מושחתים – הישארו בבית

כתבי אישום בחשדות פליליים של שחיתות, חקירות ואפילו הרשעות הם לא גורמים המטרידים את מנוחתם של המוני מצביעים בבחירות לעיריות ולרשויות המקומיות. מה זה אומר עלינו כחברה? ממש לא מחמיא בלשון המעטה

בקרוב יערכו הבחירות לשלטון המקומי, דהיינו ערים ורשויות מקומיות. הן מתרחשות אחת לחמש שנים. הציבור נוטה לשכוח די מהר
מערכות בחירות קודמות ובעיקר את השלילי שבהן. מסתבר שגם ההווה אינו גורם לבוחרים להקדיש מעט יותר מחשבה בנושא ומן
הסתם להתעמק בפרטים ולו מעט. בהמון מקומות הציבור אינו מתעניין בנבחרים המנהלים את המקום ובראשם ראש העיר או הרשות.
המינימום מתבקש משום שעל מנת לקבל החלטה צריך לדעת משהו על כל המועמדים, בוודאי על מי שמכהן עתה. אבל מעבר לכך,
יותר ויותר מתרחבת התופעה המדאיגה של ראשי ערים ורשויות שנחשדו בעבירות שחיתות, שהוגשו נגדם כתבי אישום ואפילו כאלה
שהורשעו, הוענשו וכעת לאחר מספר שנים חוזרים שוב להתמודד. זה בכלל מדהים. אבל יותר מדהים מזה – רבים מהם נבחרים שוב.
בלתי נתפס בעיני.
אין לי שום תיאור עדין או מילות לכסיקון אישי לתאר בחירה מחודשת כזו מעבר לרדידות על גבול הטיפשות. בערכים שאני חונכתי עליהם,
נבחרי ציבור אינם יכולים לרוץ לשום תפקיד ציבורי אם עברו כל עבירה פלילית, נקודה. אז נכון שחקירה היא עדיין לא האשמה. אך
משנבחר ציבור הורשע בעבירה קלה כחמורה, מבחינתי הוא סיים את הקריירה. זה שעדיין אין חוק ברור כזה שאוסר התמודדות של נבחר
ציבור לנצח , כשלעצמו אות קלון על מצח המחוקקים והחברה בכלל. אבל בכנסת, יושבים נבחרים רבים בינוניים ומטה, שטופי אינטרסים
צרים לכן זה גם לא יקרה. אם לפחות מרבית הציבור היה מתעלה מעל היעדר חוק כזה ומסיר תמיכה מכל נבחר ציבור מושחת עם קבלות
(קרי שהורשע) – דיינו. אך זה לא קורה. עבריינים ומושחתים מתמודדים שוב באין מפריע וחלק גדול מהם גם נבחר שוב. גם הגשת כתב
אישום בעיני היא סיבה מספיק טובה לא להצביע עבור מועמד. נכון, יתכן שבסופו של דבר יזוכה אך עצם ההגשה מוכיחה כי יש עילה
לפחות לעכב בחירה של אדם כזה. אם בסופו של דבר יטוהר שמו יוכל בוודאי להתמודד שוב. אז בינתיים הוא "יפספס" מערכת בחירות?
נו אז מה ? מי שהולך לחיים הציבוריים צריך להיות מוכן לכך ולקחת בחשבון כל תרחיש.
רבים מערבבים פוליטיקה ארצית ומקומית. זו טעות קשה. ראשי רשויות וערים צריכים לעסוק בנושאים מקומיים שעיקרם שירות לאזרח.
לכן העמדה הפוליטית של המועמד ומהיכן הוא מגיע לא רלוונטית כאן. לא משנה אם מימין , מהמרכז או משמאל. מה שרלוונטי הם
מערכות מים וביוב, ניקיון הרשת, גביית ארנונה מכל החייבים בהתאם לחוק, מערכות החינוך המקומיות ועוד שלל נושאים שבשורה
התחתונה מעניקים איכות לחיי התושב. זה בכלל חטא קדמון שנולד פחות או יותר עם קבלת העצמאות והיווצרות המנגנונים המפלגתיים.
אין כלל צורך שמי שמתמודד בבחירות המקומיות ישויך למפלגה. זהותו הפוליטית אינה רלוונטית לנושאים בהם הוא אמור לעסוק באותה
עיר או רשות בה הוא / היא נבחרים. אלא מה – זה נוח לשני הצדדים – הן למפלגה ששולחת את הנציג והן לנציג עצמו המנצל את
המנגנון המפלגתי לצרכיו. אין איוולת גדולה מזו וזה מונצח במחוזותינו לעד כנראה למרות שיש במקומות שונים גם מועמדים עצמאיים.
לכן, בוחרים שנטייתם הפוליטית מסוימת, עשויים להצביע עבור מועמד כלשהו ללא קשר לכישוריו וחמור מזה – גם ללא קשר לעברו.
אבל לא רק. זו רק סיבה אחרת. יש בוודאי עוד סיבות שגורמות לבוחרים להצביע שוב ושוב בעד מועמדים מושחתים. את כולם אני
מסכם במה שכבר כתבתי למעלה וזה ממש לא מחמיא לחברה שלנו. על מנת לתרץ את זה רבים מצביעים על הניסיון של ראש הרשות
המושחת ש "אין טוב ממנו". גם כן טיפשות לשמה. לא מדובר כאן בנושאים ארציים הרי גורל. מדובר כאן בסל שירותים לאזרח. רבים
גם אם לא היו מעולם רשאי רשות מסוגלים לבצע את התפקיד הזה מספיק טוב. אין צורך לחשוש ומכל מקום זה רק צידוק כביכול
לניקוי המצפון – מדוע נותנים יד לנבחר מושחת לשוב שוב ושוב לעמדה ציבורית בכירה. מבחינתי – אם הברירה היא מועמד מושחת
או חמור בעל 2 ראשים אבל נקי – אני בוחר בחמור בכל מקרה ! יש נושאים בחיים בהם אסור לאפשר יותר מניסיון אחד וזהו אחד מהם
אני רק יכול להתבונן בעצב בחברה מתדרדרת שהשטחיות בה היא אחד הגורמים המובילים ואל תבלבלו את המוח עם שטויות כגון
"כולם מושחתים". זה ממש אינו נכון- יש רבים ישרים וכאלה שאפילו מקבלים את פרס השלטון המקומי על ניהול נכון ויעיל של הרשות.
ובכלל - אין מצדיקין דבר רע אחד בעזרת דבר רע אחר. ניקיון השלטון תלוי במפורש באדם הנבחר, באופיו ובמערכת הערכים
האישית-מוסרית שלו.




אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל