1647דון קרלו-אופרה מאת ורדי באופרה הישראלית

מאבק בין אב לבן בין אהבה וטובת המדינה



1647דון קרלו-אופרה מאת ורדי
צילומים-יחצ'ן

דון קרלו-קרלוס הנה אופרה שורדי כתב בשתי גרסאות.
בהתחלה הוא כתב את הגירסה הצרפתית בצרפתית עבור האופרה בפריז שהצגת הבכורה שלה התקימה בשנת 1867 בפריז .
אופרה זו היתה בת 5 מערכות וכפי שהיה נהוג אז בפריז היה בה גם בלט?האופרה נקראה דון קרלוס.

לאחר מכן ורדי עשה בה שינויים ,מחק את המערכה הראשונה כולה-יש האומרים שהיא היפה מבין כל המערכות-, קיצר אותה ל4 מערכות,הוריד את הבלט ועשה שינויים קטנים אחרים לא משמעותיים.

זו הגירסה האיטלקית שנקראת דון קרלו ואותה אנו שומעים כעת באופרה הישראלית.
הבכורה שלה נערכה 17 שנה מאוחר יותר דהיינו ב1884 והיא נערכה בלה סקלה די מילנו .

ליברית האופרה נכתב על ידי ז'וזף מרי וקאמיל דו לוקל עפ'י המחזה דון קרלוס שכתב שילר.

זאת אחת האופרות ההיסטוריות של ורדי והנושא שלה היחסים בין המלך הספרדי פיליפ השני לבנו קרלוס ונסיכת צרפת אליזבת דה ולואה שאהבה את קרלוס אך נישאה לאביו כתוצאה מהסכם שלום בין צרפת לספרד.אליזבת המלכה לוקחת זאת בקלות ונאמנה למלך בעלה ,אך קרלו לוקח זאת קשה ביותר.
ורדי רצה לעשות דרמה דרך המוסיקה והצליח בכך בגדול.

בכמה מהאופרות שלו ורדי עסק בעמים במצוקה כמו שהוא עוסק באופרה זו.הנה כמה דוגמאות: נבוקו,מקבת,הלומברדים ועוד.


האופרה הוצגה בארץ לראשונה בשנת 2006.
זאת אופרה הארוכה ביותר שורדי כתב גם אחרי שקיצר אותה ובגלל זה אינה מוצגת לעתים קרובות
הגירסה המוצגת כעת בארץ אורכה שלוש שעות וארבעים כולל הפסקה אחת ואתנחתאות קצרות בין המערכות להחלפת תפאורה.

ההפקה הפעם הנה בשיתוף עם בתי אופרה של בילבאו,סויליה ,אוביידו ופסטיבל טנריף.

ניצח על האופרה דניאל אורן כהרגלו בתנועות רחבות ידים והוצאת קולות תוך כדי ניצוח שהפעם היו מעטות מאוד אך בכל זאת נשמעו בשורות הראשונות.
הכנת התזמורת היתה מצויינת והיא נשמעה מעולה.
כרגיל היתה זו התזמורת הסימפונית ראשון לציון-תזמורת האופרה שהיתה הפעם בהרכב מתוגבר בעיקר כלי נשיפה כנדרש.

האופרה כולה נעה בין סצינות המוניות שהפעם היו מרשימות ביותר,עם מקהלה גדולה מצויינת-מקהלת האופרה הישראלית עם המנצח איתן שמייסר,לבין סצינות אינטימיות בהן השתתפו מקסימום שנים שלושה משתתפים.
הסצינות ההמוניות היו מרשימות ביותר.


בדרך כלל באופרה יש אהבה בין הטנור לסופרן כאן היתה חברות בין הבאס לבריטון ומוטיב החברות חזר לאורך כל האופרה.
זאת היתה חברות אמיתית כאשר בסופו של דבר טובת המדינה גברה על החברות.

באופרה רודריגו חברו של קרלו-יורש העצר הנו קולו של ורדי בעצמו שדגל בחופש.
רודריגו מנסה לשחרר את העם הפלנדרי שהיה תחת הדיכוי הספרדי ולמען מטרה זו הוא מוכן להקריב את חייו.

פיליפ המלך מתברר באופרה כאדם אנושי ,למרות אכזריותו,אך אומלל.
בזמנו פיליפ היה השליט החזק ביותר בעולם ועבורו המדינה היתה מעל האהבה.הוא מתחתן עם אליזבת לא מתוך אהבה אלא כדי לשמור על האינטרס של ממלכתו.הוא האדם הבודד ביותר מכל הדמויות באופרה.הוא מדכא את כולם ושולט על כולם.
בתור אב אכל מרור.בתור בעל יסורים.

בסצינה שבינו לבין האינקויזיטור הגדול, באחרון אין שום דבר אנושי והוא משתמש בכנסיה ובכוחו כדי לדכא את העם.

מענין שספרד והדרמה הספרדית משכו את מלחיני העולם לכתוב אופרות על כך ,אך אם מתבוננים היטב רואים שאין מלחינים ספרדיים שכתבו אופרות שאנו יודעים עליהן.כנראה שהם היו עסוקים יותר במה שהעם אהב וכתבו זרזואלות-סוג של מחזמר ספרדי- ולא התענינו בכתיבת אופרות.

התפאורה באופרה מרשימה ויפה ביותר. היא משתנה בכל סצינה ועוצבה על ידי קרלו צ'נטולאביניה.
התלבושות בשלל צבעים ובסיגנון התקופה נהדרות ועוצבו על ידי חסוס רואיז.
התאורה הטובה מאוד עוצבה על ידי וולפגנג פון צובק
התרגום לעברית של הכיתוביות שהוקרנו נעשה ע'י ישראל אובל והיו כרגיל נהדרות ומלאכת מחשבת.

באופרה מופיעים שני הרכבים.ראיתי את שניהם והם היו טובים מאוד אך בגדול יכול אני לומר כי נהנתי יותר מההרכב השני פרט לאליזבת ששרה בקאסט הראשון -אירה ברטמן שהיתה מעולה לעומת יוליה אלכסייבה ששרה בקסט השני ולא הרשימה לא בקולה ולא במשחקה. רודריגו-יונוץ פאסקו היה בעל קול חם יותר בהשואה עם חואן חסוס רודריגז ששר בהרכב הראשון . קטבאן קמוקלידזה כאבולי הרשימה אותי יותר מיודית קוטאסי ששרה בקאסט הראשון.שתיהן האהבה הוציאה אותן מדעתן והן בגדו בחברה טובה-המלכה כאשר גנבו את תכשיטיה כדי לנסות לסכסך.


.מלך פיליפ -אינסונג סים שראיתי היה טוב מאוד, בעל קול נעים לאוזן ומשחק נהדר.
שני האינקויזיטורים ג'ורג' אנדגולאדזה ואיבגן אורלוב היו בעלי קול באס מרשימים.


הבימוי ג'נקרלו דל מונקו והמחדשת שרה סקינזי היה לדעתי מאוד שיגרתי וסטאטי כאשר כמעט כל הזמרים שרו רוב הזמן בעמידה מבלי לזוז מהמקום כולל המקהלה הגדולה והנהדרת.


לראות או לא לראות:מוסיקה יפה,ביצוע טוב מאוד.תפאורה יפה.ארוך אך כדאי מאוד לראות.נהנתי וממליץ ביותר.הפקה מוצלחת מאוד.

נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 11/3/2018 23:51

אלי ליאון
elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו

מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן

WORD PRESS






אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל