1607להקת המחול המודרנית איסטנבול-פסטיבל תא דאנס

להקה טובה כוריאוגרפיה פחות






במסגרת פסטיבל תא דאנס הופיעה גם להקת המחול המודרנית איסטנבול מתורקיה.
זאת להקה שנתמכת על ידי השלטונות התורקיים והיא היחידה במעמד כזה.לאור עובדה זו היא יכולה להרשות לעצמה להעלות מופעים ללא בעיות כלכליות לפחות.


היצירה שהביאו איתם לפסטיבל היתה יומן -מסע אל החיים בכוריאוגרפיה של המנהלת האמנותית של הלהקה בייהן מרפי.


המסע הוא על פי ספר מסעות מפורסם שכתב אווליה צ'לבי לפני כ400 שנה


היצירה ממזגת בין מסעותיו של צ'לבי לבין מה שכתבה הסופרת התורקיה אליף שאפאק שנאמרו במופע בתורקית עם תרגום מוקרן לאנגלית
דבר זה יצר אצל רוב הקהל בעיה של פיצול האישיות כי היה קצת קשה לקהל שלא הבין תורקית לקרוא את התרגום וגם לראות את המחולות של הרקדנים


רוב הקהל ואני בתוכו ויתר על התרגום והתרכז בריקודים בלבד.


מאחר ושם היצירה הוא יומן מסע היצירה התחילה כאשר כל הלהקה כ15 איש נכנסים לבמה עם מזוודה יפה על גלגלים ,מטיילים ביניהם בהליכה על הבמה ועוזבים אותה.


בהמשך התברר כי למזוודות היה תפקיד חשוב ביצירה כי הן הופיעו פעמים מספר כאשר הרקדנים סוחבים אותם,דוחפים,מסדרים,מגלגלים ורוקדים איתן.


עם אביזר זה נוצרים מעמדים יפים ומיוחדים,מלאי רעיונות בקטעים קצרים שלא באים ברצף.


ביצירה הרבה סצינות בהן משתמשים באביזר מסויים איתו רוקדים והוא הופך למרכז בסצינה זו.הרקדנים השתמשו במקלות ארוכות ,הקישו איתם על הרצפה,רקדו איתם.
סצינה יפה היתה כאשר המקלות יצרו ריבוע על הבמה והרקדניות רקדו בתוכו.
היו גם שטיחים שהועפו לאויר או הוטלו בכח על הרצפה או נוערו.לא חסרו צעיפים איתם רקדו וכן להטוטים איתם.


מעמדים שיצרו תמונות יפות אחרות היו כאשר חלק מהמשתתפים יצרו בגופם מגדלים חיים.
סצינה אחרת היתה כאשר כולם רקדו עם מעילי גשם ארוכים.


היה קטע שרקדן יוצא מתוך שק לצלילים מזרחיים,רקדנית מתרוצצת עם נעלי עץ על הבמה כדי לעשות רעש.
נשים עשו מסג' כוחני לגברים ,עטפו גברים בשמיכה ומשכו אותם מחוץ לבמה.
היתה הרבה אקרובטיקה מבוצעת היטב,הרבה תעלולים.
היתה זו כוריאוגרפיה משונה שהיה בה מכל וכל.
הכל נראה כ'מיש מש' אחד גדול בתוך מחול מודרני.


המוסיקה שהושמע היתה ברובה מערבית אם כי היו גם כמה קטעים של מוסיקה תורקת כאשר הריקודים היו בהתאם.


לכל אורך היצירה הוקרנו שקופיעות וסירטי וידאו בעומק הבמה .זה התחיל עם תמונות סטאטיות בסגנון המוכר עם ציורי דרוישים ההולכים או רוכבים על סוס והמשיכו בסרטי וידאו ארט שונים.


רבים היו הריקודים עם תנועות לא שיגרתיות במחול המודרני.


ביצוע הרקדנים כולם היה טוב מאוד.היה קצב נכון,היתה דייקנות בביצוע ובתנועות


פתאום בהפתעה האור באולם נדלק וחלק מהרקדנים ירדו אל הקהל וכיבדו אותו בכוסיות תה ,בבקלוה, ברחת לוקום-ממתק תורקי ועוד.
הכיבוד נמשך כ10 דקות ועל הבמה בזמן זה לא רקדו אלא אכלו או סידרו בגדים או תפאורה.


כאשר עלו על הבמה מחדש אחד הרקדנים התחלי לרקוד ריקודי בטן למחיאות הכפיים של האחרים.
זה היה הקטע התורקי-מזרחי היחידי בכל הכוריאוגרפיה.


בכל הערב ראינו קטעים מאוד מענינים, שונים אחד מהשני עם או בלי אביזרים.הערב כולו היה מענין ללא רגעים מתים.


יחד עם זאת אחרי שראיתי במסגרת הפסטיבל להקות מארצות אחרות נראתה לי להקה זו כפחות טובה מכל הלהקות הזרות שראיתי עד כה בפסטיבל

אין לי טענות לרקדנים.הם היו טובים,ממושמעים,רקדו יפה,רובם בעלי כושר וגמישות מעולים.אם יש טענות הם יותר אל הכוריאוגרפיה.
בסוף כל המשתתפים לקחו את המזוודות והשמיכות שלהם נשכבו לישון כיסו את עצמם והמסך ירד על המופע.


לראות או לא לראות:משך הערב ראינו רגעים מאוד מענינים,היה גדוש ביותר,לא משעמם אך גם לא מלהיב במיוחד.

נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 18/8/2017 23:44


עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORD PRESS


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל