החופשה הספונטנית בזנזיבר

הנחיתה ואובדן המזוודה

לאחר שהמוני בית ישראל חזרו לארצם, ולאחר שהלחץ בשערי היציאה של נתב"ג פחת, חשקה נפשי לצאת אף אני לאן שהוא סתם כך לנופש של פינוק, של מנוחה, של הרגעות, מסיר הלחץ של המדינה הכי קטנה באזור, והכי עמוסה טרודה ולחוצה בעולם, שוטטתי באינטרנט והופ השם זנביבר קיפץ לי שוב, ושוב, ושוב, כמו מרמז לי קח אותי, רק אותי אין לך מה לחפש עוד. ואכן רק השם זנביבר עורר בי ריגוש של אפריקה אקזוטית, פראית, בתולית. בנוסף צילומי החופים בצבעים המרהיבים טורקיז תכלת וירוק כבשו את עיני, ושבו את לבי מראה גן עדן. נדמה היה כי הקב"ה העתיק את גן עדן לאחר חטא אדם וחווה לזנביבר. למדתי מה שלמדתי על המקום והאטרקציות שבו ויצאתי לדרך. הנחיתה תרתי משמע נחיתת המטוס על קרקע זנזיבר זו נחיתה מעולם של היום, לעולם פרה היסטורי, לעולם השלישי, ירדתי מהמטוס וההגעה לטרמינל רגלית לתוך שדה פתוח. הטרמינל מעין מבנה נטוש, מעין גרז' במחנה פליטים, מראהו עלוב למדי, תקרתו חשופה חום מחניק ולחות נספגת בגוף. ראשית מעשה יש לשלם ויזת כניסה בגובה 50$ אחר כך בידוק דרכונים הכולל צילום דיוקן טביעות אצבעות ימין שמאל ובוהנים ימין שמאל, לאחר מכן מקומיים מובילים המזוודת מבטן המטוס לנוסע ידנית, אין בנמצא מסוע מזוודות, ושואלים נוסע נוסע איזה מזוודה יש לו גדולה? קטנה? חומה? אדומה? כמו עומדים זה עתה להזמין לו מזוודה כבקשתו. נשאלתי שוב ושוב על סוג המזוודה שלי צבע? גודל? הלכו חזרו, ושוב הלכו חזרו ומזוודה אין הופניתי למשרד מעין בוטקה של ש.ג להצהיר על אובדן מזוודה, ושם מצאנו עוד נוסעים שהתלוננו על אובדן מזוודה, או מזוודה שהגיעה שבורה ולאחר שמילאתי טופס אובדן טובין עליתי על האוטובוס בדרכי למלון. הכבישים צרים ומהומרים, חצי סלולים חצי מסולעים, הדרך חשוכה ועלוטה, אין כלל תאורת כביש, הנסיעה כמו בתוך יער סבוך כאשר עצי הקוקוס הגבוהים משני צדי הכביש צוללים על הדרך ומעצימים את העלטה. השמיים זרועים כוכבים צפופים, צפופים, גדולים, גדולים, נדמה כי השמים פה נמוכים, נמוכים יותר משמים רגילים. לאחר מסע ארוך ומקרטע סוף סוף הגענו למלון קבלו את פנינו מקומיים רבים ניצבים בכל פינות אולם הקבלה, עטויי יריעות בד ללבושם וחגורים ומצ'טה סביב מותנם העומדים בחלל הלובי ממתינים לסייע בהובלות המזוודות לחדר לקבל הטיפ המיוחל. הגעתי לחדר ראשית מעשה השלתי תיק היד מעלי כמו איש הפורק משאו מעל גבו לאחר מסע ארוך, פשטתי בגדיי, נכנסתי למקלחת והתמסרתי שעה ארוכה לזרמי המים על הגוף כמו להזדכך, להיטהר, להשיל מעלי תלאות הדרך, וגם המשא המנטאלי של תחלואי הארץ ומצוקותיה, החדשות שלא מפסיקות להדהד במוח העומד להתפוצץ. להרגיש נקי וזך לא ביבי ולא שרה לא חמגשיות ולא צוללות, לא תיקי 1000 ולא תיק 2000 וואוו איזה הקלה. המלון מפואר ומזמין בנוי מחומרים מקומיים מקורות עצי קוקוס ומחצלות על גגו וכך גם החדר בנוי מקורות עצי קוקוס בנייה טנזנית טיפוסית. משני צדי המלון מעין שוק קטן מעין דוכנים רעועים ששם שבטי המקום מציגים עבודות יד שלהם מחרוזות ציורים פסלים ועוד. וגם תמורת 15$ ניתן לקבל עיסוי מפנק של שעה אי אפשר לעבור מבלי שיתנפלו עליך ויתחננו שתקנה דבר מה.

חוות התבלינים

חוות התבלינים שזו מעין מטע פראי של עצי תבלין למיניהם קינמון, וניל, פלפל שחור, קפה, הל, כורכום, עשב לימון, קקאו וגם פירות טרופיים למיניהם, פזורים כמו באופן אקראי קבלנו הסבר פרטני על כל סוג של תבלין ותבלין, ואף ניתן להריח (וגם לטעום) את התבלינים. עלי הלמון גראס הם גם תבלין וגם תכשיר נגד יתושים מאגוז המוסקט מייצרים שמן, משיח הפלפל המטפס מפיקים את אבקת הפלפל הירוק, האדום והלבן את הקינמון מפיקים מטחינה של קליפות הגזע תוך כדי הליכה, עוזר המדריך קולע סלסלות כתרים עניבות מכפות דקלים ומגיש לנו אותם כשי. ביציאה מהחווה יש דוכן מכירה למגוון התבלינים, שמני מרפא, סבונים עשבי מרפא ופירות. לאחר מכן הגענו לעמדת מנוחה מעין הפסקה קלה. איש מקומי קטן קומה חיכה לנו עמד ליד עץ קוקוס שהתנשא אל על, ועל פי פקודתו של המדריך המלווה החל לטפס מעלה מעלה במיומנות של קוף ובאמצע גובה העץ נעצר. נדמה היה כי התעייף וביקש לנוח אך לא! הוא פצח בשירה לחלל היער בקול ערב ובנגינה נעימה קולו צח וגבוה היה כיף היה נעים. המשיך לטפס והגיע לצמרת העץ קטף מספר אגוזי קוקוס וירד בגלישה חלקה כמו החליק על הקרח. פיצח האגוזים ונתן לנו לשתות מהמיץ, קלף את האגוז ונתן לנו לאכול פלחי אגוז זה היה מרווה וזה היה משביע. לאחר מכן כובדנו במספר רב של פרות מוכרים ולא מוכרים על רקע שירה וריקודים על פי המקצב המקומי.

סטון טאון (Stone Town)

העיר סאן טאון בירתה הקדומה של זנזיבר ומרכזה התרבותי, היא אחת הערים העתיקות ביותר במזרח אפריקה. שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו ובה מספר אתרים היסטוריים כמו השוק (Forodhani Night Food Market), בית הפלאות (Beit el Ajaib), שבו שוכן המוזיאון הלאומי של זנזיבר; מוזיאון הארמון (Beit al Sahel), המבצר העתיק (The Old Fort), הסמוך לבית הפלאות; ביתו של ד"ר ליווינגסטון (Livingstone), הרופא המפורסם שחקר את היבשת השחורה. אפשר לשוטט בין הרחובות הצרים שמתפתלים אחד אל תוך השני, ממש כמו מבוך, ולהתרשם מבתי האבן שהעניקו לעיר את כינויה (Stone Town), ומדלתות הבתים האופייניות כל כך לזנזיבר, והעשויות עבודת יד, כל דלת היא שונה וייחודית, בזכות גילופים מעניינים ועיצובים יוצאי דופן. ריחות מסחררים של תבשילים מהבילים. חנויות שמציעות שלל סוגי עבודות יד, ובהם חפצי עץ אומנותיים, בגדים מסורתיים וכלי נגינה מעניינים. בערב במלון למרגלות הברכה, ליד הבר, מופע קרקסי ולולייני מרהיב עין, מופע ברמה בינלאומית, של מקומיים המנתרים לגבהים מהלכים על יד אחת דקות ארוכות, קופצים על חבל בשכיבה, ועוד אי אלו תעלולים שלא מביישים שום קרקס בינלאומי.

השייט במעמקי הים לצלילי התופים והשירה המקומית

באחד הימים החלטנו על בטן גב, גב בטן, אך בין לבין התארחנו בבר למרגלות הברכה בסגנון הכל כלול שתינו בירות וודקה ויסקי ודרינקים למיניהם, על רקע הנוף הקסום והמדהים של המלון והסביבה. ואי אפשר שלא להודות להקב"ה שנטע מעין מיני גן עדן במקום הזה, ועוד הבריזה הרוח הקלה הנעימה המלטפת בעדנה דומה שזו יד אלוהים בעצמו הלוחש ואומר " וְאָמַר לוֹ: רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵן וְכָל מָה שֶׁבָּרָאתִי- בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי, תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ.ובמיוחד כאשר הדי האלכוהל מתפוגגים בין הנוירונים של המוח הכול נראה יפה יותר מקסים יותר מועצם יותר מענג יותר דבר שמעצים את הדמיון. בין לבין הוצע לנו שייט בשילוב שירה אפריקאית תופים וריקודים. שטנו למעמקי הים קצב התופים השירה השבטית והויסקי ונוף הים בשלל גווניו מסובבים את הראש ומשכרים את החושים. אי שם בלב ים נעצרנו לקפיצה קלה למים. אני זינקתי לתוך המים ותוך כדי זינוק הארנק שהיה בכיסי עף למים. מקומיים צעקו לי הארנק הארנק אך אני שיכור גם מהויסקי וגם מהשירה והנוף הקסום פשוט שכחתי את עצמי והתמסרתי כולי לחוויה. למזלי קפץ מי שקפץ והספיק להציל את הארנק בטרם שקע למצולות. כשהגעתי לחדר פיזרתי כל השטרות שנרטבו בימי הים בחלל החדר כדי שיתייבשו ושכחתי מזה. למזלי צוות המלון נכנסו ניקו ולא נגעו בדבר. בערב מוסיקה וריקוד במקצב לטיני על שפת הברכה עד לשעות הקטנות של הלילה.

אי האסירים

לאי Changuu המכונה "אי האסירים" הגענו לאחר כחצי שעת שייט מהעיר: קשה להאמין שבמקום כה יפה ופסטורלי התקיים פעם סחר בבני אדם. אך במאות ה-17 וה-19, סחר העבדים היה עניין שבשגרה והאי שימש ככלא לעבדים מורדים, ומשכן עבור חולי קדחת, והיום המקום משמש כפנינת נופש תיירותית מקסימה ומקום מושבם של צבי יבשה ענקיים, שעל גבם מצוין הגיל. המבוגר שבהם בגיל 192 שנה. האי מספק חוויה מדהימה, בסביבת האי אתר צלילה מושלם, שכן החיים שמתחת לפני המים שוקקים במיוחד דגים, צבים ואפילו דולפינים יחוגו סביב ויאפשרו חוויה בלתי נשכחת.

הארוחה האפריקאית על חוף הים

באחד הערבים הופתענו בארוחת ערב חגיגית מעוצבת ומושקעת במיטב גינוני המקום. ומיטב מעדני המטבח האפריקאי שהתקיימה למרגלות החוף. בסיום הארוחה ותוך כדי נהנינו ממופע מקומי שבטי של תופים ושירה אפריקאית. על חולות החוף פיזזו ורקדו מספר נערות אפריקאיות שהפגינו ענטוזי ישבן מרהיבי עין והזמינו את האורחים להצטרף לריקוד זה היה ערב רומנטי מהנה חוויתי ספוג אווירה מקומית ושמחה אין סופית.

השייט למנמבה

יום ראשון ירדנו לחוף סתם ללא כל תכנית, מקומיים עטו עלינו ומיהרו להציע לנו ממיטב מרכולתם פיתויים מפיתויים שונים בעזרת כמה ציורי דפים חלקם בלויים, חלקם מנוילנים, ספונטנית החלטנו על שייט למנמבה ושחייה בלב ים עם שנורקלים ומסכות, אך מאחר שההפלגה כבר יצאה, העלו אותנו על ספיד בוואט שהדביקה את הסירה שהפליגה למנמבה, לאחר כרבע שעה של שייט, הגענו לסירה ועברנו מהספיד בוואט לסירה והתקבלנו במחיאות כפיים, ובפנים מאירות ומחייכות של תיירי המקום מכל העולם קנדים אוסטרלים אמריקאים ודנים. המשכנו בהפלגה שארכה כשעה ועל הדרך לוו אותנו דולפינים מקפצים לכבודנו, או שלא לכבודנו. זה היה כיף של חוויה. איפה שהוא הסירה האטה וממנה זינקו מספר אנשי צוות עם אי אלו ציודים הוסבר לנו שהם הולכים להכין לנו ארוחת צהריים באחד החופים. המשכנו בשייט ונעצרנו בלב ים, חגרנו מסכות עם שנורקלים וסנפירים ונשלכנו לים לצפות בפלאי הבריאה ובמעמקיו, דגים בשלל צבעים וגוונים, מים זכים וצלולים שקרקעית הים הלבנה הבוהקת מקרינה אור חוזר. לאחר שחייה מרהיבה של כשעה של התנתקות מעולם היבשה והתחברות למעמקי הים ואוצרותיו עלינו שוב לסירה והפלגנו לאחד החופים. אומרים שזה החוף שהתקיימה בו תכנית ההישרדות שם הוצע לנו דג טונה עטוף בנייר כסף אורז פרות ועוד . . . אני הסתפקתי בפלחי אננס. החוף והנוף מראה גן עדן. החול שעל החוף כמו מצע של משי, החול בצבע שנהב רך חלק ועדין, הים מתעתע בשלל גווניו לבן כחול תכלת ירוק טורקיז. אם יש מקום לתאר בו מראה גן עדן זה המקום.

פארק ג'וזאני: שמורת הטבע של הקופים

שמורת הטבע המרהיבה של יער הגשם ג'וזאני היא אחת האטרקציות המרכזיות בזנזיבר והזדמנות מצוינת לטעימה מספארי אפריקני. פארק ג'וזאני זה יער עבות של עצי מהגוני אדום, אלה המשמשים לעבודות העץ המפורסמות של זנזיבר. רואים קצת חיות, המון קופי קולובוס מצחיקים משתובבים ומשעשעים. פארק ג'וזאני הוא הפארק הלאומי היחיד בשטח האי זנזיבר, הפארק מפורסם בעיקר בזכות קופי הקולובוס האדומים שחיים בו. קופי הקולובוס הם זן נדיר של קופים ופארק ג'וזאני הוא המקום היחיד בעולם בו ניתן לצפות בהם בסביבתם הטבעית. בפארק ניתן לצפות בזנים נוספים של קופים, בציפורים, פרפרים, אנטילופות ועוד בעלי חיים. הפארק נחשב לאחת מהאטרקציות המרכזיות בזנזיבר.
חופשה בזנזיבר, היא הזדמנות לברוח מההמון וההמולה, מקצב החיים המהיר של העיר, לתפוס שלווה בין שמים למים בנופים שמימיים פיסות גן עדן. לשוטט יחפים בחופים הלבנים ולהתמסר לשמש הטובה, לצאת לצלילת שנורקל בריף היפיפה, להלך יחף על החול הלבן הרך כמהלך על מרבד קטיפה, ליהנות מהשקט של הטבע ולהתמסר אליו. קסמו של האי זנביבר ושלל האיים סביביו, על חופיו הקסומים הציוריים הלבנים הבתוליים הנושקים לים התכול, מרחיב את הלב ומיישב את הדעת, ומעניק חוויה של חופשה שמימית. השילוב הזה, של אקזוטיות בתוליות ואותנטיות עם שירותים תיירותיים מתקדמים, והמארחים המקומיים שיוצאים מגדרם לרצות אותך ולפנק ככל שניתן זה הופך את השהות בזנזיבר לחוויה ייחודית ומרתקת. ברוכים הבאים אל גן העדן הטרופי. חופשה בזנביבר מאפשרת חופשת בטן גב התנתקות שלווה ורוגע בשילוב סיורים ופעילויות רבות זמינות מידיות לפי בחירה באמצעות סוכני תיור מקומיים. איני נוהג לעשות טיול חוזר למקומות שביקרתי בהם אך יש בי טעם של עוד ויש מקום ושווה לחזור שוב לחופשה בזנביבר.