טיול במדבר עם מים ללא הפסקה

המדבר מצטייר כאזור יבש , מועט מים. מסתבר, שממש קרוב לכאן יש מדבר המכיל נחלים וואדיות שופעי מים והטיול, המיועד למיטיבי לכת הופך לחוויה בלתי נשכחת

המדבר נתפס אצלנו כמקום צחיח ויבש עקב מיעוט המשקעים בו או העדרם כמעט כליל. ואכן, הגדרת שטח מסוים כמדבר נובעת מכך. אלא שיש מדבר ויש מדבר... מתברר שבמדבר המצוי בצידה הירדני של בקעת הירדן וברמה שמעליו דווקא יש מים ובשפע למרות שהאזור דומה חיצונית לאזור מדבר יהודה שלנו. חלק ממטיבי הלכת שבינינו כבר טיילו בנחלים ובואדיות משופעי מים בירדן. המפורסמים שבהם הם הטיולים הנערכים כל שנה ב"קניוני מואב ואדום", בהם נחל זרד,
נחל ארנון ועוד. הפעם אני רוצה לתאר ריכוז נחלים לא פחות יפה – הכוונה לנחלי צפון ים המלח, בהם טיילתי בסוף אפריל השנה.
כבר בתקופה הזו, הטמפרטורה בבקעת ים המלח חמה למדי (אצלנו בטיול היא היתה בממוצע כ 35 מעלות) ומי שלא מורגל בטיולים האלה יכול מיד לתהות איך ניתן בכלל לטייל בחום כזה. אלא שהטיול בנחלים כגון מוחיירס, מנשאללה וחימרה אפשרי גם אפשרי בתנאים אלה עקב שיפעת המים הזורמים בהם או הנקווים בבריכות קרירות ומוצלות לאורכם. הולכים בואדיות האלה, כל כמה דקות טובלים במים ונהנים. מידי פעם צריך ללכת מעט יותר ללא טבילה במים אבל זה לא נמשך יותר מידי זמן. מתכננים את הטיול כך שבמרבית השעות החמות נשהה בנחל וכשנעזוב אותו לפנות ערב אפשר כבר יהיה ללכת ללא טבילה.
וכך, בהדרכתו של האחד והיחיד גלעד בן צבי, טיילנו 4 ימים כולל לינת שטח באוהלים (האמת שאוהל לא היה הכרחי כי היה די חמים אפילו בלילה, שק שינה ומזרון בהחלט הספיקו).
בסוף המאמר יופיעו קישורים לתמונות מ 4 ימי הטיול אך עד שנגיע לשם אפשר יהיה להתרשם מכמה תמונות על מנת לסבר את העין.
לאחר מעבר הגבול בגשר שייך חוסיין (באזור בית שאן) נסענו עד לאזור מלון מובנפיק (צפון ים המלח) ושם התחלנו את מסלול היום הראשון שהוקדש לואדי מוחיירס. הלכנו מזרחה, כלומר במגמת עלייה מתונה ונהננו משפע הבריכות, מהמפלים היפהפיים ומתופעות טבע כגון מערת נטיפי טרוורטין. דוגמית לנוף בואדי זה אפשר לראות בתמונות הבאות:

ואדי מנשאללה

את הלילה הראשון בילינו ברמת דרדור, מעל נחל מוחיירס, ולמחרת, לאחר הקפה של הבוקר שמנו פעמינו אל נחל מנשאללה. בנחל זה יש לא פחות מעשרה מפלים גדולים ומסלולנו ביקר בחלקם.
תחילה ירדנו לראש מפל אחד כזה, אחר כך עקפנו אותו והגענו לנקיק התמרים, חזרנו במורד הנחל
ועקפנו ארבעה מפלים יפהפיים, ומראש החמישי נגלה נוף מרהיב. כמובן שלאורך כל המסלול טבלנו
כל כמה דקות במים, על מנת להתרענן. לקראת ערב עלינו מהנחל והתמקמנו באזור גבעת אל מוזייר.
הנה כמה תמונות מהיום השני:

ואדי חימרה

בואדי חימרה מצויים שני מפלים שגובהם כ 80 מטר, הגבוהים שבמפלים הזורמים בנחלים בירדן.
השם חימרה מצביע על צבע: אדום. ואכן, בנחל סלעים ואבנים רבים בגווני אדום שונים ומדהימים.
בדרך לחימרה, עברנו והתעכבנו בראש מפלו הגדול של ואדי אבו אל עסל, שממנו נשקף מראה מרהיב
לים המלח. אחר כך ירדנו בירידה תלולה מאד ובזהירות רבה אל ראש המפל הראשון שביקרנו בו שם.
הוא יורד אל בריכה נפלאה שלא החמצנו כמובן. משם המשכנו עד לראש המפל השני שגובהו כ 80 מטר ועקפנו אותו על גבי השלוחה עד ים המלח. שם נכנסנו שוב לנחל והלכנו עד לתחתית המפל הזה. ואדי בהחלט מרשים בכל קנה מידה. הנה כמה תמונות מהיום הזה:

ואדי הידאן עליון

אצל גלעד בן צבי ההדרגתיות היא חלק חשוב בטיול. הוא תמיד מתכנן אותו כך שהיום האחרון יהיה בבחינת "הדובדבן שבקצפת". ואכן, היינו אמורים לטייל ביום זה בואדי זרקא מעין, שיש בו מעיינות חמים ויש אפילו תיירים הבאים להשתכן במלון הנמצא שם בירידה אל הנחל, במיוחד לצורך טבילה במעיינות האלה. איתרע מזלנו והשלטונות אסרו את הטיול שם בדיוק ביום שנכנסנו עקב טביעת שוטר ירדני שליווה קבוצה ישראלית כמה ימים קודם (ביום העצמאות). אך אל דאגה - החלופה היתה לא פחות נהדרת בדמות קטע של נחל הידאן, הקטע העליון. הקטע הזה אמנם לא מצוי קרוב לים המלח כמו שלושת הנחלים האחרים שהזכרתי וחייב נסיעה של כשעה אך שווה בו הטיול בכל רגע. הנחל הזה הוא ליודעי שחייה בלבד שכן הוא מכיל בריכות מלאות מים שאורכן מגיע לכמה עשרות מטרים וחייבים לחצות אותן בשחייה. הוא גם מצוקי ויפהפה מאין כמותו - פשוט פינת חמד מדהימה
שם צילמתי פחות כיוון שבכל פעם ששחיתי, המצלמה היתה חייבת להיות בתוך שקית אטימה וכך היה צורך להוציא אותה כשאפשר, לצלם , לאטום שוב ולהמשיך לקטע הבא. אך זה היה סיום אדיר לטיול פנטסטי שהוביל גלעד, שאיכות ההדרכה שלו והערך המוסף שהוא מוסיף לכל טיול הם בין הטובים ביותר שיש.
הנה דוגמא לתמונות מנחל הידאן עליון:

הבטחתי בתחילת הכתבה תמונות מפורטות. הנה 4 קישורים לארבעת הימים של הטיול המדהים הזה. מומלץ מאד: