אב הבית

יוזמה של איש אחד גרמה לרבים להאמין שעדין לא פסו צדיקים במציאות הכאוטית בה אנו חיים. אהרן סטרול חבר בוועד המנהל של עמותת גמלאי אל על הפך ליקיר חברי העמותה לאחר שלקח על עצמו את תפקיד אב בית של הנזקקים לסיוע מקצועי באחזקת ביתם. סיפור חיים רב תהפוכות של איש שכולו חסד ונתינה.

תחילת הדרך

אהרן סטרול (75) נשאב לפעילות התנדבותית למען חבריו 'הוותיקים' כאשר התבקש לסייע לחבר שביקש להתמודד לחברות בוועד המנהל של עמותת גמלאי אל על. "מבלי שנשאלתי, הופתעתי לראות את עצמי ברשימה שהופצה בבחירות שנערכו לאחרונה. זרמתי עם העניין סייעתי לחבר ובסופו של דבר מצאתי גם את עצמי כנבחר בוועד המנהל". כבר בישיבה הראשונה של ההנהלה החדשה הטיל סטרול הצעה שאיש מהנוכחים לא יכול היה שלא להסכים לה. "נתקלתי בחברי עמותה כמו אלמנות, נכים ומוגבלים אחרים הנזקקים לתיקונים קלים בביתם שלא מצדיקים פנייה לאיש מקצוע שידרוש סכום גבוה רק על עצם הגעתו. בין חברי העמותה נמצאים המון מומחים בעלי הכשרה טכנית: מכונאים, חשמלאים, מסגרים ועוד. החלפת ברז דולף או החלפת נורה עבורם היא 'משחק ילדים' כאשר מאידך לחלק מהחברים היא 'תורה מסיני".
 

 

רעיון ששווה זהב

הצעתו של סטרול מתקבלת ללא הסתייגות והופכת לישימה מידית. פרידה כהן, מתנדבת בנשמתה, פעילה בעמותת גמלאי אל על קרוב ל-20 שנים מספרת: "הרעיון של סטרול שווה זהב. ההיענות של החברים הפתיעה את כולנו. מעל 30 מתנדבים נרשמו לצוות התומך. אנו חיים בפזורה, ויש קושי בנגישות. בעצם העובדה שנוצר כאן איזה שהוא גוף, שניתן לפנות אליו לבקש סיוע, זה דבר נפלא". לאחר אישור הצעתו של סטרול יצא מטעם הוועד המנהל קול קורא לחברי העמותה להתנדב לפרויקט. מספר יוסי דין יו"ר עמותת גמלאי אל על: "הדבר היחידי ששאלתי את סטרול באם הוא מוכן לנהל את הנושא הזה, כי תמיד הבעיה היא בניהול פרויקט גדול. הוא הסכים בשמחה. ההיענות הייתה מפתיעה. לרעיון נרתמו גמלאים מכל מגזרי החברה כולל אנשי צוות אוויר כמו דיילים מהנדסי טייס וקברניטים. כבר נזעקנו לקרוב ל-50 קריאות סיוע והיד עוד נטויה". בישיבת וועד המנהל של עמותת גמלאי אל על שנערכה לאחרונה העלה על נס יו"ר העמותה של גמלאי אל על את הפרויקט וציין כי "עמותות מארגונים גדולים ששמעו על ה'מפעל של סטרול' פנו אלי לקבלת פרטים והם מבקשים להעתיקו בעמותות שלהם".
לעניין הפרויקט בהרחבה נחזור בהמשך.
 

חקלאות OUT תעופה IN

סטרול ורעייתו נחמה מתגוררים בהוד השרון. להם בת אחת ו-3 נכדים. סטרול נולד ברומניה
בספטמבר 1943. "אלו היו ימי הפרעות באירופה. אבי נהרג בהן, ואמי אחותי ואני אולצנו לברוח מהתופת לישראל דרך בוסניה ועלינו ארצה בשנת 1949. תהליך הקליטה בארץ היה מלווה בקשיים רבים אך אמי, אשת ברזל, יכלה להם". סטרול מסיים את בית הספר היסודי במגדיאל, לשם הופנתה המשפחה על ידי הסוכנות, ומתקבל לבית הספר החקלאי במקווה ישראל. "לאחר שנתיים עזבתי את מקווה ופניתי בכלל לאפיק אחר. נרשמתי לביה"ס הטכני של חיל האוויר בחיפה וסיימתי מגמת מכונאות מטוסים". בשנת 1960 סטרול מתגייס לצבא ומשרת בטייסת ווטורים בבסיס תל נוף. "המטוסים היו מסוג לוחמת לילה, ועבדנו בטייסת מסביב לשעון. סיימתי את שירותי הצבאי כ'פן צ'יף' (מפקד דיר) ולא חתמתי קבע למרות שהתבקשתי". הגעתו של סטרול לחברת אל על הייתה מקרית. "לאחר שהשתחררתי הגשתי את מועמדותי לתעשייה האווירית והתקבלתי בתנאים טובים. באחת הפעמים אני פוגש שני חברים שלי שלמדו אתי בבי"ס הטכני ועובדים באל על. שכנעו אותי כי מקום העבודה באל על עדיף על זה של התעשייה האווירית. ביצעתי 'פניית פרסה' הגיש מועמדותי לאל על ולשמחתי התקבלתי כי באותה עת התקבלו מעט מאד מכונאים".
 

אל על פרק א'

תקופת העבודה בחברת התעופה הלאומית דאז הייתה עבור סטרול הגשמת חלום של ילד פליט, יתום, שנמלט בעור שיניו מגיא ההריגה עם אמו ואחותו ומגיע לעצמאות כלכלית. "אהבתי את העבודה באל על. הגעתי לתפקיד סגן מנהל משמרת. כשיצא מכרז למהנדסי טייס חשבתי שזה יהיה צעד נבון להתקדם כאיש צוות אוויר ואכן התקבלתי, למרות שהיו עלי לחצים כבירים מצד מנהלי שלא לעזוב את תפקידי הנוכחי". סטרול עובר בהצלחה את הקורס הנמשך קרוב לשנה ועושה חיל במעמדו החדש, אך התפתחויות בחברת אל על קוטעות באחת את הסטאטוס הנשגב אליו חתר סטרול וצלח. "זה קורה בשנת 1982. אל על מושבתת ע"י המדינה עקב יחסי עבודה מעוררים בין ההנהלה והעובדים. במשא ומתן בין הנהלת החברה והמדינה לחידוש פעילות החברה מתקבלת החלטה על צמצום מספר העובדים. אנוכי וחברי מהקורס פוטרנו כמי שהיו האחרונים שנקלטו באגף מהנדסי הטייס".
 

ציוד משרדי ו"ארקיע"

בגיל 40, נאלץ סטרול לצאת ולחפש את עצמו מחדש. "היה קשה. זה היה משבר רציני. לא רק אצלי, גם אצל חבריי. אני באופיי יכול לעשות כל דבר על מנת להתפרנס, ולא בזבזתי זמן". גם נחמה, רעייתו של סטרול מקבלת את הבשורה קשה ומלינה על חוסר האנושיות של הנהלת החברה."זה נחת עלינו באופן מכוער. מכתב הפיטורין הגיע עם שליח בליל הסדר. לא יאומן".
סטרול פותח בקריירה חדשה אותה הוא לומד תוך כדי הקמתה. "פתחתי סוכנות של ציוד משרדי וצרפתי אלי כשותפים לכל דבר 2 חברים שפוטרו יחד אתי והתחלנו להריץ את העסק מבלי שידעתי בהתחלה להבחין בין נייר שכפול לנייר טואלט". למזלם של סטרול וחבריו הם מקושרים לבעלי השפעה בשומרון ומקבלים מהם הצעה להיות ספקי בתי הספר שלהם בכל הקשור למכונות צילום וציוד משרדי אחר. "שמשתי כ'שר החוץ' וכל הזמן הייתי על הקו של קדומים-שקד-אלון מורה וישובים אחרים. התפרנסנו יפה ואף נתנו תעסוקה ל-12 איש נוספים שעבדו אצלנו".
עובר זמן ומתקשר לסטרול אחד הקברניטים הוותיקים באל על ומציע לו הצעה שסטרול לא מסרב לה ומאמץ אותה בשתי ידיו. "אל על העבירה לחברת ארקיע שניים ממטוסיה. לא היו להם מספיק מהנדסי טייס. שבתאי גלבוע, קברניט באל על שהוא גם חבר מספר לי כי הציע לחברת ארקיע לקלוט מהנדסי טייס שנפלטו מאל על והמליץ עלי. נפגשתי עם המנכ"ל שלהם ובו במקום חתמתי על החוזה אך התניתי את חתימתי בכך שגם שני שותפי לעסק, מהנדסי הטייס, יתקבלו לחברת ארקיע. נתחלק במשרה וכל אחד מאיתנו יועסק בשליש משרה". הדבר רוקם עור וגידים וסטרול וחבריו ממשיכים להפעיל את סוכנות הציוד המשרדי ובמקביל מועסקים כמהנדסי טייס במשך כ-שש שנים.
 

צל"ש

באחת מטיסותיו של סטרול לאילת מתגלית תקלה בכני הנסע, שמסכנת את נחיתת המטוס ועלולה להביא להתרסקותו. "200 נוסעים במטוס, גלגלים לא יורדים ואנחנו כמובן בחזרה לנתב"ג. 80 אמבולנסים ומכוניות כיבוי אש ממתינים לאורך המסלול. פעלתי בהתאם לנוהלי החירום במצב שכזה, ונאלצתי להיכנס לבטן המטוס דרך פתח ברצפת תא הנוסעים. הייתה פאניקה והנוסעים שרובם היו צליינים החלו להצטלב. הצלחתי להוריד את כן הנסע ידנית והמטוס נחת בשלום". על פעולת הצלת הנוסעים והמטוס חברת ארקיע זיכתה את סטרול בכרטיס טיסה חינם לכל החיים.
 

יפן

תוך כדי הפעלת סוכנות הציוד המשרדי והעבודה המתגמלת והמהנה ב"ארקיע" דרכו של סטרול מקבלת תפנית שמלווה אותו עד עצם היום.
"ניקי אברהמוב ז"ל, חבר קרוב ויקר פנה אלי שפוטר יחד אתי מאל על, והציע לי להצטרף אליו כמהנדס טייס בחברת תעופה יפנית JAS (חברת בת של החברה הלאומית ביפן JAL) שביקשה לתגבר את שורותיה על מטוסי האיירבס שלה. התייעצתי עם נחמה רעייתי ולאחר התלבטויות וניתוח הנתונים החלטנו לשקול את ההצעה בחיוב ולבדוק הלכה למעשה באם נוכל לעמוד בכך". נחמה: "הייתי מאד בעד. אהרן כבר נשחק בעסק הציוד המשרדי וחשתי את עייפותו. כשהגיעה ההודעה שאהרן התקבל והדבר הפך לאמיתי היינו בשוק מרוב ההפתעה". סטרול פורש משותפות עסקי הנייר ולאחר שהוא עובר את מבחן הקבלה הוא נקלט בזרועות פתוחות בחברה היפנית. לאחר שנה מצטרפות אליו רעייתו ובתו. סטרול עושה חיל. הוא מאד אהוד ומקובל בין עובדי החברה. "בצעירותי הייתי שחקן כדורגל בהפועל כפ"ס. כשנודע למנהלים היפנים על כך, הכתירו אותי כשחקן-מאמן. לא היה קל. לאחר תקופה גיבשתי קבוצה לוחמת שזכתה בתארים רבים, ואני זכיתי לכבוד כפי שרק ביפן יודעים להעניק".
 

 

מדריך טיולים

משפחת סטרול מתאקלמת ביפן. הם מטיילים ותרים את המדינה לכל אורכה ורוחבה. סטרול הופך להיות מומחה לתרבות, ההיסטוריה והיעדים המרכזים שקשורים לתיירות ביפן. נוצר גם קשר טוב בין השגרירות הישראלית בטוקיו לבין סטרול.
באחת הפעמים הגיע לטוקיו בראש משלחת צבאית אלוף (מיל) עוזי דיין ששימש בתפקיד ממלכתי באותה עת. "אני מקבל טלפון מקצין המנהלה בשגרירות ונשאל באם אני מוכן לערוך למשלחת סיור בטוקיו, עם נהג ורכב מטעם השגרירות. לא היססתי לרגע. עשיתי להם 'גוד טיים', ועוזי דיין שכל כך התלהב שאל אותי מדוע שלא אעבור קורס מדריכי טיולים". ואכן לאחר סיום שהותו ביפן, שב סטרול עם משפחתו ארצה נרשם לקורס מדריכים ועובר אותו בהצלחה יתרה ומשמש כמלווה קבוצות יותר כתחביב מאשר צורך להתפרנס. "הספקתי כבר להוביל כ-40 קבוצות ליפן שזה בערך 1000 איש, והיד עוד נטויה".
 

אל על פרק ב'

בגיל 60 לאחר 12 שנים הסתיים חוזה הטיסה של סטרול בחברה היפנית. "ביקשו ממני להישאר בחברה בתפקיד מנהלי שלא קשור לטיסות ודחיתי את בקשתם. הדבר לא הלהיב אותי". משפחת סטרול שבה ארצה ומתיישבת בהוד השרון. בקשרים הרבים שיצר סטרול בארץ השמש העולה הוא קיבל זיכיון של יצוא מוצרי ים המלח ליפן בסכום כולל של שני מיליון דולר לשנה. "קראתי למותג על שם בתי, 'סאני ליין', והיה להם ביקוש אדיר ביפן". הכל מתנהל על מי מנוחות עד שיום בהיר מגיע טלפון מחברת אל על. "מודיעים לי כי חסרים להם 5 מהנדסי טייס ושואלים אותי באם אני מעוניין לשוב ולטוס על מטוסי הג'מבו של החברה. עניתי מיד בחיוב". סטרול מסיים את החוזה להספקת מוצרי ים המלח עם החברות ביפן מפצה אותם ונפרד מהם באופן חברי ללא משקעים. "למרות שהבדיקות הרפואיות שלי מחברת התעופה מיפן היו בתוקף והיו תקינות, החלטתי לערוך מבדקים חדשים. כעבור מספר דקות בבדיקת הארגומטריה, נאלצתי להפסיקה בהוראת הרופאים. התגלתה לי סתימה באחד העורקים והיית חייב לעבור צנתור דחוף". לא איש כסטרול ירים ידיים. "השתקמתי במהרה. עברתי מחדש את הבדיקות הרפואיות, עברתי את ועדת הקבלה המקצועית והתחלתי לטוס במטוסי הג'מבו עד שיצאו מהשירות בחברת אל על".
 

 

אוהב ונאהב

השהות במחיצת סטרול לא משעממת. הוא ורבלי, מדבר בשטף ואתה חש שמדובר באיש שמאד חשוב לו לתת לך הרגשה של אכפתיות ועניין. סטרול: "כדי שיהיה קשר טוב עם אנשים אתה חייב לאהוב אנשים. מי שאין לו את זה לא יכול לעבוד עם אנשים". ואכן אנשים קרובים לו שמכירים אותו שנים מעידים כי סטרול הוא איש מיוחד. מספר אברהם שלמון קברניט אל על לשעבר. "אנחנו חברים מאד קרובים. פשוט כיף להיות על ידו. הוא נחמד, אתה מרגיש גם בטון הדיבור, אתה מרגיש שהוא מחבק אותך, וכולנו אוהבים להיות מחובקים בצורה כזו או אחרת". יצחק שום, כדורגלן עבר מהולל, ששימש גם כעוזר מאמן נבחרת ישראל מספר על סטרול וחבורת גמלאי אל על העורכים בבית הקפה שבבעלותו בהוד השרון מפגשי פרלמנט. "סטרול וחבריו המיוחדים נמצאים אצלי פעמיים בשבוע, הוא מארגן אותם. הוא איש נפלא וזו חוויה. זו בכלל חבורה נפלאה. הם אנשים גדולים שחלקם הקימו את המדינה ותרמו לה. אני וחבריי עשינו זאת בספורט הם עשו זאת ב'חיים האמיתיים'. עוברת בי צמרמורת כשאני עומד לידם". לסטרול יש תפיסה להתנהלות ולמשמעות החיים. "הקונץ הגדול הוא-כשאתה נותן אל תצפה לתמורה. זה דבר חשוב מאוד שתמיד, תמיד זה היה ויהיה מול עיניי. התמורה תגיע מעצמה" לסטרול סיפור המחזק את תפיסתו זו ומספר אותו בהתרגשות רבה כאילו הדבר קרה זה עתה. "יום גשם. אני רכוב על האופנוע הענתיק שלי BSA שנת 1942. בצומת וילהלמה קולטות עיניי מכונית פורד קורטינה עם אורות מהבהבים ואישה עם מטריה עומדת בסמוך לרכב. מה? לא תעצור?! יש לה פנצ'ר בגלגל. אני מחליף את הגלגל ואומר כאילו לעצמי 'החלום שלי להגיע לאוטו כזה'. אומרת האישה: 'זה הטלפון של בעלי בעוד 3 חודשים אנו מוכרים את האוטו'. עובר הזמן אני מתקשר לאיש והוא מזמין אותי למשרדו בתל –אביב. מסתבר שהוא בעל סוכנות פורד. מבקש ממני לבדוק את האוטו לפני שסוגרים את העסקה. אוטו שמור לגמרי, עם קילומטרז' נמוך בטירוף. שווה בשוק 15000 ₪. אני אומר לו: 'לצערי אין לי את התקציב הנדרש. חסרים לי 3000 ₪'. הוא מסתכל עלי ואומר: 'הסכום החסר לא יעשה אותי מיליונר. שים כמה שיש לך. האוטו שלך'. סטרול מסיים את סיפורו הרגשני עם סממני לחלוחית בעיניו: "זה אשכרה סיפור אמיתי מהחיים שתמורה חוזרת אליך מבלי שביקשת אותה".
 

קהילה תומכת

נחזור עתה לטריגר שהיווה את הסיבה לחשיפת פועלו של סטרול כאב הבית. אני מצטרף לסטרול ולשמעון כמא (75) תושב רעננה, פעיל חברתי, גמלאי אל על שהתנדב להיות חלק מ"צוות סטרול" עבור החברים הנדרשים לסיוע. כמא: "היום קבענו לערוך מספר תיקונים בביתה של דיילת אוויר לשעבר". סטרול: "רוח ההתנדבות של שמעון מוכרת לי מההיכרות רבת השנים בנינו. הוא מתנדב בכל מיני מקומות לטובת הציבור. היה לי ברור מלכתחילה שהוא יסכים להיות התומך באזור השרון למען חברי העמותה". בלהה סורקין, הדיילת לשעבר מקבלת את סטרול וכמא בזרועות פתוחות וניכרת על פניה שמחה של מפגש חברים משכבר הימים. סטרול: "לבלהה ולי המון שעות אוויר ביחד בעת שעבדנו בחברה". סורקין: "נחשפתי לפרויקט של עזרה לחברי העמותה ושמחתי על כי מוביל אותו חברי סטרול עם גמלאים נוספים. הוא מיד נענה לקריאתי, וכשפירטתי בפניו על התיקונים להם אני זקוקה ביקש ממני לרכוש מושב לאסלה שנשבר ולהכין מנורות במקום אלו שלא דולקות". סטרול וכמא מפשילים שרוולים ומתחילים במלאכתם. פירוק מושב האסלה בעייתי. הברגים חלודים ויש קושי לפרקם, אך לא סטרול וכמא יאבדו תקווה. הם מאלתרים וגורמים לברגים 'להיכנע'. הם עוברים לבעיה הבאה. מסתבר שהסיבה כי המנורות אינן דולקות הוא מפסק התאורה שיש לחזק את ברגיו. גם נושא זה מקבל את הטיפול המתאים והבעיה נפתרת. סורקין: "אני מאד נרגשת ומודה, זה היה יכול להמשך ככה עוד 3 שנים. לקרוא לבעל מקצוע לפתרון התאורה ולקרוא לבעל מקצוע לחוד להחלפת מושב האסלה, אני לא צריכה להגיד לכם במה זה כרוך היום. אני מאושרת שיש לי אור. אין לי מילים להביע לסטרול ושמעון כמא, עד כמה אני אסירת תודה להם".
 

 

"אב הבית" הסרט
 
 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל