1587תז קאמרטה ירושלים-סידרת חושבים מוסיקה-

בהשתתפות מקהלת טפיולה מפינלנד



לתז הקאמרטה הישראלית ירושלים כמה סדרות למינויים.בין הסדרות גם הסידרה חושבים מוסיקה שקונצרט מסידרה זו שמעתי הערב.
יש בסידרה זו תמיד איזה'צימוק' עבורו כדאי לשמוע את הקונצרט.
הערב היו שני צימוקים.
בקונצרט הופיעה מקהלת הילדים המפורסמת 'טפיולה' מפינלנד בכל ארבעת היצירות שנוגנוו.

המקהלה קיימת כבר 54 שנים ונחשבת לאחת המקהלות של ילדים הטובה בעולם.
צלילה מאוד יפה,התנהגות הזמרים מקסימה וההיגוי שלהם כאשר ביטאו מילים עבריות היה נהדר.
תענוג היה לשמוע את המקהלה,את המשמעת בה ואת שמחת הילדים בזמן ששרו.

הצ'ימוק' השני היתה יצירתו של פרופ מיכאל וולפה 'מזרח'פואמה סימפונית מס 9 למקהלת ילדים ותז קאמרית לזכרו של ישראל אלירז שנוגנה בבכורה עולמית.
בתזמורת ,כאשר נוגנה היצירה בסידרה זו בפעם הראשונה,המארגנים הרגישו, לאור תגובת הקהל, שזו צריכה להיות היצירה המרכזית שתנוגן בקונצרט ובהמשך בקונצרטים הבאים החליטו לשנות את מקומה בתכנית ולהעבירה לסוף המסיימת את הקונצרט.
החלטה נכונה ונבונה כדי שהקהל יצא ובדרכו הביתה יחשוב על יופי היצירה.


על הקונצרט ניצח פסי היוקי שהנו מנהלה המוסיקלי של המקהלה אליה הצטרף כזמר בשנת 1980 כשהיה בן 10 והגיע בה לדרגת המנהל המוסיקלי שלה.
ב1997 בפסטיבל בטמפרה-עיר בפינלנד זכה בתואר המנצח הטוב ביותר בפסטיבל.


הקונצרט התחיל בשירת המקהלה ששרה שישה שירים פיניים מאת יאן סיבליוס.
מיד הורגשה המקצועיות של המקהלה וצלילה היפה אך אי אפשר היה להתרשם היטב ממנה בגלל ששרו א קאפלה בפינית, שפה שרוב הקהל שמע בפעם הראשונה.

לאחר חילוף סדר השמעת היצירות בקונצרט, שמענ, את המיסה ברוויס מאת מוצרט. היצירה הנה עליזה,קיצבית, בוצעה היטב הן על ידי התזמורת הן על ידי המקהלה ובכל זאת הפעם לא התלהבתי ממנה ביותר.
יתכן והסיבה היתה שאולי היו חסרים לי קולות הגבריים במקהלה .
ראוי לציון סולו החליל צד שנוגן בצורה נהדרת.


במגניפיקת או שירת מרים מאת רייף ווהן ויליאמס הופיעה כסולנית שחר לביא מישראל.שירתה היתה מעולה.יש לה קול מאוד נעים לאוזן המאזין חזק ויפה.

הקונצרט הסתיים,כאמור ביצירתו של מיכאל וולפה בבכורה עולמית.
היצירה הושרה הן בעברית והן באנגלית, כאשר ההיגוי של המקהלה בזמן השירה בעברית היה נהדר אם כי אי אפשר היה להבין את כל המילים.
היצירה עושה רושם רב וזכתה בקבלת פנים יוצאת מהכלל.
לעתים רחוקות יצירה ישראלית המבוצעת בפעם הראשונה ולא מוכרת זוכה לקבלת פנים כה יפה ,מפרגנת ואוהדת ביותר וכל זאת,לדעתי,בצדק.

חלקים מהיצירה כתובים בסגנונות שונים. יש בה תמלילים הלקוחים מתהילים,שירים אנגליים ועוד.
יש גם מוטיבים מזרחיים-ערביים עם הכלים המיוחדים לסוג זה של מוסיקה כולל פעמונים קטנים של עדרי כבשים.

המחבר נתן תפקידי סולו קטנים לא רק למקהלה ששרה אלא גם לכלים שונים מהתזמורת.
הנסיון לשתף בשירה גם את הקהל לא כל כך הצליח בגלל חוסר שיתוף הפעולה מצד הקהל שרצה להשאר פסיבי -רק שומע ומאזין ולא משתף פעולה ושר ביחד עם המקהלה.

היצירה קשה לביצוע והמנצח הפיני הכין את התזמורת בצורה המעוררת כבוד.
זאת יצירה שנעים יהיה לשמעה פעם שניה ושלישית ואין לי ספק שבהמשך תתפוס את מקומה הראוי ברפרטואר של כל תזמורת ישראלית ואולי גם זרה.

שירת המקהלה לאורך כל הקונצרט היתה ברמה גבוהה ביותר.צלילה היה נקי,מדוייק,שילוב בין הקולות היה מקסים והיתה הרגשה שהזמרים נהנים מלשיר לא פחות מהנאת הקהל שנהנה משירתם..

לראות או לא לראות;הקונצרט מומלץ בעיקר בגלל ה'צימוקים'-מקהלת הילדים הנהדרת ויצירתו של מיכאל וולפה.ההמלצה חמה ביותר.

נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 11/6/2017 22.50:49



עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,פרשן
WORD PRESS


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל