להכשיר מורים מלמדים לאוניברסיטאות

בא חשבון עם פרופסור אסא כשר לא על הקוד האתי של בנט אלא על אסא כשר בקטגוריה של המדען לחשיבה. מדע עוסק בחיפוש האמת. מדען משרת את המדע בחיפוש האמת. הפועל היוצא מעיקרון האמת הוא הטלת הספק. ואין אמת אלא בסוף דרך הספק.

בא חשבון עם פרופסור אסא כשר לא על הקוד האתי של בנט אלא על אסא כשר בקטגוריה של המדען לחשיבה. מדע עוסק בחיפוש האמת. מדען מ

להכשיר מורים מלמדים לאוניברסיטאות
צבי י' כסה

בא חשבון עם פרופסור אסא כשר לא על הקוד האתי של בנט אלא על אסא כשר בקטגוריה של המדען לחשיבה. מדע עוסק בחיפוש האמת. מדען משרת את המדע בחיפוש האמת. הפועל היוצא מעיקרון האמת הוא הטלת הספק. ואין אמת אלא בסוף דרך הספק. מורה באוניברסיטה יודע את הממשק הפתלתול בין הסטודנטים לסָפֵק, ואת המקוּבָעוּת שאתה הם באים למדע. מקוּבעוּת בת דורות. וכאן "בעיית הבעיות אשר לישראל":

בעיית הבעיות אשר לישראל

היא לא הערבים והאיראנים אלא איך 8 מיליון ישראלים יעמדו בחזית העולמית של הקידמה המדעית והתרבותית. אם על כל מיליון יש גאון הרי לסינים יש 1300 ולהודים 1200 ולאירופה 500 ולנו...? המורה בישראל מא' ועד האקדמיה הוא/היא השליח/ה להבטיח את היעד הזה. וכדי לקיים במדינה פיסגה גבוהית ליצירה המדעית והתרבותית אין דרך אלא להרים את ההר שמתחתיה.
לא מצאתי מי שיבהיר לי מה הם ערכים יהודיים שבנט מדקלם, הלכתי לפרופ. כשר להבהרה. אמרתי שאין ערכים לאומיים ראויים. ערכים ראויים הם אוניברסליים וכל תרבות-עָם מממשת אותם בייחודיותה לנאצלות או לרישעות (ראה קישור). ..יש רק ערכים אוניברסליים ראויים אין ערכים יהודים או אנגליים ראויים.docx . הבעיה היא עירבוב המושגים בין ערכים לאופן מימושם - במנהגים וטקסים. כשר הסכים אתי.

משום כך הייתי מצפה שפרופסור כשר יחזור לשר החינוך ויאמר שלא הקוד האתי חסר לאקדמיה. חסרה הכשרה למלמדים/ות למתודולוגיה של התמודדות עם מקוּּבעוּיות מושגיות ואמיתות שגויות שאתן באים הסטודנטים/ות לאוניברסיטה. איש המדע מחויב לקוד המדע, "לאמת". ולשם כך ללמד את הספק. ההפך המוחלט ממאמציו של השר להסיר ספק.
מתודולוגיית הספק אל האמת

והספק חוצה את כל הדיסציפלינות והוא הוא פוליטיקה. הספק קשה לסטודנט/ית ישראלי/ת שעלה מבית הספר לאוניברסיטה. הייעוד של המלמדים הוא לאתגר את הסטודנטים אל מול "המקוּּבָלוּת והמובן מאליו והכולם אומרים" ולהציב את היושר למבחן. והייעוד של סטודנט הוא לתבוע מהמלמד ללכת "בדרך הספק" אל האמת על פני קשת התורות הניצות. ולתבוע מהמלמד להציג את האמת שלו בסוגיה. מי שאינו מוכן להציג את אמיתו בדיון אקדמי פוגם בשליחותו. והסטודנטים החופשיים ישפטו.

ללמד בני הארץ את המה "מעבר לנראה"

כדי שבני הארץ יילכו בוטחים בדרך הספק , צריך שיבינו שהתודעה האנושית היא מקור הסמכות לבחון ולשפוט את התופעות. דידקטית ראוי "לתקוף" את תמונת העולם המקובלת אתם באים לאקדמיה כי הדברים הנראים אינם כניראותם. המשימה היא לקלף את הבצל ולחקור אל הקונוונציות המושגיות והמניעים הלאומיים והכלכליים של הכסף והכוח והכבוד וכו'. ולגלות כי הרבה מושגים מדוקלמים אינם כתמול שלשום. המתודולוגיה היא להנכיח לומד מול אלה ולשפוט מה הרלוונטיות לנו. יתרון המלמד על הלומד הוא במתודה של החקירה המדעית.
אמיתות מקובלות תקפות או שגויות מוצגות לבחינה באקדמיה:

היעד ששמונה מיליון ישראלים יְתָחרוּ את ענקי הקידמה התרבותית והמדעית מחייב הכשרת הלבבות להיפנות לבחון ביושר את מוסכמות ומושגי ה"קונסנזוס" ביושר: האם כל שאמרנו הם המציאות או לעתים היפוכם, לדוגמה מיני אחרות:
• אמרנו נקים מדינה ויבוא קץ לאנטישמיות. והיום המדינה היא מוקד לאנטישמיות;
• אמרנו במדינה נהיה משבטים לעם. והיום מדינת השבטים (חלוקת הנשיא);
• אמרנו המדינה תעזור ליהודי התפוצות. והיום מי עוזר למי – אנחנו להם או הם לנו;
• אמרנו שמרדנו כי הרומאים ביקשו להמירנו דת. האמת – נתנו לנו את יבנה;
• אמרנו שהגלו אותנו מהארץ. לא אמת. עזבנו את הארץ במו רגלינו;
• התפללנו לא"י ולא חזרנו. מתי מעט שיצאו למודרנה אל זהות לאומית, מרדו בגלות הקימו מדינה ואליה עלו רק מדינות רשעיות;
• התפללנו לירושלים בירת הנצח - והיא 40% פלשתינים, 80% לא ציונים;
• אמרנו לנרמל את הקיום היהודי במדינה ריבונית. האם ייתכן יחד עם שליטה במיליונים ללא זכויות;
• אמרנו חינוך-חינוך: במדינת העם שהחינוך מעל כל, החינוך הודעך בהסכמה;
• אמרנו אחדות העם: האפשר אחדות כשמערכות חינוך מפלגתיות – שיבטיות;
• אמרנו מדינה יהודית דמוקרטית "ללא הבדל מין, דת לאום" – ללא חוקה - איפה זכויות זרמים דתיים, חוקי אישות, הגיור, השבת. הלזו תיקרא דמוקרטיה;

הנכחת הסטודנטים מול האמיתות המוסכמות – בדיון אקדמי פתוח למחלוקות – תכשיר את קוני הדעת לאחוז בספק בתחומי המדע והמחקר והתרבות - לעצב דרך למתוקנות מדינתית כדי לממש את החזון שמדינת ישראל הקטנה תתייצב בחזית המודרנה העולמית. וזה הוא מה שדרוש במקום הקוד האתי של השר הדתציוני מהבית היהודתי.




.;



.







אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל