מיטיבי לכת: השולים המערביים של רכס כידוד ונחל צאלים עליון

טיילנו הפעם עם יריב אברהם במסגרת טיולי "סביבתנו" (מכון אבשלום) מצפון לערד בשוליים המערביים של רכס כידוד ובקטע של נחל צאלים עליון שאינו מטויל בדרך כלל. נוף הגבעות הקירטוניות התחלף במהלך המסלול לסירוגין בנוף ערוץ נחל צאלים עליון שהתחתר שם בסלעי גיר ודולומיט קשים.

האזור בו טיילנו נמצא בקצה הרצועה המערבית של מדבר יהודה. יחידת נוף זו, תחומה בשני קווים המאפיינים
שינוי בשטח הבא לידי ביטוי במידת הקימוט ובאופיו. הקו המערבי של רצועה זו עובר בחלק המזרחי של
קמר חברון לכיוון דרום בואך רכס כידוד שבשוליו טיילנו בחלק הראשון של הטיולומאחד את הנקודות המציינות
כפיפה מרבית. הקו המזרחי הוא חיבור הנקודות המציינות מעבר מקמר לקער.
מדבר יהודה הוא קער (סינקלינה) מאורך, שכוון צירו הארוך מקביל לכוון רכס הרי יהודה. לחתך הרוחב
הגיאולוגי יש צורת מגבעת. התיתורת היא תשתית הסלעים הקשים, החשופים בשולי המדבר הן במערב והן
במזרח. גוף המגבעת הם הסלעים הקרטוניים, הבונים את מרכז המדבר. המסלע מורכב מסלעי משקע
ימיים שהותיר הים שהציף את מרבית שטח הארץ לאורך כל עידן המזוזואיקון (250 – 65 מיליון שנה טרם זמננו) ושייך
לחבורה הגיאולוגית "הר הצופים" הנחשפת על פני השטח בגבעות ורכסים קירטוניים. ספציפית באזור בו טיילנו,
הקרטון כאן שהינו מתצורת מנוחה (שהיא חלק מחבורת הר הצופים) הינו סלע רך שהתבלה בצורה נמרצת והגבעות
המעוגלות מעידות על כך. במקומות רבים מסלע הקרטון מכוסה בשכבת נארי קשה המגן עליה מבלייה מהירה.
לעיתים נצפים קטעים כהים של אבני צור השייכים לתצורת מישאש (השייכת אף היא לחבורת הר הצופים) . בתצורה
זו משולבים רובדי צור בין מדפי הקרטון. שכבת צור קשה זו הצליחה לשמר חלק מהגבעות האלה ולהאט את התבלותם
המהירה. חבורת הר הצופים שקעה כאן בשלהי תקופת הסנון (80 – 65 מיליון שנה טרם זמננו) בערוצי הנחלים,
דוגמת נחל צאלים שירדנו לחלקו העליון המערבי, הפחות מטויל, נחשפה "חבורת יהודה" -
(המונחת מתחת לחבורת הר הצופים) המורכבת מגיר ודולומיט קשים בהם התחתר הנחל. חבורה זו שקעה לפני
חבורת הר הצופים (91 – 80 מיליון שנה טרם זמננו) .
באזור זה כמות המשקעים השנתית היא כ 250 – 400 מ"מ בשנה מה שאפשר לאורך הדורות לפתח קרקע חקלאית
בהירה מקבוצת קרקעות הרנדזינה . יש מקומות שבהן מבחינים בשינוי צבע בעת המעבר לקרקע כהה יותר
מקבוצת הטרה-רוסה, שהיא תוצר הבלייה של סלעי הגיר והדולומיט.
ברצועה המערבית התפתחו יישובי ספר המדבר. מעבר להן למזרחה, לא התפתחה קרקע חקלאית ולכן לא
קמו ישובים.
במהלך הטיול התחלף נוף הגבעות הקירטוניות בנוף המרתק של נחל צאלים עליון שלא רבים מרבים לטייל בו.
התחלנו צפונה בנחל צללית. בשלב הזה ועד שהגענו למקברת סיאל שהיא מקום קבורתו של סיאל הקדוש
לבדואים שעד היום מגיעים אליו להתפלל ולבקש בקשות. בנקודה זו התחברנו לנחל צאלים. החלק העליון שלו,
המערבי, הוא קטע שלרוב אינו מטויל אבל גם כאן כמו בשאר הנחל האדיר הזה הנוף מרתק. נחל צאלים הוא
למעשה שבר שנוצר כתוצאת משנה של פעילות השבר הסורי אפריקאי ולאור הרכב המסלע שצוין קודם די
ברור מדוע: הגיר והדולומיט שבבסיסו הם קשים אך נוטים להסדק ולהשבר בניגוד לקירטון הרך.
בנקודה בה התחברנו לנחל צאלים, הנוף העיקרי מורכב מהגבעות הבהירות סביב וגם נחל צללית בחלקים שונים
מעניין. לאחר החבירה לנחל צאלים הלך הנוף בו והפך יותר ויותר למרתק. עם סיום ההליכה בו עברנו מתחת
לברכת צפירה ובדרכנו חזרה לכפר נוקדים הלכנו לצפות על המפל הגדול בנחל צאלים שמתחת לברכת צפירה
מכיוון דרום מזרח, מעל החיבור בין נחל שפן לנחל צאלים.

הנה כמה תמונות מהטיול. בסוף הכתבה מופיע קישור שבעזרתו ניתן לראות את כל התמונות ולא רק כמה
נבחרות המופיעות כאן. יש להעתיק את הקישור לשורת הכתובת ולהכנס לאלבום.

ראשית הנה צילום המסלול:

התחלנו לרדת לכיוון נחל צללית. הנוף סביב היה אופייני לנוף הרכסים הקרטוניים של מדבר יהודה.

היה קר על הבוקר והחבר'ה התחילו להתחמם

ולפתע... פריחה במדבר. הבחנו בציפורן נקוד

נוף נחל צללית נעשה מעניין

בדרך ירדנו מידי פעם במקומות בהם נדרשה עזרה

והנה סלע אדיר מעל נחל צללית...

לאחר מספר קילומטרים הגענו למקברת סיאל מקום קדוש לבדואים בו קבור סיאל עצמו.