אתיופיה,יהודים וסיפורים...

התבשרנו על עליית אחרוני היהודים בני הפלשמורה לישראל, באותה נשימה זכינו לראות (ואני מתכוון לזה) בשתי נציגות יפיפיות מהעדה האחת מלכת היופי, והשניה זוכת "האח הגדול", אז ראו מה גיליתי אודות עדה מקסימה זו בפגישתי עם זקני העדה ואנשים מובילים בה.

הסיפור ההיסטורי של יהדות אתיופיה וברצוני להדגיש שהכוונה יותר לסיפור ופחות לעובדות,לקחתי לי החירות של הכותב לדלג על פני זמנים עבר נושק לעתיד והווה בינהם.
בתחילת המאה ה-19 הקיסר תיאדוריס כפה על מרבית יהודי אתיופיה להתנצר. רבים התנצרו אך הנותרים ששרדו שמרו על אורחות חייהם היהודיים ועל מנהגים שלא השתנו אלפי שנים. ניתן לומר שיהדותם קרובה ליהדות המקורית ללא השפעות שההיסטוריה כפתה על היהדות כפי שאנו מכירים אותה.

ניתן עד היום למצוא באתיופיה לא מעט שאינם יהודים המלים את בניהם אחרי שמונה ימים, שומרים כשרות ואת הלכות השבת. נשותיהם שומרות ימי נידה ומתכנסות בבקתות מיוחדות בסמוך למקורות מים כדי שיוכלו לטהר עצמן עד לגמר נידתן.
קהילת ביתא ישראל קיבלה הכרה כיהודים בפסק הלכה של הרב עובדיה יוסף בשנת 1973 זאת בזכות הקייסים, מנהיגי העדה הדתיים, ששמרו על היהדות מכל משמר. הנותרים באתיופיה מאז עליית קהילת ביתא ישראל ארצה במבצע משה ובמבצע שלמה נחשבים לבני קהילת ה- פלאש מורה. פלאש מלשון פולשים באמהרית ו- מורה שיבוש השם מריה הקדושה המעיד על קשר כזה או אחר לנצרות.
בכל קהילת ביתא ישראל אין תופעה של קעקוע צלבים דבר שאי אפשר לומר על הקהילות הפסבדו-יהודיות האחרות. כמעט ולא נמצא תיעוד כתוב והכל הועבר בעל פה מאב לבן. באתיופיה הבן נקרא על שם האב ולא שם הסב כך ששם המשפחה מתחלף כל הזמן, אין לשם הבן קשר בכלל לשם הסב, דבר שנוצל בידי רבים כדי לטעון ששורשיהם הם יהודים בדרישתם לעלות ארצה.
כיום תהליך העלייה ארצה של אחרוני בני ה-פלשמורה עומד בפני סיום.

יהדות אתיופיה
כמעט ואין תיעוד על יהודי ויהדות אתיופיה, כל הידוע הם סיפורים ואגדות שעברו מאב לבן. רק במאה ה-14 ניתן לפגוש בכתובים אודות מלכת היהודים ששמה יהודית שנלחמה מלחמת חורמה בנוצרים אשר בצפון אתיופיה ואף נהגה לשרוף כנסיות מנזרים ובתי תפילה נוצריים. בהמשך יש מעט רישומים של אלדד הדני (נוסע, איש שבט דן היהודי) אודות יהדות מסתורית זו. גם בנימין מטודלה הנוסע המפורסם מזכיר בחלק מכתביו את קהילת יהודי אתיופיה.
האפוס היהודי הגדול (דתי ומדיני) באתיופיה אשר בעבר נקראה חבש, אבסיניה ובמקורות מוזכרת כ-שבא.


אתיופיה, מיוונית- כהי הפנים/צרובי הפנים. לעצמם הם קוראים, חבשה. אנחנו היהודים המצאנו את השם אתיופיה ואיך זה קרה... בתרגום השבעים, אותו תרגום של התורה ליוונית שביצעו שבעים חכמים יהודיים באלכסנדריה,מצרים, על פי דרישת המלך תלמי, אנו פוגשים לראשונה את השם אתיופיה ומאז זה השם הרשמי!
יש סיפורים בעדה על כי בשנת 1860 נעשה ניסיון של רבים מקהילת ביתא ישראל לעלות לארץ אך רובם אם לא כולם ניספו בדרך. ידוע על קהילה יהודית גדולה שהשתכנה לה מעבר להרי סמיון והמפליא לא ידוע על קשר כלשהו בין קהילת יהודי קווארה שמעבר להרי סמיון לבין יהודי גונדר.

בעת החדשה מכירים קהילה של כ-1000 יהודים שהשתייכו לקהילת בני תימן והתגוררה באדיס אבבה ובאריתריאה לשם היגרו עם עזיבת הבריטים את עדן. במהלך השנים האחרונות רובם עלו ארצה ומיעוטם היגרו לקנדה. עד למלחמה בין אריתריאה לאתיופיה היה מעבר חופשי בין שתי הקהילות ואחר כך כל היהודים מאסמרה ש-באריתריאה עזבו חלקם לטורונטו ויתרתם לאדיס אבבה. כיום מכל הקהילה העדנית/תימנית הגדולה שבאדיס אבבה נשארו כחמש משפחות.
בשנות ה- 50-60 של המאה הקודמת היה מפעל בשר גדול ב-אריתריאה שכל תוצרתו הועברה לישראל ומי ששרת בצה'ל באותם זמנים זוכר ודאי את קופסאות הלוף אותן ניתן היה לפגוש במנות הקרב.

אתיופיה הסיפור...
השפה - אמהרה, פירושה בתרגום מעברית עם ההר! היהודים נקראו פלשים,אולי מלשון פולשים.
יש לא מעט מילים באמהרית הדומות לעברית לדוגמא, פה נקרא אף. ו-אף נקרא אפנג'י רגע מבוטא רגע... נסיך נקרא ראס (ראש). אין ספק שהשפעת העברית על האמהרית שורשיה היסטוריים!
איך הגיעו יהודים לאתיופיה ואיך הגיעו שמות כמו שמות המלכים ושושלת הקיסרים כמו "זרע יעקב". אפילו שמו של אחרון קיסרי אתיופיה היילה סילסי גזור מעברית, היילה= חייל, סילאסי= השילוש הנוצרי הקדוש, לימים הוסיף לעצמו את התואר גור אריה יהודה כדי להראות הרצף המלוכני מאז ימי שלמה המלך.

כמעט ברור הקשר בין היהדות והמלכים באתיופיה שמות כמו מלך בשם גדעון שמלך במאה האחת עשרה. רק באתיופיה ניתן לפגוש שמות של מלכים ממקורותינו. ועוד קשר בין היהדות לנצרות האתיופית, בברית החדשה מזכירים את הצליין שבדרכו חזרה מירושלים לאתיופיה פגש דרומית לחברון על שפת באר בשליחו של ישו שגם ניצר אותו, הבאר קדושה עד היום לנצרות האתיופית. יש להניח שהצליין הוא שהעביר את מסר הנצרות לאתיופיה. כנראה ואותו "צליין" היה יהודי שהתגורר באתיופיה (יתכן ומתקופת שלמה המלך) שעלה כמנהג יהודים לרגל לירושלים! המונח צליין לא היה מוכר לפני הופעת הנצרות! גם לא בדת האיסלאם מאחר וסיפור "הצליין" היה ידוע כ-600 שנים לפני הופעת האיסלאם.

אם כן מהיכן הגיעו היהודים לאתיופיה?
חגי ארליך, היסטוריון- גורס כי יהדות אתיופיה מקורה בתימן שם גם שגשגה מלכות יהודית בתקופות מסוימות עד להכחדתה בידי המוסלמים, אחד מהמלכים עימנואל שמו, ברח עם שארית הפליטה וחצה את הים האדום לאזור בצפון אתיופיה והקים ממלכה, יש שמועות גם על ממלכה יהודית שהוקמה במזרח אתיופיה.
במצרים, במעלה הנילוס היה אי בשם יב או הב שלא קיים יותר, לאחר בניית סכר אסואן הוצף וירד אל מתחת לפני המים. בימי קדם התנהל מסחר ער בשנהב באי הב שכונה גם אי הפילים.
האי היה הנקודה הדרומית ביותר אליה הגיעו יהודים בתקופת מלכותו של שלמה המלך. הוקם שם בית מקדש לשרות הקהילה היהודית שחיה באי. בגניזה במצרים נמצאו סימוכין לחילופי אגרות כדי לקבל הנחיות מירושלים לגבי הסדרים לבניית מקדש. כאמור חיל המצב היהודי בנה ותחזק מעין מיני מקדש זאת מאחר ומיקומו היה רחוק מירושלים ולכן קיבלו היתר לבנייתו.

אחת ההשערות היא שאותו חיל-מצב יהודי ברח מהאי מסיבות לא ברורות ועלה במעלה הנילוס עד לאגם טאנה הסמוך לגונדר ויתכן כי לקחו עימם את ארון הברית מהמקדש באי הב והוא, הוא, ארון הברית שרבים מהעתקיו נמצאים בכנסיות ומנזרים ברחבי אתיופיה. האתיופים טוענים בכתבי הקודש שנקראים גם כתבי המלכים כי סוחרים שהרבו לשוט בנילוס חלקם אפילו מהודו ומאפריקה המזרחית הם שסיפרו למלכת שבא שישבה באקסום על ממלכת שלמה המלך החכם באדם. התעניינה המלכה ושלחה שליחים. לאחר זמן לא רב יצאה עם פמלייתה למסע לירושלים.המלכה התקבלה בכבוד מלכים ויופייה המיס את ליבו של שלמה המלך שהתאהב בה.

וזו לא פעם ראשונה שיהודי רם דרג מתאהב ב-כושית, גם משה רבנו התאהב ונישא לאישה כושית. רק שהתעוררה בעיה, על פי מנהגי ממלכת שבא המלכה חייבת להישאר בתולה ואסור לה להביא צאצאים לעולם אחרת תאבד מלכותה!
בפגישתם הראשונה של מלכת שבא ושלמה המלך ביקשה המלכה לבדוק בקיאותו של שלמה המלך בשפת כל חי וצומח ולכך הבאתי אגדה ששמעתי בילדותי אותה כתב ביאליק על איך חדה חידה מלכת שבא ובחנה חכמתו של שלמה המלך. מעשה שהיה כך היה...

שלמה המלך כאמור ידע לדבר בשפת החיות, הצמחים ויצורי הים, לכן הגישה לו מלכת שבא אלף אגודות של פרחים זהים כאשר רק פרח אחד היה אמיתי וביקשה ממנו להצביע על הפרח האמיתי, שלמה המלך חשב קמעה ולפתע נשמע זמזום דבורה מעבר לחלון, פתחו משרתי המלך את החלון התעופפה הדבורה עדי הפרח והביאה מצופו כדי לרוות צימאונה של המלכה. יש אומרים שמעשה זה הוא שקנה את ליבה של מלכת שבא.

והנה עוד אגדה או סיפור איך גרם שלמה המלך למלכת שבא להתאהב בו ולמרות האיסור על מלכת שבא להינשא ולהוליד ילדים. ומעשה שהיה כך היה... בארוחת הערב ציווה על הטבח להמליח לה את האוכל. לעת לילה ומלכת שבא צמאה מאוד וראתה את המשרת שיושב ליד הוילון מנמנם, פוקדת עליו להביא לה כד מים. שותה ואומרת לו ללכת אך הוא לא זז. או אז מבחינה שזה שלמה המלך אשר אמר לה, הנה אני מעניק לך את המים (שנחשבו באותה תקופה למצרך יקר ביותר) ואת לא מוכנה להינשא לי? נעתרה לו המלכה! לימים חזרה המלכה לאתיופיה שם נולד בנם המשותף של שלמה המלך ומלכת שבא שנקרא מנליק או איבן אל חכם (בנו של החכם). על אף החריגה של מלכת שבא ממנהגי הממלכה הסכימה מועצת הזקנים לקבלה עם הנסיך מנליק ואף הותירה אותה על כס המלכות.

ב- נערותו נשלח מנליק להתחנך כ- בן מלך בחצרו של אביו שלמה המלך. מספר שנים למד וגדל בחצר המלכות בירושלים והחליט כי די לו והוא רוצה לחזור לאתיופיה, בעת שהוא מודה לשלמה המלך ומספר לו על תוכניותיו לשוב לאתיופיה עונה לו המלך, מה תחזור "ארץ שרופת שמש ארץ בלי עתיד". למה לחזור לשם. מנליק מתאר ומהלל את יופייה של אתיופיה.המקור העתיק המתאר דבריו הינו משנת 1200 לספירה ונמצא במוזיאון באנגליה. שלמה המלך נעתר לבקשתו של מנליק לחזור למלכות שבא, אך פטור בלא כלום אי אפשר, המלך מצווה על אנשים שנבחרו מכל 12 השבטים כולל לוויים וכוהנים להתלוות אליו למסע חזרה ולהבטיח את המשך השלטון היהודי.
חלק גדול מאנשי המשלחת פחדו וסרבו להצטרף על אף פקודת המלך וכדי להגן עליהם מכל רע בדרכם הארוכה לאתיופיה נכנסו בלילה לבית המקדש ו"גנבו" את ארון הקודש. כידוע רק אחת לשנה ביום כפור הכהן הגדול נכנס אל הדביר כך ש"לגונבים" את ארון הקודש היתה כמעט שנה עד שנתגלה שהארון נעלם. ואולי זה עוד סיפור על איך הגיע ארון הברית לאתיופיה. ואכן מאז אין כל זכר במקורותינו לארון הברית ואפילו בכיבוש הרומי ניתן רק לראות על גבי שער הניצחון ברומא את מנורת שבעת הקנים אותה גזל טיטוס הכובש. לציין שארון הקודש לא מוזכר בספרי זכריה ונחמיה וכנראה נעלם בחורבן הבית.

עד היום הנוצרים מאמינים שהארון הגיע לאתיופיה ובכל כנסיה יש חדרון אחרי המזבח – מעין מקדש- ושם יש העתק של ארון הקודש. אחת לשנה בטקס דתי הכומר מוציא הארון עטוף ומציגו בפני הקהל. אין שום אזכור באף מקום בעולם לארון הקודש חוץ מאשר באתיופיה. שם נחשב לחשוב אפילו יותר מהצלב.
העתקי ארון הברית לא מופיעים באף בית כנסת יהודי באתיופיה אך העתקיו כאמור פזורים בכנסיות שונות. יוצא מזה שהנצרות האתיופית לא השתנתה מאז ימיו של ישו היהודי מחולל הנצרות לעומת כל זרמי הנצרות המוכרים והיא היא ההמשך הישיר להיסטוריה היהודית.

 
 

 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל