אורית וולף - מוסיקה יהודית - בית ברודט

חבל שהקונצרט היה באופן חד פעמי בתל אביב, הייתי הולך לשמעו פעם נוספת. היה מעולה.

בכל שנה, ד"ר אורית וולף, פסנתרנית, מנחה ומבצעת בחסד, מקיימת קונצרט של מוסיקה יהודית וישראלית במרכז ברודט, בתל אביב ומארחת בו אמנים שונים. השנה היא אירחה את זמרת הסופרן, קארין שיפרין, ונגנית הקלרנית, מיכל בית הלחמי, בקלסיקות יהודיות.

בקונצרט זה שמענו מוסיקה בסגנון יהודי שנכתבה ע"י מלחינים יהודיים ולא יהודיים, אשר כתבו יצירות שיש בהן משהו מהרוח היהודית והסיגנון המיוחד של מוסיקה זו. שמענו גם תפילות, פרקי חזנות, פיוטים, מוסיקת כליזמר ועוד.

זה היה קונצרט מקסים כשהמוסיקה שנוגנה נכנסה לנשמה. מנגינה מעולה רדפה מנגינה מקסימה. בחירת התכנית על ידי ד"ר וולף היתה כזו שאין טובה ממנה. יצירות נהדרות, מגוונות, מפורסמות וערבות לאוזן. זאת היתה מוסיקה יהודית של כאב, שמחה, גיל, צער, קינה ותפילה - הכל ביחד, הכל כפי שיש במוסיקה היהודית.

הערב התחיל בתקיעת שופר על ידי מיכל בית הלחמי ומיד לאחר מכן שמענו קטע מטרילוגיה מהמסורת היהודית, קטע שכתב ארנסט בלוך, יהודי משוויץ. מוסיקה לכינור שעובדה לקלרנית. ביצירה ששמענו בלוך בכוונה לא הכניס זימרה כדי לשחרר את אזנינו לתפילה.

נגינת בית הלחמי לכל אורך הקונצרט היתה טובה, מרגשת, מלאת קישוטים, אם כי בכמה מקומות היתה לא כל כך נקיה. יתכן והדבר נבע מהעובדה שהקטעים במקור לא נכתבו לקלרנית אלא לכינור וזו אולי הסיבה שהן נשמעו לפעמים כך.

מיד לאחר מכן שמענו את תפילת 'אבינו מלכנו' בביצועו של הסופרן שיפרין. זאת היתה שירת חזנות מעולה, שבוצעה היטב ובקול חזק, חם ומסתלסל.

לשם שינוי, בהמשך שמענו נעימות צועניות מאת סרסטה. זה היה קטע של מוסיקה לא יהודית אך קרובה לה ביותר, אשר שנכתבה באותו סולם. גם קטע זה בוצע בקלרנית למרות שהמקור נכתב לכינור.

מקס ברוך, הברלינאי הפרוטסטנטי, כתב את כל נדרי - תפילה שבוצעה בקלרנית. כמו כן בוצעה מנגינת כליזמר של מחבר גרמני לא יהודי אשר קיבל, כפי שהוא בעצמו העיד, את ההשראה לכתוב את המנגינה מאשתו הדברנית. שמענו גם תפילת קדיש לאישה, שבוצעה נהדר ע"י שיפרין ושנכתבה ע"י מוריס רוול הלא יהודי. זאת היתה יצירה אינטימית, מוסיקה מרגשת, תפילה בין אדם לחברו ואלוהו.

ד"ר וולף ליותה את הסולנים ליווי נהדר תוך התחשבות מקסימלית בהם וחיפוי מושלם אם היו אי דיוקים קטנים בנגינת הסולן.

גם הקטע המופורסם של מנוטי-צ'רדש מצא את המקומו בקונצרט הזה של מוסיקה יהודית ובוצע בקלרנית. כמו כן שמענו שיר מכנר על הגג, אדון עולם ועוד. כהדרנים, הושמעו ירושלים של זהב וגשר צר מאוד. בקונצרט היתה מוסיקה טובה שיצא מלב הנגנים ונכנסה ישר ללב המאזינים. ד"ר וולף הסתפקה הפעם בהנחייה והסברים קצרצרים על היצירות המנוגנות ורוב זמן הקונצרט הוקדש לביצועים.

אולם ברודט היה מלא מפה לפה, כולל מדרגות היציע ובצדק. הקהל צמא לסוג כזה של קונצרטים בביצוע שונה מהמקובל.

חבל שהקונצרט היה באופן חד פעמי בתל אביב. הייתי הולך לשמעו פעם נוספת. היה מעולה.

 
 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל