מה הם יודעים עליך?

לפרופיל פייסבוק ממוצע יש 227 לייקים, אולם 10 לייקים בלבד, מספיקים לחזות תכונות אישיות, עם 70 לייקים תזהה התוכנה את הנבחן טוב יותר מחברו, 150 לייקים יאפשרו זיהוי טוב יותר מזה של הורה או אח, ו-200 לייקים ומעלה, מעמידים את תחזית האופי של הנבחן, באותה שורת זיהוי אופי של בן הזוג שלו.

אין זה סוד, כי נוכחותינו ברשת האינטרנט חושפת אותנו למעקב תמידי ואינטימי. ידוע, כי פייסבוק עוקבת גם אחר גולשים אשר אין להם חשבונות עם הרשת החברתית. איסוף המידע האישי אודותינו, רב הרבה יותר ממה שאנו מודעים לו, ועתים נעשה ללא הסכמתינו. בכל אתר בו אנו מבקרים, אנו מטביעים עקבות דיגיטליות, ואלו נשמרות באופן שאינו ניתן לביטול או מחיקה. פייסבוק מלקטת את המידע מהעקבות הדיגיטליות שאנו מותירים אחרינו, מכל אתרי האינטרנט המתארחים על-ידה. נתון זה תקף עם כל כניסה לכל דף, שלוגו הפייסבוק מופיע בהם, גם אם לא התבצע חיבור לחשבון הפייסבוק. מידע זורם ללא הפסקה כל יום וכל היום. איסוף המידע נעשה בסיוע אלגוריתם. באיסוף נתונים ספיציפי, תפקיד האלגוריתם מוגדר. עליו לבצע שתי משימות, האחת, הגעה לסוף המידע של כל קלט שהוא מקבל, והשניה, החזרת תשובה נכונה. האלגוריתם מוגדר על פי טכניקת שיטת הפעולה שלו. מבנה הנתונים, הפקודות, ומבני הבקרה של שפת התוכנה, משפיעים על דרגת הקושי במימוש האלגוריתם. פייסבוק מסתייעת באלגוריתמים לאיסוף מידע, ותרגומם. לעיתים מידע מהאינפורמציה אודותינו נחשף בפנינו, בדוגמת אלבום המקבץ את התמונות הפופולאריות של השנה, או תזכורת לאירוע מהשנה שחלפה, וכדומה. העדפותינו, ובחירותינו ברשת, מהווים גם הם תשתית מצויינת לאיסוף נתונים מגוונים, אינפורמציה אודות ההתנהגות האנושית שלנו ברשת, מוזנת למנוע פרסונלזיה, אשר תפקידו לחזות תכונות פסיכולוגיות ברמת דיוק גבוה. גם במקרים בהם נתוני הפרופיל שהוזנו אינם אמיתיים או מדוייקים, למנוע הפרסונליזיה, יכולת הערכת מין, דיעות פוליטיות, דת, שביעות רצון, העדפה מינית, וכדומה, ברמת דיוק גבוה. נסו לדמיין את כמות המידע הגלובלי המתקבל, אם בברטיניה לבדה, מצטברות כ-62 מליון שעות שימוש ביממה אחת.

מבחני האישיות

מבחני האישיות, הניים-טסט, גורו, ודומיהם, צופנים בחובם הפתעה גם לסקפטים שבינינו. אם סקרנותך הדריכה אותך לקחת מבחן מזדמן בפייסבוק, סביר להניח כי המשוב שהתקבל הפתיע אותך. גם אם אתה מחשיב עצמך לגולש דיסקרטי, ומעולם לא יצרת חשבון - פייסבוק עוקב אחריך. המשתאים אולי שואלים, כיצד ייתכן שמידע אישי, הפך שקוף. כיצד על המסך מרצד תיאור מרשים, ואפילו מדוייק של תכונות אופי אישיות, של מאפייניים אישיים, שרק האנשים הקרובים מכירים. איך ייתכן, שהגורו ידע מיד, מי המלאך השומר, ומי הוא האדם הקרוב ביותר. כיצד תיאר במילה מדוייקת אחת ייעודו בחיים של הנשאל, מהם תחביביו, איזו תכונה ירש מאימו, ומה התכונה שהוא מתאמץ להסתיר מהעולם.

מקור המידע המאפשר תחזית כה מדוייקת, מגיע מאיתנו, באמצעות הלייקים שלנו. לייקים שניתנים בפייסבוק, באופן כה ריגעי, אולי אפילו חסר חשיבות, לתמונה של גור כלבים חמוד, לסרטון וידאו או לסטטוס, מאפשרים איסוף נתונים של מאפיינים פסיכולוגיים, ודמוגרפיים של הגולש. חוקרים באוניברסיטת קיימברידג׳, מצאו כי ניתן לחזות אופי באופן מדוייק, בהתבסס על מתן ה״לייקים״ בלבד. כדי להוכיח זאת, יצרו המדענים הבריטיים, כלי המאפשר יצירת מבחן מקוון. המבחן מוצג באמצעות רשת האינטרנט, בתפוצה כלל עולמית. מטרתו היא איסוף מידע, ונתונים בזמן קצר, הזנתם באופן אוטומטי, ללא התערבות אנוש (עובדה המפחיתה משמעותית טעויות, ובכך מגבירה את הדיוק בהזנת המידע), והצגת משובם המיידי לבוחן ולנשאל. תנאי ההשתתפות במבחן, הוא מתן אישור הנבחן, לחיבור האפליקציה עם חשבון הפייסבוק. מתן האישור, משמעו, מתן גישה לנתוני הלייקים. מיד עם מתן האישור, בזמן קצר, מסכמת התוכנה, תכונות פסיכולוגיות, ומציירת את דיוקן האופי של המשתתף בשאלון, בדיוק רב. הוכח כי ככל שריבוי הלייקים רב יותר, גוברת רמת הדיוק של תוצאה. לפרופיל פייסבוק ממוצע יש 227 לייקים, אולם 10 לייקים בלבד, מספיקים לחזות תכונות אישיות, עם 70 לייקים תזהה התוכנה את הנבחן טוב יותר מחברו, 150 לייקים יאפשרו זיהוי טוב יותר מזה של הורה או אח, ו-200 לייקים ומעלה, מעמידים את תחזית האופי של הנבחן, באותה שורת זיהוי אופי של בן הזוג שלו.

הלייק אם כן מהווה מקור ממנו נשאב מידע רב. כל ״לייק״ נחשב, נספר, ומנותח. כך, בעתיד לפני לחיצה על ״אהבתי״, גם אם כלאחר-יד, אם מתוך עניין, סימפטיה, ידידות, הסכמה, מחמאה, או כדרך לאמר אני כאן, זכרו שה״לייק״, הוא המראה הסודית, דרכה הרשת החברתית צופה בנו, הגולשים חזרה.


חמשת הגדולות

על-פי תיאורית ״חמשת הגדולות״, נטען, כי כל תכונות האופי של האדם, מתנקזות לחמישה מימדי אישיות מרכזיים. כל מימד, מייצג תכונת אופי ״גדולה״, ומכאן גם נגזר הכינוי, ״חמשת הגדולות״. במסגרת עבודתם של הפסיכולוגים, ניבחנו תיאוריות רבות, קודם שהובעה תמימות דעים לגבי החמישייה. בתחילה, נרשמו אלפי תכונות אנושיות, אחר, הן רוכזו, ושובצו כמאפיינים בסולם התכונות הגדולות. לכל סולם בחמישיה, מד-האישיות בעל שני מישורים, גבוה ונמוך. כל מישור מייצג רמות שונות, של התנהגויות. כל אחת מחמשת התכונות הגדולות משמשות לאבחנה, הערכה, ותיאור של מכלול תכונות אופי רבות. חמשת התכונות הגדולות הן: פתיחות, מצפוניות, מוחצנות, נועם, ונוירוזה.

1. פתיחות:
מאפיינים התנהגותיים: חופש להביע דיעה ורגש, גילוי לב, ישירות, יושר
תכונות מזוהות (דירוג גבוה בסולם): רצינות, כנות, נאיביות, פשטות, חוסר תחכום, אמפטיה, אחריות לזולת, יצירתיות, עניין בתחומים רבים, חיבה לתחומי האומנות, העדפה לחידוש, עצמאות, גיוון, דמיון, הגשמה
תכונות מנוגדות (דירוג נמוך בסולם): הסתגרות, התחמקות, סודיות, איפוק, ביישנות, דיפלומטיות, העמדת פנים, חשש, העדפת השגרה, התמדה
2. מצפוניות:
מאפיינים התנהגותיים: כפיפות למצפון, צייתנות
תכונות מזוהות (דירוג גבוה בסולם): קפדנות, מסירות, זהירות, קרבה, תשומת-לב, דקדקנות, הקשבה, ריכוז, מיקוד, עירנות, מחוייבות, דריכות, נכונות לעבודה קשה, מעשיות, מיקוד במטרה
תכונות מנוגדות (דירוג נמוך בסולם): חוסר תשומת-לב, רשלנות, עצלנות, חוסר אחריות, ספונטניות, גמישות
3. מוחצנות:
מאפיינים התנהגותיים: נמרצות, התלהבות, דברנות, אסרטיביות, חברתיות, אימפולסיביות, רגישות גבוה לגירויים, רגשות חיוביים, אופטימיות, התבלטות, פעלתנות, הרפתקניות, אנרגטיות
תכונות מזוהות: הנאה מפעילויות הכרוכות באנשים נוספים, פעילויות קהילתיות, שגשוג, הנאה מגמול, אינטראקציה עם הסביבה, שמחת חיים, שביעות רצון מהחיים
תכונות מנוגדות (דירוג נמוך בסולם): מופנמות, רתיעה, התנכרות, חוסר התבלטות, ביישנות, שתקנות, זהירות, שמרנות
4. נועם:
מאפיינים התנהגותיים: סימפטיה, שיתוף, חום, התחשבות, אמפטיה, טוב לב, טאקט
תכונות מזוהות (דירוג גבוה בסולם): ידידותיות, מתן אימון, מזג נוח, שיתוף פעולה, התחשבות, צניעות, חמימות, רחמנות
תכונות מנוגדות (דירוג נמוך בסולם): חוסר אמפטיה, חוסר שיתוף פעולה, גסות רוח, אנוכיות, ציניות, נאיביות
5. נוירוזה:
מאפיינים התנהגותיים: מצוקה תחת לחץ, קונפליקט פנימי, דכאון, חרדה, דכדוך, דאגה, חוסר יציבות רגשית
תכונות מזוהות (דירוג גבוה בסולם) : אובססיביות, קושי בהסתגלות, חוסר סיפוק, חוסר בטחון עצמי, תסכול, קנאה, בדידות, אשמה, כעס, ביישנות, נטיה למצבי רוח משתנים, נטיה להתמכרות, הפרעות אכילה, רגש שלילי, רוגז
תכונות מנוגדות (דירוג נמוך בסולם): יציבות, רגיעה, בטחון עצמי גבוה, קור רוח

דיוק בחיזוי דיוקן אופי

מדענים ממרכז פסיכומטריקס, שבאוניברסיטת קיימברידג, ביקשו להשוות בין הערכת אופי ממחושבת, להערכת אופי אנושית. מטרתם הייתה לבחון, איזו מבין שתי הערכות האופי תהיה מדוייקת יותר, זו שהתקבלה באמצעות אינטליגנציה מלאכותית (מחשב), או זו שהתקבלה מאנטילגנציה אנושית (בני אדם). לצורך המחקר, זימנו החוקרים עשרות אלפי משתתפים, שפוצלו לשתי קבוצות. המשתתפים שאופיים נבחן, ענו על שאלון בן מאה שאלות, ומשובם הוזן לתוכנה, אשר פלטה את הערכת האופי הממוחשבת שלהם. לקבוצה השניה, שכללה את בני משפחות, בני זוגם, וחבריהם של נבחני האופי, ניתנו שאלונים מקוצרים, המתבססים על השאלונים המלאים.
ממשובם התקבלה הערכת אופי אנושית, המבוססת על היכרות אישית. בשלב הבא, ערכו החוקרים השוואה בין הממצאים, והופקו מהן מסקנות ברורות. אם ניחשתם כי הערכת האופי הממוחשבת הייתה מדוייקת יותר, מהערכת האופי האנושי - בהחלט צדקתם. כיצד אם כן, חזה המחשב את דיוקן האופי של הנבחן באופן כה מדוייק. התשובה לכך מבוססת על המידע הנלמד מהעדפותיו של הנבחן. שאלוני המחקר הממוחשב הציגו לנבחן אפשרויות בחירה מתוך רשימות של ספרים, סרטים, ספורט, סלבריטאים, תוכניות טלוויזיה, וכדומה. כל אחד מהאפשרויות ייצג תכונות אופי מוסכמות. לדוגמה: נבחנים שבחרו יצירה של האמן סלבדור דאלי, זוהו כאנשים חברותיים בעלי רמת פתיחות גבוה. חובבי המדע הבדיוני, אופיינו בביישנות ושמרנות, חובבי האומנות הגותית וסדרות טלוויזיה בנושאי מיתוסים (ערפדים לדוגמה), נטו לחוסר יציבות רגשית. חובבי תוכנית הטלוויזיה ׳דוקטור הו׳ נחנו באימפולסיביות, פתיחות, חכמה, וחובבי האקס פקטור, אופיינו כמצפוניים ומוחצנים. חובבי קבוצות הכדורגל צ׳לסי, מנצ׳סטר, וארסנל, בעלי תכונות זהות, והם אנשים מסורתיים, בעלי יציבות נפשית, ומוחצנות. ההבדל האיפיוני בניהם הוא כי אוהדי צ׳לסי, בעלי סיפוק רב יותר מהחיים. בהשוואה בין חובבי הקוקה-קולה לפפסי, נלמד כי צרכני שני המוצרים, בעלי נטיות מוחצנות ואימפולסיביות, אלא שלחובבי הקוקה קולה מנת משכל גבוה יותר. חמשת הגדולות שימשו את החוקרים בהערכות הפסיכולוגיות של הנבחנים, ובעזרתם, התקבל הדיוק בחיזוי דיוקן האופי של הנבחנים, על ידי אינטליגנציה מלאכותית, המחשב.

חשוב לזכור - יש לנו ברירה:

בעידן בו אנו חיים, סבירות השימוש במכשירים דיגיטליים גבוה, שכן אלו זמינים לנו כל העת (טלפון נייד, טאבלט וכדומה). בזמן השימוש או הגלישה, מידע רב אודותינו נשאב. למעשה, זהו גן עדן לחוקרים, משום שכיום, יותר מכל זמן אחר אי-פעם בעבר, יש להם גישה למאגרי מידע של מליוני גולשים, מכל המינים, הצבעים, הגילאים, והיבשות. מסייגי הפייסבוק טוענים כי מטרתם היא לאפשר לטכנולוגיה לבצע משימות בקנה מידה שלא היה אפשרי בעבר, ולהפוך את העולם למקום פתוח יותר לכולם. בעניין מבחני הפייסבוק, אלו אינם מזיקים, אולם, חשוב לזכור כי אין טוב מחבר טוב ואנושי, המהווה מדד אמיתי, ונאמן, הרבה יותר מהמחשב שלך.








אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל