אל תהיה בטוח – לכל סכנה היה פתוח!

לאחרונה אנו עדים לקמפיין קבוע ברדיו של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לגבי רוכבי הכלים הדו גלגליים. אני רואה בקמפיין זה ברכה, כי איך שאומרים: הכול מתחיל במודעות. אם כל משתמש בדרך יהיה מודע לצרכים של השני, הרי שיהיו לנו לא רק חיים יפים יותר, אלא גם ארוכים יותר...

לאחרונה אנו עדים לקמפיין קבוע ברדיו של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לגבי רוכבי הכלים הדו גלגליים.
אני רואה בקמפיין זה ברכה, כי איך שאומרים: הכול מתחיל במודעות. אם כל משתמש בדרך יהיה מודע לצרכים של השני, הרי שיהיו לנו לא רק חיים יפים יותר, אלא גם ארוכים יותר...


מצד אחד מזהירים את הנהגים: חפש את רוכבי האופנוע במראות, כל הזמן.
מצד שני פונים לרוכבים עצמם: אל תפנה בפתאומיות, אל תחסום רכב נוסע. אל תיכנס לצומת בלי לבדוק שהוא פנוי. רעה חולה ומסוכנת לא רק לרוכבים, אלא גם להולכי רגל, שבגלל שהרוכבים נוהגים לזנק ראשונים ברמזור, הולכי הרגל הקשישים, שעוד לא חצו את מעבר החצייה בירוק, עלולים להיפגע.
וגם אזהרה חשובה ביותר שטובה לשניהם: אל תשנה מסלול בפתאומיות בלי להסתכל ולאותת.


וגם אזהרה חשובה נוספת לרוכבים: שים לב לתנאי הדרך. כלומר לכביש. לא מנסים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור. מודים שלפעמים יש מכשולים בכביש ולא חשוב מי אשם, אלא חשוב להיזהר מהם. ואזהרה זאת נוגעת כמובן, גם לשמן, סולר, בוץ או כל מה שעלול להוות משטח החלקה עבור הרוכבים.


הנה עוד שני דברים, חשובים לפי דעתי, שרוכב הכלי הדו גלגלי חייב לשים לב אליהם:

ראשון: כביש רטוב בגשם.


הגשם הגיע ואתו סכנת ההחלקה של רכב דו גלגלי גדולה מאוד. הסימונים הלבנים שעל הכביש, שנראו כה תמימים, הופכים בגשם לקטעים מחליקים ומסוכנים ביותר עבור הרוכבים! להיזהר אלפי מונים כשנוסעים בתחומי השטחים הצבועים הללו. אז אסור לנסות לבלום או לפנות בפתאומיות הצידה. צריך להקפיד על רכיבה בקו ישר כשהכלי מאוזן.


חשוב להסתכל על הכביש, לראות אם יש מים על הכביש, זה מהווה סכנת החלקה לכלי הדו גלגלי. אם הכביש, לעומת זאת, סופג את המים, זה הרבה יותר בטוח.
קודם כל יש לזכור, בכביש מועד להחלקה יש רק דרך אחת להימנע מנפילה: רכיבה בקו ישר, כאשר כלי הרכיבה ניצב לכביש, בלי לתת גז או לשים ברקס. כל סטייה מכך, הן למטרות פניה, עקיפה, עצירה, צריכות להיעשות בזהירות מרבית ובאיפוק רב.


שלושת הכללים שיכולים להציל חיים:
לסטות פתאום, לבלום ולהאיץ – על כביש רטוב אני לא ממליץ!
אין לך ממה באמת לפחד, אם כחוק אתה רוכב:


שנית: אי הקפדה על בטיחות משאות ששמים על הכלי:
כשאומרים חמור, מתכוונים למישהו לא חכם. אבל כוונתי כשאני מגדיר רוכב כלי רכב דו גלגלי, כחמור, כוונתי לא לרוכב עצמו, בתור אדם, אלא למעשה שלו, שמבחינתי הוא חמור. שכן כל טעות ולו קטנה על הכביש של הרוכב, עלולה לעלות ביוקר רב. ולא, לא תמיד זה ייגמר במוות, שיפגע בעיקר בהוריו, אלא לפעמים זה יגמר בסבל שיימשך כל החיים, ותמיד יחזור ויתחרט על הטעות שעשה.
אני רוצה לציין שתי רעות חולות ומסוכנות, שרוכבי הכלים הדו גלגליים מרבים לשגות בהם:
אחת: רוכבים שמורידים את הרגליים מרצפת הקטנוע ובכך מסתכנים שהן יפגעו באיזה חפץ. לא מעט פעמים חוויתי בעצמי את הדבר הזה, גם כשהייתי ברכיבה אטית לקראת עצירה... זה דבר מאוד לא נעים, וממש בנס לא סבלתי מחבלה חמורה בכף הרגל – שהיא אזור מאוד רגיש ופגיע.


שנית: העמסת חפץ בצורה לא בטיחותית על הכלי. כוונתי קשירה משהו ארוך, שלא נכנס לארגז או שאפשר לקשור אותו למושב האחורי. החפץ הזה עלול לחסום את הרגל שלך, שאתה חייב להוריד בזמן עצירה. לא פעם כמעט נפלתי עם הקטנוע, כשעצרתי וכמעט לא הצלחתי להניח את כף הרגל על הכביש, כדי לתמוך בקטנוע. זה נראה לכאורה דבר פעוט – התהפכות בזמן עצירה. אבל תשאלו את שדרן הטלוויזיה, דני קושמרו, רוכב מנוסה, שפעם פשוט נפל עם הקטנוע לפני שהספיק להניע אותו ונפגע קשה....


בנוסף, וזה אולי הדבר הכי חשוב: הנטייה של הרוכבים לנסוע במהירות של המכוניות ובין המכוניות, היא טעות נפוצה ומסוכנת. הרכב הדו גלגלי הנו בעל יכולת עצירה מוגבלת ועצם העצירה גורמת לכלי לאבד את שיווי משקלו. כלומר ברגע שרוכב מגיע למהירות מסוימת, לא מתאימה לתנאי הדרך, הוא לא רק מסכן את עצמו אלא גם את משתמשי הדרך, כי לא יוכל לעצור לפני הולך רגל שיופיע על הכביש ולא יוכל למנוע את היפגעותו מרכב שיגיח או יסטה פתאום.


זכור, הברקס הוא ידידך הטוב ביותר
היה תמיד ערני לתנאי הדרך ומוכן לכל סכנה בלתי צפויה שעלולה לצוץ.
אמנם אתה מלא ביטחון, אבל כל רכיבה עלולה להיגמר באסון.
אל תהיה בטוח – לכל סכנה תהיה פתוח:
פן תידרס, פן תתנגש
פן על איזה קיר תימחץ



עם כל הצער והכאב יש לומר את האמת: במלחמה כמו במלחמה, גם במלחמה בתאונות הדרכים יש הרוגים. תמיד יהיו איפשהו מטורפים שייסעו כמנהגם, אלא שאפשר לעקור את המנהג הזה מהנהגים שגם לוקחים דוגמא אחד מהשני, אם נגביר עקיפה וענישה. לאט לאט תלך ותגבר ההכרה שחייבים לנסוע בזהירות. כל דו"ח, כל משפט יקדם אותנו למטרה הנכספת בה יהיו פחות הרוגים במלחמה הזאת. לאט לאט יהפכו גם הנהגים עוכרי הדרך, לעוברי הדרך, ויתנו למשתמשי הדרך ליהנות מנסיעה בטוחה. כל זה יקרה מחר. אם לא נעשה ונשמע, מחר יהיו עוד ועוד הרוגים. במלחמה כמו במלחמה, אם לא עושים פעולות מנע, אז נהרגים.



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל