישים, דרושה חשיבה חדשה והחלפת הדיסק. חלק מתאונות הדרכים נגרמות כאשר כושר הנהיגה והערנות נפגמים ויכולת התגובה בעטיה של מחלה קשה של מחזיקי רישיון נהיגה בתוקף, מהירות התגובה של החולה הופכת לעתים גורם משמעתי נוסף והוא השפעת התרופות שהוא נוטל...כידוע הרופאים מחויבים בחוק לדווח על החמרה ושינוים במצב הרפואי של המטופלים.
מעניין לדעת כיצד זה עובדת אם בכלל, שיטת הדיווח בצינור שעובר דרך בתי חולים, צה"ל, רופאים תעסוקתיים, המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון את האינטראקציה ביניהם...
הצלחה במלחמה הנוראה הזאת, תלויה בעיבוד תוכנית מקצועית ורצינית תוך שילוב של הרשות המחוקקת, השופטת והמבצעת, בתוך כך יש לבדוק מחדש את יעילותה ונחיצותה של המועצה הלאומית לבטיחות למניעה וצמצום תאונות דרכים וגופים כגון עמותת אור ירוק שעם כל הכבוד למתנדבים, בעטיהם גרף התאונות אינו יורד משמעותית ולבטל או לצמצם למינימום את הגופים העוסקים במניעת תאונות ללא הצלחה יתרה ולרכזם תחת קורת הגג של משרד התחבורה...
אם השיטה הכושלת שנהוגה היום לא תשונה אזי יש צורך להקציב סכומי עתק כדי להוסיף שופט, שוטר, סוהר ובעלי מקצוע אחרים לטפל בכל נהג, לבנות בתי חולים ובתי החלמה נוספים, להרחיב את שטחי הקבורה ולבנות בתי סוהר רבי קומות בהם ישוכנו עברייני תנועה לפי סוגי העבירות בהן חויבו.
דרושה רפורמה דחופה ושונה ויעילה יותר מזו שפרופסור שיינין ו-מר שמאל אבואב (שמרבה להופיע במרקע ולדרוש תוספות תקציב מיותרות), בנושאי הטיפול בכבישים, אכיפת החוק והטלת עונשים מרתיעים באמת, כגון כאמור שלילת רישיון הנהיגה לצמיתות נגד " הרוצחים " לכאורה ברישיון ממשלתי.
 

צילום כנסת: איציק אדרי 


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל