1659תז הפילהרמונית-ביקורת בלוך,רוסיני

קונצרט עם כנרית מעולה.מומלץ




1659התזמורת הפילהרמונית הישראלית-ברוך,רוסיני
צילומים-יחצ'ן

הערב שמעתי קונצרט מקסים מכל הבחינות הן מבחירת היצירות שונוגנו והן מהביצוע.
הקונצרט התחיל עם הקונצ'רטו לכינור מאת ברוך עם הסולנית אקיקו סוואנאי מיפן.
בתמצית השגיה כתוב שבשנת 1990 בתחרות המפורסמת והיוקרתית לכינור ע'ש צ'יקובסקי היא היתה הזוכה הצעירה ביותר שזכתה אי פעם בתחרות מכובדת בינלאומית זו .לאחר ששמעתי אותה הערב אני מבין היטב את בחירת השופטים.
נגינתה היתה מקסימה.מלאת רגש.ניגנה והוציאה צלילים נהדרים מכינורה בקלות ,בעדינות ובכשרון יוצא מהכלל.

היא מנגנת בכינור שהיה שייך ליאשה חפץ וכעת מושאל לה.
נגינתה היתה מעולה, רגשנית,סנטימנטלית,עם טכניקה מעולה ושליטה מקסימלית בכינור.

הקונצ'רטו של בלוך מאוד מלודי ורומנטי.

בדרך כלל מלחינים שמחים כאשר יצירה שלהם מצליחה ויש דרישה הן על ידי המבצעים לבצעה והן על ידי הקהל לשמעה אך לא כך היה עם הקונצ'רטו הזה.
ברוך לא היה מרוצה מהעובדה שהקונצ'רטו זכה להצלחה גדולה ביותר וכולם רצו לבצעו ולשמעו ולא ניגנו את יצירותיו האחרות.
ברוך לא יכול היה להשלים עם המחשבה שכולם חושבים אותו למלחין של יצירה אחת
עד כדי כך היה מתוסכל מעובדה זו שפרסם מודעה בעתון בו כתב שיבקש מהמשטרה לאסור ביצוע הקונצ'רטו.

עד היום שום דבר לא עזר ויצירה זו שלו היא המנוגנת ביותר.

הפרק הראשון שלה נחשב לחריג בהשואה עם קונצרטים אחרים כי הוא חופשי יותר וברוך חשב לקרוא לא פנטזיה ולא קונצ'רטו אך לא עשה כך.
הקונצ'רטו מלא רגש,פיוט,וירטואוזיות רבה,ויש בו מתח פנימי רב.יש בקונצ'רטו עדינות מסויימת בפרק השני וקצב מרשים בשלישי.

מאחר וברוך כתב יצירה בשם "כל נדרי"המבוססת על התפילה כולם חושבים שהוא יהודי אך הוא נוצרי טהור שאף פעם לא הכחיש שהוא יהודי כאשר חשבו אותו כך.


לאחר ההפסקה שמענו את הסטאבט מאטר מאת רוסיני.
רבים הם המלחינים שכתבו יצירה בשם זה.
סטאבט מאטר הנה יצירה דתית קתולית המתארת את סיבלה של מריה על מות בנה-ישו.
היצירה כתובה לתזמורת,ארבעה זמרים ומקהלה גדולה.
היא נכתבה בשנת 1832 דהיינו שלוש שנים אחרי שרוסיני הפסיק לכתוב אופרות והתמסר לתחביבו -הבישול.הוא התבקש לכתוב יצירה דתית לכומר שרצה שיהיה לו כתב יד של רוסיני.
בהתחלה היא סירב אך לאחר שהובטח לו ממון רב הסכים.
רוסיני כתב את ששת הפרקים הראשונים של היצירה ומסר לתלמידו להשלים את היצירה.
הוא אסר לבצע אותה.
לאחר מותו של הכומר ,כתב היד נמכר והמול שלו שכנע אותו לפרסם את היצירה.רוסיני כתב מחדש את ארבעת הפרקים האחרונים והיצירה בוצעה בפריז כאשר המלחין דוניצטי ניצח עליה.


בין כתיבת הפרקים הראשונים לפרקים האחרונים עברו 5 שנים ואפשר להבדיל ביצירה
בשינויים בסגנונות .

סטאבט מאטר של רוסיני שונה מהיצירות שכתבו מהמלחינים האחרים.
יש בו סממנים של אופרה ומאוד מזכיר את סגנון האופרות שכתב רוסיני.
אם לא יודעים את המלל של היצירה אי אפשר לומר עליה שהיא יצירה דתית כי רוח האופרה החילונית בולטת ממנה .

ארבעת הזמרים היו טובים מאוד כאשר הסופרן אריקה גרימלדי היתה מעולה . דניאלה ברצ'לונה המצו סופרן היתה בעלת קול חם ועמוק. לניקולא אוליביירי-הבאס קול לא עמוק ביותר,דומה לבריטון אך נעים מאוד היה לשמוע אותו.לטנור פיירו פרטי קול חזק ,קצת צעקני וכאשר הוא שר ביחד עם הזמרים האחרים שמעו בעיקר אותו.

המקהלה הפילהרמונית מפראג היתה טובה מאוד,צליל נהדר,אחידות ומשמעת שירה נהדרת.

היצירה מרשימה ביותר הזוכה להצלחה גדולה עד היום.

המנצח ג'נאנדראה נוזדה שלט היטב בגוף הגדול עליו ניצח בשתי ידיו ללא שרביט.
התזמורת הפילהרמונית היתה מעולה והקונצרט ,בצדק,זכה למחיאות כפיים ארוכות בסיומו.

לראות או לא לראות;קונצרט מעולה,מוסיקה יפה,ביצוע וניצוח טובים מאוד.מומלץ בפה מלא.


נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 25/4/2018 23:02

אלי ליאון
elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו

מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן

WORD PRESS





אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל