לָמָה הַיְקוּם צָרִיךְ שְׁנֵי סוּגִים שֶׁל אֱלוֹהוּת מוֹדֶרְנִית? מאמר בארבעה חלקים מאת יגאל בור 27 דצמבר

הַדָת מֵנָכֵסֵת אֶת תוֹפָעוֹת הַטֶבַע לְתִכְנוּן-אֱלוֹקִי מֵרֹאשׁ: "לְהַקְנוֹת לָאָדָם אֶת כָּל הַדָרוּשׁ לוֹ לִבְנִיַית חֶבְרָה אֱנוֹשִׁית שֶׁמְסוּגֶלֶת לְהִתְקַיֵים וּלְהִתְפַּתֵחַ לטְוָוח זְמַן אָרוֹךְ מְאֹד. הָאָדָם הַדָתִי נִשְׁעַן עַל הַצַוו הָאֱלוֹקִי לָאֲדָמָה לְהוֹצִיא מִתוֹכָה אֶת גִידוּלֵי הַצוֹמֵחַ:

למה האנושות צריכה שתי אלוהיות כדי לתאר תוכן האדן השלישי של הרב-יקום?

שאלה בסיסית: לָמָה הָאֱנוֹשׁוּת צְרִיכָה שְׁתֵי אֱלֵוֹהוּיִוֹת כְּדֵי לְתָאֵר תוֹכֶן הָאַדָן הַשְׁלִישִׁי שֶׁל הָרַב-יָקוּם?

שׁוֹרֶשׁ הַתְשׁוּבָה נִמְצֵאת בָּעוּבְדָה שֶׁמֵאָז שֶׁהָאָדָם הֵחֵל לַחֲקוֹר אֶת הַצוֹרֶךְ הָאֱנוֹשִׁי בֶּאֱלוֹהוּת. בַּמֶחְקָר הַזֶה יֵשׁ וִיכּוּחַ בֵּין הַמִמְסָד הַמַדָעִי וְהַמִמְסָד הַדָתִי.

• זֶה מַתְחִיל בַּמַדָע הָאַתֵאִיסְטִי. חוֹקְרֵי הַהִיסְטוֹרְיָה שֶׁל כַּדוּר-הָאָרֶץ וְהַיְקוּם מְבַטְלִים אֶת תֵיאוּר הַבְּרִיאָה בְּסֵפֶר "בְּרֵאשִׁית". הֵם מְבַטְלִים אֶת הַגִיל הַתָנַכִ"י שֶׁל כַּדוּר-הָאָרֶץ. הֵם מְבַטְלִים תֵיאוּר הַבְּרִיאָה. וְאֶת לוּחַ הַזְמַנִים שֶׁל הַהִיסְטוֹרְיָה עַל-פִּי הַתוֹרָה, הַנְבִיאִים וְהַכְּתוּבִים.

• הַמַדָע רוֹאֶה בַּטֶבַע אֶת תְחוּם הִתְעַסְקוּתוֹ הַבִּלְעַדִית, וְהִנֵה בְּחֵקֶר תוֹפָעוֹת הַטֶבַע, הַמַדָע לֹא מָצָא אֶת טְבִיעַת הָאֶצְבָּעוֹת שֶׁל אֵל-מִיִסְטִי...

• הַדָתוֹת המוֹנוֹתֵיאִיסְטִיוֹת מְיַיחֲסוֹת אֶת כָּל תוֹפָעוֹת הַטֶבַע לֶ-"אַחְדוּת-הַיְצִירָה" שֶׁהִיא: אֵל אֶחָד שֶׁהוּא הַבּוֹרֵא הָרִאשׁוֹנִי, וְהוּא הַכּוֹחַ הָעוֹמֵד בֵּתוֹפָעוֹת הַטֶבַע הַטוֹבוֹת וְהָרָעוֹת כְּאֶחָד.

• הַמַדָע מַכְחִישׁ אֶת הימצאותו שֶׁל אֵל-כָּל-שֶׁהוּא. אֶת כָּל תוֹפָעוֹת הַטֶבַע, הַמַדָע מְיַיחֵס לְטֶבַע... מַשְׁמָע: "כָּל מָה שֶׁקוֹרֶה בַּטֶבַע מִתְרַחֵשׁ מִשׁוּם שָׁכַךְ זֶה צָרִיךְ לִהְיוֹת בַּסְבִיבָה שֶׁבָּה הַדְבָרִים מִתְרַחֲשִׁים...".

• הַמַדָעַן חוֹקֵר אֶת הַטֶבַע, וְאֶת הַתוֹצָאוֹת הוּא מֵנִיחַ לְפָנֵינוּ כְּמֵידָע מַעֲשִׂי:
לָמָה יוֹרֵד גֶשֶׁם. לָמָה יֵשׁ בַּצוֹרֶת. לָמָה חַם. לָמָה יוֹרֵד שֶׁלֶג. לָמָה יֵשׁ רְעִידוֹת אֲדָמָה, וְכוּלִי וְכוּלִי...

• הָאָדָם הַדָתִי אוֹמֵר שֶׁהַגֶשֶׁם, הַחַמְסִין, וּרְעִידוֹת הָאֲדָמָה הֵם בָּרָצוֹן הָאֵל.
למעשה, מִכֵּיוָון שֶׁתוֹפָעוֹת הַטֶבַע הֵן כָּאן, וְלֹא נִיתֵן לִסְתוֹר אֶת עֶקְרוֹנוֹת הַדָת, חַיֶיבֶת לִהְיוֹת אֱמֶת בִּשְׁתֵי הַהַשְׁקָפוֹת: הַדָתִית וְהַמַדָעִית.

מִמְסַדֵי הַדָת וְהַמַדָע יְכוֹלִים לְהַסְכִּים עַל כַּמָה עוֹבְדוֹת-יְסוֹד בַּתוֹפָעוֹת הַטֶבַע:
1. בְּכָל מָה שֶׁקַיָים בָּעוֹלָם, יֵשׁ חוּקִיוֹת.
2. בְּכָל הַחַי וְהַצוֹמֵחַ כְּדֵי שֶׁהַכּוֹל יִיִוָוצֶר, יִחְיֶה, יוֹעִיל וְיִתְרַבֶּה, יֵשׁ יֵדַע אֵין-סוֹפִי, הֲבָנָה אֵין-סוֹפִית, חָוֹכְמָה אֵין-סוֹפִית, וְחוּקִיוֹת בְּכָל הַשְׁלַבִּים שֶׁל כָּל תוֹפָעַת טֶבַע.
הַמַדָע טוֹעֵן: כָּל הַתְכוּנוֹת שֶׁנִמְנוּ לְעֵיל הֵן טִבְעִיוֹת וְלֹא צָרִיךְ עֲבוּרָם אֱלוֹקִים.

הַדָת מֵנָכֵסֵת אֶת תוֹפָעוֹת הַטֶבַע לְתִכְנוּן-אֱלוֹקִי מֵרֹאשׁ:
"לְהַקְנוֹת לָאָדָם אֶת כָּל הַדָרוּשׁ לוֹ לִבְנִיַית חֶבְרָה אֱנוֹשִׁית שֶׁמְסוּגֶלֶת לְהִתְקַיֵים וּלְהִתְפַּתֵחַ לטְוָוח זְמַן אָרוֹךְ מְאֹד.

הָאָדָם הַדָתִי נִשְׁעַן עַל הַצַוו הָאֱלוֹקִי לָאֲדָמָה לְהוֹצִיא מִתוֹכָה אֶת גִידוּלֵי הַצוֹמֵחַ: (סֵפֶר בְּרֵאשִׁית פֶּרֶק א'):
(יַא) וַיֹאמֶר אֱלוֹהִים "תַדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זָרַע עֵץ פְּרִי. עָשָׂה פְּרִי לְמִינוֹ, אֲשֶׁר זָרְעוֹ בּוֹ עַל הָאָרֶץ" וַיְהִי כֵּן:
(יב) וַתוֹצֶא הָאָרֶץ דֶשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֵרַע לְמִינֵהוּ וְעֵץ עָשָׂה פְּרִי אֲשֶׁר זָרְעוֹ בּוֹ לְמִינֵהוּ וַירֵא אֱלוֹהִים כִּי טוֹב:

3.מַשְׁמָעוּת הַנֶאֱמָר בַּפְּסוּקִים יַא'-יב': הַכָּתוּב מַצְבִּיעַ עַל שְׁנֵי מִישׁוֹרִים בַּצוֹמֵח:
א. "תַדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע".
הָאֱלוֹקִים מְצַוֶוה עַל הָאֲדָמָה לְהוֹצִיא מִתוֹכָה אֶת כֹּל הַסוּגִים שֶׁל הָעֵשֶׂב, הֵחֵל מֵעִשְׂבֵּי הַפֶּרֶא, פִּרְחֵי עוֹנוֹת-הַשָׁנָה, וְעַד לַעֲצֵי הַבַּנָנָה שֶׁהֵם שַׁיָיכִים לַתְחוּם הָעִשְׁבִּיִיִם.
צִיוּוּי 'בְּרִיאַת הַצוֹמֵחַ' מְלֻוֶוה בְּהַבְהָרָה שֶׁהָעֵשֶׂב שֶׁהוֹפִיעַ נוֹשֵׂא בְּקִרְבּוֹ אֶת הַזְרָעִים שֶׁל הֶמְשֵׁךְ קִיוּם מִינִי הַצוֹמֵחַ.

ב. "וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זָרְעוֹ בּוֹ לְמִינֵהוּ"
הַבּוֹרֵא בּוֹחֵר לִבְרוֹא אֶת תְחוּם "עֲצֵי הַפְּרִי", מַתְאִים לִתְזוּנַת רוֹב סוּגֵי בעלי-הַחַיִים שחיים בֵּקִרְבַתָם. כַּאֲשֶׁר הַזְרָעִים שֶׁל הָעֵץ טְמוּנִים בְּתוֹךְ פְּרִי הַמַאֲכָל.
דֶרֶךְ רְבִיָיה זאת שֶׁל עֲצֵי הַפְּרִי כְּדָאִית לְכוּלָם. בַּעֲלֵי-הַחַיִים נֶהֱנִים מִמַאֲכָל טָעִים וּמֵזִין, וְהֵם מְפִיצִים אֶת הַזְרָעִים הַמְצוּיִים בְּתוֹךְ הַפְּרִי וּבַכָּךְ הָעֵצִים זוֹכִים לִשְׁמוֹר עַל קִיוּם הַמִין שֶׁלָהֶם.


"הָאֱלוֹקִים הַגֵאוֹפִיזִי" הוּא הַכּוֹחַ שֶׁמֵנִיעַ אֶ

הפער בין תורת דארווין וההתפתחות הטבעית של המינים

דַעַת הַמַדָע עַל הוֹפַעַתְ עֲצֵי הַפְּרִי עַל כַּדוּר-הָאֶרֶץ:
לֶדַעַת מַדְעָנִים בְּכִירִים שֶׁבְּקִיאִים בְּתוֹרַת דארווין, הַצוֹמֵחַ הוּא סוּג הַחַיִים הָרִאשׁוֹן עַל אַדְמַת הָאֶרֶץ הַסְטֵרִילִית.
הַצוֹמֵחַ הָרִאשׁוֹן הָיוּ אֶזוֹבִיִם, אַחֲרֵיהֶם הָעֵשֶׂב הַנָמוּךְ, לאחר הרבה מיליוני שָׁנִים כּוֹל הָאֶפְשָׁרוּיוֹת בָּעוֹלָם-הַצוֹמֵחַ הוֹפִיעוּ בְּאוֹפֶן סְפּוֹנְטָנִי...(?)
על פי תורת דארווין:
• "הַהִתְפַּתְחוּת נַעֲשֵׂית דֶרֶךְ מוּטַצְיוֹת מוּצְלָחוֹת".
• הַהִתְפַּתְחוּת הִיא אַקְרָאִית. אִם הִיא מַצְלִיחָה, הִיא שׂוֹרֶדֶת...
• מכיוון שמדובר באוכלוסיות ענקיות, מספר המוטציות האקראיות גדול.
• מתוך שפע המוטציות האקראיות, יש מוטציות מוצלחות והן ההמשך של המינים המוצלחים מתוך המוטציות ששרדו.

זֹאת תִיאוֹרְיָה שֶׁל תְחִילַת הַמֵאָה-וְעֶשְׂרִים.

הַיוֹם יֵשׁ לָנוּ מֵידָע עַדְכְּנִי שֶׁסוֹתֵר אֶת תוֹרַת דַארְוִויִן.
הַמֵידָע הָעַדְכָּנִי מְלַמֵד: בְּכָל תָא-צֵמַח שׁוֹכֵן אֵיבָר גֵנֵטִי הַקוֹבֵעַ :
1. מִין, מִשְׁפָּחָה וְסוּג שֶׁל הַצֶמַח.
2. תְכוּנוֹת הַצֶמַח בְּהִשְׁתַלְבוּתוֹ בִּסְבִיבַת צְמִיחָתוֹ.
3. אֶת תַהֲלִיךְ הַבְּרִיאָה וְהִתְחַדְשׁוּת הַצוֹמֵחַ מִדוֹר לְדוֹר.

• הַמַעֲרֶכֶת הַגֶנֶטִית נִמְצֵאת בְּגַרְעִין הַתָא.
• הַמַעֲרֶכֶת הַגֶנֶטִית בְּנוּיָה מִמִסְפָּר גָדוֹל שֶׁל כְּרוֹמוֹזוֹמִים.
• הַכְּרוֹמוֹזוֹמִים מְכִילִים אֶת הַתָוכְנִית הַמְלֵאָה שֶׁל תַהֲלִיךְ הַבְּרִיאָה וְהַגִידוּל שֶׁל הַצֶמַח.

היום אנו יודעים כי לְפִי שִׁיטַת דָארְוִוין הַמַעֲרֶכֶת הַגֶנֶטִית הִיא בִּלְתִי יְצִיבָה וְהִיא נוֹטָה לִיצוֹר מוּטַצְיוֹת.

ועוד אנו יודעים כי בַּמְצִיאוּת אֵינֶנוּ רוֹאִים אֶת הַתוֹפָעָה שדארווין דמיין לנו בְּעוֹלָם הַצוֹמֵחַ וְהַחַי. לַמְרוֹת שֶׁבָּעוֹלָם מגדלים מִילְיַארְדִים שֶׁל פֵּירוֹת בְּכָול הַזַנִים וְהַמִינִים, בְכָול אוֹפֶן אָנוּ לֹא רוֹאִים הַרְבֵּה מוּטַצְיוֹת שֶׁל עַגְבָנִיוֹת, חִיטָה, אוֹרֵז, תַפּוּחֵי-עֵץ וּוְרָדִים.
וְאִם יֵשׁ מוּטַצְיוֹת הֵן הַכְלָאוֹת שֶׁל בַּעֲלֵי-מִקְצוֹעַ בַּגֶנֶטִיקָה וְכָאן רוֹאִים אֲבַטִיחִים לְלֹא חָרִצַנִים, עַגְבָנִיוֹת שֶׂרִי, וְכַדוֹמֶה.
הַמַשְׁמָעוּת: בְּמַעֲרֶכֶת הַגֶנֶטִית בַּצוֹמֵח וּבְחַי, יֵשׁ אֵיבָר שֶׁמְזַהֶה שִׁינוּיִים קִיצוֹנִיִים בִּתְנָאֵי הַסְבִיבָה וּמְקוֹרוֹת הַהֲזָנָה, וְהַמַעֲרֶכֶת הַגֶנֶטִית יוֹדַעַת לָתֵת הוֹרָאוֹת רְבִיָיה שֶׁל מוּטַצְיוֹת סִדְרָתִיוֹת. הַיְינוּ: אִם בַּסְבִיבָה שֶׁמְצוּיִים בָּה בְּהֵמוֹת שֶׁנִיזוֹנוֹת מִצוֹמֵחַ יָרוֹק וְהַמַיִם מְצוּיִים לִרְוָויָה, הֲרֵי שֶׁהַמִינִים אֵינָם מִשְׁתַנִים, אֲבָל אִם הַסְבִיבָה מִשְׁתָנָה וְהָאֲדָמָה מִתְכַּסָה בְּחוֹל-צוֹּרָנִי שֶׁמְכַסֶה אֶת רוֹב הַסְבִיבָה, וְהַמַיִם הוֹפְכִים לִנְדִירִים, פִּתְאוֹם דוֹר שָׁלֵם שֶׁל סוּסִים מֵבִיא לָעוֹלָם דוֹר שֶׁל גְמַלִים. הַכְּלִי הַגֵנֵטִי שֶׁל מִסְפָּר פְּרָטִים גָדוֹל, נוֹתֵן הוֹרָאָה לַשִׁינוּי מִבְנֶה הגפיים, הַמֵעַיִים, הַלֶסָתוֹת, הַנְחִירַיִים וּמַאֲגָרִי הַשׁוּמָן מִתְרַבִּים וְכָךְ מוֹפִיעַ הַגָמָל רַק בַּמִדְבָּרִיוֹת אַפְרִיקָה וְאַסְיָה. לְעוּמַת זֹאת בַּיַבָּשׁוֹת אָמֶרִיקָה לֹא הִתְפַּתְחוּ גְמַלִים בַּמִדְבָּרִיוֹת מִפָּנַי שֶׁמֵרֹאשׁ בַּיַבָּשׁוֹת אָמֶרִיקָה לֹא הָיוּ בְּהֵמוֹת מַשָׂא כְּמוֹ בְּאַסְיָה וְאַפְרִיקָה.
דְא עָקָא בַּתָאִים הָרִאשׁוֹנִיִים עַל כַּדוּר-הָאָרֶץ, בַּגַרְעִינֵי הַתָאִים נִמְצְאָה שַׁרְשֶׁרֶת-כְּרוֹמוֹזוֹמִים שֶׁהֵכִילָה יוֹתֵר כְּרוֹמוֹזוֹמִים מִמָה שֶׁהָיָה צָרִיךְ לַתָא הָרִאשׁוֹן וְהַפְּרִימִיטִיבִי בְּמִבְנֵהוּ. עַד הַיוֹם, הַמַדָע-הרשמי לֹא יוֹדֵעַ אֶת סִיבַּת הַדָבָר הַתָמוּהַ הַזֶה.
• מָה שֶׁמַדְהִים אוֹתִי זֹאת הָעוּבְדָה שֶׁהַמַדָע לֹא שׁוֹאֵל: "אֵיךְ הוֹפִיעַ מַאֲגָר גֵנֵטִי מוּשְׁלָם בְּתָא-רִאשׁוֹנִי? "
עַל-פִּי תוֹרַת דֵאֵרְוִויִן הַתָא הָרִאשׁוֹנִי הָיָה צָרִיךְ לִהְיוֹת נְטוּל מַעֲרֶכֶת גֶנֶטִית וְרַק אַחֲרַי תְקוּפַת הִיוָוצְרוּת במיליארדי מִילְיַארְדִים שֶׁל "תָאִים רִאשׁוֹנִיִים" לְלֹא מַעֲרֶכֶת גֶנֶטִית, הָיָה צָרִיךְ שֶׁתוֹפִיעַ מוּטַצְיָה "תָא עִם מַעֲרֶכֶת גֶנֶטִית"...

הֵיכָן הָעִקְבִיוֹת שֶׁל תוֹרַת דָארְוִוִין שֶׁטוֹעֶנֶת שֶׁהָאֶבוֹלוּצְיָה הִיא סְפּוֹנְטָנִית?, בַּמְצִיאוּת, הכְּרוֹמוֹזוֹמִים הוֹפִיעוּ הֵחֵל מֵהַתָא הָרִאשׁוֹן בָּיֶקוּם, וְהֵם לֹא הוֹפִיעוּ כְּתוֹצָאָה מֵאֶבוֹלוּצְיָה-שֶׁל גַרְעִין הַתָא, כלֹא הָיְיתָה כָּאן אֶבוֹלוּצְיָה, שֶׁהָרֵי הַתָא הָרִאשׁוֹנִי הוֹפִיעַ כַּבְיָכוֹל "יֵשׁ מֵאַיִן".... וְהִנֵה, מַאֲגָר גֵנֵטִי יֵשׁ כְּבָר בַּכְּרוֹמוֹזוֹמִים הָרִאשׁוֹנִיִים...



סִיכּוּם בֵּינַיִים:ת הַיְקוּם מִיוֹם הוֹפָעָתוֹ.
מִתַחַת לְכוֹתֶרֶת "מַהוּת הָאֱלוֹקִים הַגֵאוֹפִיזִי" צָרִיךְ לְתָאֵר אֶת:
1. מִבְנֶה הָאָטוֹם וְחֶלְקִיקָיו.
2. תַהֲלִיכַי הַבְּרִיאָה הַפִיזְיוֹלוֹגִיִים עַל פִּי הַנְתוּנִים שֶׁהַמַדָע נוֹתֵן בְּיָדֵנוּ.
3. חוּקֵי הַפִּיזִיקָה, כִמִיה, אֵלֶקְטְרוֹנִיקָה, מֵכָנִיקָה וְכַדוֹמֶה.
4. תַהֲלִיךְ הוֹפָעַת הַיְסוֹדוֹת הַכִּימִיִים.
5. חוּקֵי הַהִתְחָבְּרוּת וְהַדְחִיָה שֶׁל הַיְסוֹדוֹת.
6. כָּל מֵידָע שֶׁעוֹזֵר לְתָאֵר אֶת הַכּוֹחוֹת הַטִבְעִיִים שֶׁבַּיְקוּם, שֶׁנוֹבְעִים מִתְכוּנוֹת מִבְנֶה "תוֹרַת הַחֶלְקִיקִים".
7. כֹּל עֶקְרוֹנוֹת הַמִבְנֶה הַבּוֹטָנִי וְהַבִּיוֹלוֹגִי שֶׁל הַצְמָחִים וּבַעֲלֵי-הַחַיִים.

לעומת זאת: ביקום שלנו רוֹב בְּנֵי-הָאָדָם מוטבע כרומוזום בִּיוֹלוֹגִי הגורם להאמין בָּאֱלוֹקִים מִיִסְטֵי".
הַמַשְׁמָעוּת הִיא שֶׁבְּכָל קְהִילַת בְּנֵי-אָדָם קָיֶימֵתָ מָסוֹרֶת שֶׁל פּוּלְחָן דָתִי לְאֶלוֹקוּת שֶׁהַקְהִילָה סוֹגֶדֶת לָה.
המציאות ההיסטורים מלמדת שכמעט כָּל חָבֵר בִּקְהִילָה נוֹלָד לַחֶבְרָה שֶׁיֵשׁ לָה אֶלוֹקוּת, וּמָסוֹרֶת שֶׁל פּוּלְחָן הָאֶלוֹקוּת.
כָּל פּוּלְחָנִי הַסְגִידָה לְאֶלוֹקוּת מְלֻוִוים בְּמָסוֹרֶת שֶׁל סִיפּוּרִים וְאַגָדוֹת עַל הַטוֹב וְהַיָקָר שֶׁעֲבוֹדַת הָאֶלוֹקוּת הַקְהִילָתִית מְבִיאָה לָפְּרַט וְלֶכְלָל הַחֲבֵרִים.
כָּל הַבְּעָיוֹת שֶׁל הַפְּרָט וְהַכְּלָל מוּבָאוֹת אֶל הָאֶלוֹקוּת תוֹךְ צִיפִּיָיה שֶׁבַּקָשׁוֹת הַמַאֲמִינִים תִּתְמַלֶאנָה לַטוֹבָה.

בַּמֵאָה הָעֶשְׂרִים-וְאַחַת, שְׁנֵי-שָׁלִישׁ שֶׁל בְּנֵי הָאָדָם מַאֲמִינִים בֶּדָת מוֹנוֹתֵיאֵיסִטִיֹת. שְׁלוֹשֶׁת הַדָתוֹת המוֹנוֹתֵיאִיסְטִיוֹת נִשְׁעָנוֹת עַל סֵפֶר-הַתוֹרָה שֶׁעַל-פִּי הַמָסוֹרֶת, מֹשֶׁה הוֹרִיד מַהֵר סִינִי.

סֵפֶר הַתוֹרָה הוֹפִיעַ לִפְנֵי שְׁלוֹשֶׁת אֲלָפִים וְחָמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וְהוּא מְחוּלָק לְכַמָה חֲלָקִים עַל פִּי הַנוֹשְׂאִים שֶׁבָּהֶם עוֹסֵק הַסֵפֶר. סֶפֵר בְּרֵאשִׁית שֶׁל תוֹרַת מֹשֶׁה מֵבִיא אֶת סִיפּוּר בְּרִיאַת הָעוֹלָם.
וְאֵלֶה הַנוֹשְׂאִים שֶׁהַסֵפֶר עוֹסֵק בָּהֶם:
בַּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית:
1. סִיפּוּר בְּרִיאַת הָעוֹלָם.
2. סִיפּוּר אֲבוֹת הָאוּמָה הַיְהוּדִית וְהָעָם הַיִשְׁמְעֵאלִי.
3. סִיפּוּר יְרִידַת יַעֲקוֹב וּבָנָיו לְמִצְרַיִם.
סֵפֶר שְׁמוֹת:
1. עַבְדוּת יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם.
2. תוֹלָדוֹת מֹשֶׁה רַבֵּינוּ.
3. הַמַאֲבָק בֵּין מֹשֶׁה וְאַהֲרוֹן בְּפַרְעֹה.
4. יְצִיאַת מִצְרַיִם וּפָרַשְׁתָ יָם-סוֹף.
5. פָּרָשַׁת מַתָן-תוֹרָה.
שְׁלוֹשֶׁת הַסְפָרִים הָאֲחֵרִים עוֹסְקִים בְּנוֹשְׂאִים:
1. חוּקַת בִּנְיָין אוֹהֶל מִשְׁכָּן הַקוֹדֶשׁ.
2. הַחוּקָה הָאֶזְרָחִית.
3. מַסָע אַרְבָּעִים הַשָׁנָה בַּמִדְבָּר.
4. הַמִצְווֹת הַדָתִיוֹת.
5. תְלָאוֹת הַנְדִידָה בַּמִדְבָּר.
6. הַהֲכָנוֹת שֶׁמֹשֶׁה עוֹשָׂה לִקְרַאת כְּנִיסַת הָעָם לְאֶרֶץ כְּנָעַן.




מי כָּתַב אֶת סֵפֶר הַתוֹרָה?
בַּתוֹרָה כָּתוּב שֶׁמֹשֶׁה עֶבֵד הָאֱלוֹקִים קִיבֵּל אֶת הַתוֹרָה מֵהָאֵל וּמִפִּיו הוּא כָּתַב אֶת כֹּל הַנוּסָח.
וּבְכֵן, סֵפֶר הַתוֹרָה מֵעִיד עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא נִכְתָב עַל-יְדֵי בְּנֵי-אָדָם. בּוֹאוּ וְנִבְחָן מָה תוֹכֶן הַמִצְווֹת שֶׁהַמָסוֹרֶת אוֹמֶרֶת שֶׁהֵן נִתְנוּ עַל-יְדֵי הָאֱלוֹקִים.
1. עֲשֶׂרֶת דִיבְּרוֹת שֶׁנֶאֶמְרוּ בְּסִינַי.
שְׁלוֹשֶׁת הַמִצְווֹת הָרִאשׁוֹנוֹת הֵן הַצְהָרַת הַסַמְכוּת הַמְחוֹקֶקֶת:
(א) (מבוא להצהרה) וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר:
(ב) אָנֹכִי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים:
(ג) לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי:
ד) לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם
2. שֶבַע מֶהֵן מִצְווֹת חֶבְרָתִיוֹת שֶׁל הַחֶבְרָה הַנְאוֹרָה בְּיוֹתֵר. (ספר שמות פרק כ'.)
(ח) זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ:
(ט) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ:
(י) וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ
וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ
(יב) כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ:
(יג) לֹא תִרְצַח
לֹא תִנְאָף
לֹא תִגְנֹב
לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר:
(יד) לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ:
(חוקים אזרחיים לנפשות העם היהודי)
3. חוֹבַת עֶזְרָה הַהֲדָדִית כְּמוֹ: הַלְוָואוֹת לְלֹא רִיבִּית, שְׁמִירַת חֲפָצֵי הַזוּלַת, חוֹק "הַמִשְׁכּוּן -תְמוּרַת הַלְוָואָה" שֶׁלוֹקֵחַ בְּחֶשְׁבּוֹן אֶת נוֹחוֹת הַחַיִים שֶׁל הַמְמַשְׁכֵּן.
4. חוּקֵי שְׁנַת-המְנוּחָה הַחַקְלָאִית שֶׁל הַשָׂדוֹת וְהַבּוּסְתָנִים, בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
5. חוּקֵי טַהַרָתְ הַמִשְׁפָּחָה.



עד כאן החלק השלישי מתוך ארבעת חלקי המאמר.
בחלק השלישי ידובר על הקשר בין האדם לאלוקי היקום

לאינטליגנטים הרצויים – להתראות בחלק הרביעי
המשלים את הסדרה.



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל