1684כרמן-ביזה-האופרה הישראלית

אופרה עם מעל ל300 משתתפים





אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press

1







1684כרמן -ביזה-האופרה הישראלית
צילומים-אלי ליאון


האופרה הישראלית מציגה כעת את האופרה 'כרמן'מאת ביזה.
זו אחת מחמש האופרות המפורסמות והמבוצעות ביותר היום בעולם.
בהתחשב בעובדה שבבכורה שהתקימה בשנת 1875 היא לא זכתה להצלחה ונכשלה, דבר שהביא בין השאר גם למותו של ביזה בגיל צעיר תקופה של כמה חודשים אחרי הכשלון,הרי זהו הישג עצום .
זה מראה לנו כי טעם הקהל אז והיום שונה מאוד מאוד.


אין היום הרבה אנשים שלא שמעו את השם 'כרמן' בהקשר אופראי ורבים ,אם לא כולם ,מאוהבי המוסיקה האופראית שלא יודעים ולא שמעו את האריות המפורסמות ממנה ואת תוכנה.


האופרה הישראלית תכננה להעלות את האופרה 11 פעם אך לאור הביקוש הגדול לכרטיסים היא הוסיפה עוד שתי הופעות והיא תוצג בסך הכל 13 פעם.הישג בתי רגיל.


הפעם האופרה תוצג בבימוי המתבסס על ההפקה המקורית משנת 1996 של פרנקו זפירלי במוטרופוליטן אופרה בניורק.


הפקה זו כבר הוצגה בארץ בשנת 2009 וכעת חוזרת כאשר הבמאי המחדש הנו גדי שכטר והמנצחת קרן קמנסק מארה'ב.


היה מאוד נעים לראות על דוכן המנצחים את קרן קמנסק המנצחת כאישה ראשונה שניצחה על אופרה במשכן האמנויות הבמה בתא בתקופה האחרונה.
לא זכור לי מתי לפני זה מנצחת ניצחה על אופרה שלמה.
היא שלטה היטב בצוות הגדול.


משך המופע הנו שלוש וחצי שעות כולל שתי הפסקות.


בתפקיד כרמו מופיעות לסרוגין אלנה מקסימובה מרוסיה ונעמה גולדמן מישראל.היא כבר הופיעה בתפקיד זה בהצלחה גדולה בפסטיבל מצדה לפני כמה שנים.


ראיתי את האופרה בבכורה עם הקאסט הראשון בו הופיעה אלנה מקסימובה כאשר בביצוע של האופרה השתתפו מעל ל300 איש.


זאת הפקה מרשימה ,רבת משתתפים,קולות טובים ברובם,תפאורה מרשימה המתחלפת כמה פעמים,מקהלה טובה אך הפעם לא יותר מזה,וריקודי פלמנקו טובים אך סטנדרטיים.


הכל היה טוב ויפה ונהנתי ביותר, אך מאחר והאופרה כבר הוצגה בבימוי זה לפני 8 שנים ומאחר ומאז ראיתי הפקות רבות אחרות בחו'ל ובארץ וביניהם גם טובים יותר מההפקה הזו,היתי מעדיף בימוי חדש יותר,אקטואלי יותר ומרשים יותר.


הבימוי,כדי שלא אובן שלא ככונתי,טוב מאוד,עשיר,צבעוני ביותר,יש הרבה סצינות המוניות נהדרות,מאוד סולידי ואוטנטי הגורם לקהל לנהור לראות ולהנות מההופעה.

מקסימובה היתה טובה ,שובבה.עמדה בכבוד ברצונה לותר על אהבה כדי להיות חופשיה.יש לה קול טוב והיא גם שחקנית טובה אך הצטערתי שבבכורה לא הופיעה נעמה גולדמן שהמפרסמים של האופרה השתמשו בשמה ותמונתה בפרסומים לאופרה והוא הופיעה בקאסט השני ולא בבכורה.

בתפקיד דון ז'וזה הופיע נג'מדין מבליאנוב שיש לו קול טוב מאוד ,חזק ונקי.
הבאס ולדימיר בראון כתמיד היה טוב מאוד וראוי לציון מיוחד.
גיא מינהיים היה מלא מרץ,הומור ונהדר כתמיד.

מיכאלה -הילה בג'יו היתה מקסימה הן בשירתה והן במשחקה.כאשר היא היתה על הבמה היא היתה תמיד במרכז והיתה הראשונה במעלה מבין כל הזמרים הישראליים הרבים שהופיעו בהפקה.הופיעו עוד בהופעה שהיתי גם עודד רייך,שירי הרשקוביץ,שי בלוך,ועוד שהיו טובים מאוד.

התרשמתי מאוד לא לטובה מדריו סולארי שהיה לא משכנע וגם הרשה לעצמו פעמיים או שלוש משך הופעתו להסתיר לא בהצלחה מלאה זיופים קטנים

התזמורת הסימפונית הישראלית רשל'צ היתה בסדר גמור.
מעצבת התלבושות הייתה אנה אנני עם תלבושות בשלל צבעים בהתאם לסצנות השונות.התאורה-אייל לוי שרון היתה בדרך כלל טובה מאוד פרט למערכות שתיים ושלוש שלא היה מספיק אור למעלה בשבילים כאשר המקהלה יורדת בהם או עומדת.

את הכוריאוגרפיה עיצבה נטע שיזף מבלי לחרוג מהמקובל בריקודי פלמנקו.
השתתפו עוד המקהלה של האופרה וכן מקהלת הילדים בת קול שהיתה חביבה ביותר ,שרה היטב אך לא כן בהליכה על הבמה.

לראות או לא לראות:יין ישן אך טוב.הקהל אוהב אופרות מפורסמות ויש לתת לו זאת מפעם לפעם.מומלץ לראות ,אם כי אופרה זו,בכל הפקה,אינה זקוקה להמלצה.




נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 17/7/2018 10:10



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל