מיטבי לכת: מסלול נהדר בהר הנגב התיכון

הפעם טיילנו עם גלעד בדרום מזרח מכתש רמון, בהר גזם ובנחל גזם. מסלול לא מסומן וקלאסי לעונת החורף.

בהר הנגב התיכון , המשתרע בין נחל צין בצפון לבין קמר הר עריף בדרום , אפשר לזהות 4 יחידות מורפולוגיות: רמת עבדת ,
קמר רמון ומכתשו , הקער של נחל נקרות וקמר הר - עריף - הר - בדד .
מתוך יחידות אלה, האזור הגבוה הוא בהר רמון שמגיע ל - 1,000 מ' ויותר (השיא בהר רמון - (1,037 מ'). אנו טיילנו הפעם
מדרום לקער נקרות באזור רכס הרי גובי. קער נקרות הוא הפרוזדור המבני המפריד בין קמר רמון לקמר המקביל לו - קמר
עריף . קער נקרות נמשך מן המרזב שבין מצוקי לוץ להר בתור בדרום - מערב , אל בארות עודד , ומכאן הוא נמשך עם נחל
נקרות לעבר אזור הר יהב בצפון - מזרח . נחל נקרות - הרביעי בגודלו בנחלי הנגב - מנקז את מרביתו של הקער הזה לעבר
הערבה . הרי גובי (שהר גזם הוא חלק מהם) המצויים מדרום לפרסת נקרות, הם חלק מתופעה מורפולוגית מעניינת: הם
שייכים לרמה גבוהה של הנגב המרכזי שהיא אזור רחב הנמוך קמעה מהרכס הקמרי שבשוליו (רכס מחמל – מכתש רמון)
המצטיינת ביציבות גיאולוגית כמעט ללא הפרעה בתוכה. היא מכילה סלעי גיר או דולומיט קשים היוצרים אופי במתי רמתי
ואינם מאפשרים התפתחות נוף חתור וגבעי. מאידך, מאופיין האזור בתופעה גיאומורפולוגית הראויה לציון לאורך קער נקרות :
הימצאותם של הרי משאר סינקלינליים בקער זה כגון : הר עודד , הר פיטם , הר קטום , הר מרפק וגם הר גזם שעליו טיפסנו.
אלה הרים שנשארו לאחר סחיפה של חומר רך שעטף שכבות סלע קשות ועמידות יותר וכך נותרות התרוממויות כאלה בכל
השטח כשאין רצף רכסי ביניהן. מבחינה גיאולוגית, הר גזם ונחל גזם ממוקמים בין שני שברי רוחב שכיוונם מזרח מערב ,
שבר רמון מצפון ושבר נקרות ובהמשכו שבר עריף בתור מדרום. שברים אלה נוצרו בעיקר בתקופת הנאוגן (23.5 – 1.75 מיליון
שנה לאחור). הנוף המרהיב כאן הוא כנוף בראשית. במבט עין רואים סביב מנקודות תצפית שונות המון גבעות והרים שולחניים
או מחודדים, תלוי בשכבות המסלע המרכיבות אותם ורמת הבלייה שאחזה בהם לאורך התקופות הגיאולוגיות השונות. בהר גזם
הבחנו מיד עם תחילת המסלול ולקראת סופו גם טיפסנו עליו. הוא בולט בשטח בצבעו השחור בחלקו העליון. את הצבע הזה מקנה
לו שכבת צור מתצורת מישאש (חבורת הר הצופים) שמגנה עליו בחלק זה משיני הבלייה השוחקת. בכל המסלול המסלע שדרכנו
עליו הוא גירי-דולמיטי המשתייך לחבורת יהודה (תקופת הקנומן-טורון מתור הקרטיקון).
כמעט כל המסלול, למעט קטע קצר בנחל מישר אינו מסומן. תמונה שלו על גבי מפה מופיעה בהמשך, כשהמסלול מסמן בצהוב.
התחלנו סמוך לגדר של מחנה שדמה וצעדנו צפונה. לאחר כקילומטר וחצי ירדנו ליובל של יובל של נחל מישר הגדול שבהמשך הלכנו
בו קטע קצר. את הירידות כאן יש ללכת בזהירות, הן תלולות יחסית. בערוץ זה עקפנו שני מפלים יפים ולשם כך צריך לטפס וללכת
על שביל צר כשמשמאל למטה הערוץ המרהיב. הטיפוס משתלם בכל פעם שכן הנוף מדהים. לכן, ההליכה כאן אינה מהירה במיוחד
ויש לקחת בחשבון שהיא אורכת את הזמן הנדרש. לאחר כ 3 ק"מ נוספים הגענו ליובל ראשי של נחל מישר ושם, מעליו קיים שביל
נח לכיוון מזרח היורד אל נחל מישר. אתו ירדנו במתינות כשנוף בקעת המישר הקרוב מול עינינו. ברקע הרחוק לכיוון מזרח הבחנו
בהרי אדום המכוסים שלג בפסגה, מחזה מרהיב. בנחל מישר פנינו צפונה והלכנו בו כקילומטר. זהו נחל רחב כשמשני צדדיו רכסים
גבוהים, בהחלט מרשים. פנינו לכיוון מערב, אל נחל גזם. מכאן מטפסים עד שמגיעים לרמה שמעל הנחל אבל בדרך עוד הלכנו
לצפות במפל שבתחילת הנחל במבט מלמעלה. חזרנו מעט וטיפסנו על הרכס הצפוני שמעל הנחל בשביל שלא ממש נראה ובוודאי
לא מסומן. למעלה , על הרמה עצרנו לצפות ולשאוף אוויר. מכאן ואילך הלכנו מערבה על שביל נח עד לתחתיתו של הר גזם כשנוף
בראשית מדהים נראה מכל עבר. היתה זו כבר שעת אחר הצהרים והנוף מקבל גוונים שונים בשעות אלה. טיפסנו על הר גזם לתצפית
היפה ביותר של היום. ירדנו המשכנו לנוע מערבה במקביל לנחל ילק עד כביש 40. סיימנו בחשיכה והנהג שלנו שאלתיאל הכין עבורנו
הפתעה נעימה, שתייה חמה, סלט פירות עוגיות ועוד. בהחלט מתבקש בתום המסלול . כל הכבוד לשאלתיאל, ממסיעי כפר סבא 2000.

הנה כמה תמונות מהטיול. לצפייה בכל התמונות יש להעתיק את הקישור שבסוף הכתבה לשורת הכתובת.

ראשית, מפת מסלול הטיול. קטע הכביש הנראה מצד הוא כביש 40, כעשרים דקות דרומית למצפה רמון, מדרום למכתש רמון.
החלק המסומן באדום מתאר את הטיפוס להר גזם (ירדנו חזרה מלמעלה באותה דרך)

כבר מהתחלה נראה הר גזם בהשיג יד אך הגענו אליו רק בסוף הטיול

זהו זה. טיול ברמת קושי בינוני-קשה. לא מסומן. צריך לדעת לנווט במסלול זה אם כי התוואי די ברור
אך צריך להכיר את המעקפים במיוחד במצוק מעל נחל גזם. אורך המסלול כ 17 ק"מ.