איך אומרים תודה ביפנית..(. doumo arigato gozaimasu )

מיזם"אִתְּכֶם"-מסע בארץ השמש העולה

"אִתְּכֶם"בשנים האחרונות הולך ומתממש מיזם של אירוח משפחות השכול באורלנדו אשר בארצות הברית.לאחרונה שבה משלחת הורים שכולים מסיור קסם ביפן והכל באמצעות מארחינו ישראלים מקהילת אורלנדו.הנה מילים שמצאתי לנכון לכתוב למובילי המיזם.השכול לִמֵּד אוֹתָנוּ, הַהוֹרִים, לִבְנוֹת חוֹמוֹת לֹא כְּדֵי לַמָּנוֹעַ מֵאֲנָשִׁים לְהִתְקָרֵב, אֶלָּא כְּדֵי לִרְאוֹת לְמִי מָהֵם מַסְפִּיק אכפת לַחֲדֹר פְּנִימָה.אורי ו-ויקטור, הפָּלתם הַחומוֹת וחֲדַרְתֶּם לְלִבֵּנוּ!
With You"Grief has taught us, the parents, to surround ourselves with walls, not to prevent people from entering, but to see who cares enough to pass through.Uri and"
""Victor you have broken down these walls and penetrated our hearts.

מסע בארץ השמש העולה

את החיבור שלי על יפן אפתח בשאלה "איך אומרים תודה ביפנית" בסוף הכתוב- הכל יובן...
חלפו להם ימים רבים מאז חזרנו מיפן,במהלכם מצאתי עצמי מתלבט מה לכתוב ובכלל איך אסכם חוויה מעצימה זו של מסע זה בארץ השמש העולה.ברשותכם אחלוק עמכם כמה הגיגים של יופי,מסורת, ובעיקר בני אדם...

יפן,מעט רקע

כאחד שטייל ו-תר ארצות רבות אני יכול להעיד על עצמי כי הטיול ביפן אינו דומה ואף לא מזכיר מדינה כלשהי בה דרכה כף רגלי.בכלל נדרשו לי ימים לא מועטים כדי להכיל המסע.יפן הינה מדינת איים מבודדת .בידוד זה למעשה חייב את היפנים להקים תרבות מיוחדת שאופיינית רק להם.במהלך ההיסטוריה נפתחה יפן לתקופות קצובות להשפעות תרבותיות מבחוץ,אך לא מעט זמן היפנים היו מנותקים מרצון.מהלך זה של ההיסטוריה גרם ליפנים להיות מעשיים מאוד בבואם להטמיע בתרבותם את המיטב מתרבויות אחרות

,תרבות עתיקה אל מול חדשנות

ועכשיו הגענו אליך אורי "מר יפן" בשפתנו...הפגשת אותנו עם תרבות עתיקה אך בו זמנית מודרנית להפליא.פגשנו ענקי סומו המבטאים את תרבות יפן העתיקה ובאותה נשימה עלינו לנסיעה מהירה ברכבת קליע שאין רבות כמותה.למדנו פרקי לחימה ראשוניים במדרשה לסמוראים ובמקביל שוטטנו ברובע גינזו המפואר,וביקרנו במקדש שינטו בעיר ניקו וחזינו בארון קודש אשר לי הזכיר את ארון קודשנו כמתואר בפרק כ'ה בספר שמות.קוריוז מענין-כהני דת השינטו נקראים ביפנית "כהנישי"

והמסע ממשיך

הילכנו בגני בונסאי מיניאטורים נסענו בדרך האלפים היפנים.העברת לנו באמצעות 'שפים' מקומיים קורס מזורז בבישול יפני.ביקרנו במקדשים וטירות עתיקות ,כל מקדש כל טירה וסיפורם.נכנסנו למכון כדי ללמוד את סודות התיפוף היפני,כמה אגרסיות הוצאנו במכון אל מול המראות שאינן יודעות לשקר.ב-טאקאימה התארחנו במלון מסורתי שכלל רחצה יפנית מסורתית בבריכות אונסאן

בעזרתך אורי ,ראינו הרבה מתמונותיה של יפן...

הצלחת אורי להראות לנו את יפן כמעט מכל צדדיה,את שילוב השינטו עם דת הבודהה,נטלנו חלק בטקס שתיית תה מסורתי כפי שרק ביפן יודעים.הכנסת אותנו לעולם הגיישות שם גם למדנו את הנוסח היפני למשחק "אבן נייר ומספריים" שנקרא ביפנית הצייד הזקנה והנמר".כולנו התלהבנו למראה המיתמר של הר ה-פוגי ופסגתו המושלגת.
במהלך הימים אכן נדבקנו במה שכינית "רעלת יפן" (השיגעון לניקיון בכל מקום)כששבתי לארץ הוצאתי מכיסי כמה עטיפות נייר של סוכריות שלא העזתי לזורקם לרוח ביפן .באותם ימים ידעת אורי להפעיל אצלנו את כל החושים,טעם,ריח,ראייה,שמיעה ואוסיף חוש חדש משלי "אסתטיקה".

סיכום ותודות...

ואולי לסיכום אומר אורי: גרמת לנו להתאהב ב-יפן ואין ספק שכל אחד מחבורתנו פה ב-כנען נושא עמו חוויה תרבותית מורכבת להפליא.אין לי מושג מרים ואורי איך אומרים תודה ביפנית,אז בשמי ואני מאמין בשמם של כל משתתפי המסע ביפן,תודה לכם! ולכם רונית וויקטור מובילי המיזם, אתם נפלאים.