סוף עידן ההיתממות

סוף סוף הכול הולך לקרום עור וגידים. אנחנו נמצאים, כנראה על סף תקופה חדשה, בכל הנוגע לתחבורה ולבטיחות בדרכים. בדיוק כמו המהפכה של האפודים הזוהרים, יש את המהפכה של הנהגים, אשר גם מחויבים להחזיק אפוד זוהר...מסין הגדולה, תבוא בסוף הבשורה – המכונית האוטונומית.

כל אשר אני מדבר עליו, מתריע ומבקש, כנראה סוף סוף הולך לקרות.
כוונתי לפרויקט של מצלמות המשטרה, שיוצבו בכבישים, כדי לתפוס עברייני תנועה. כל השנים אני כועס על המלחמה המזויפת בתאונות הדרכים. על השיטות חסרות התועלת של האכיפה. על זה שבמקום לתפוס עבריינים אמתיים על הכביש, השוטרים אורבים ליד תמרורים לתפוס נהגים תמימים, ששגו באופן חד פעמי ולא שמו לב לתמרור מסוים. וזאת תוך ניצול תמרורים מועדים, שנהגים רבים לא מבחינים בהם....
 

האם אוכל לנוח על עלי דפנה (או סתם עלי נענע)? האם השלב הבא יהיה מכוניות אוטונומיות, שיותירו לא רק את הנהגים חסרי פרנסה, אלא גם את כל המתריעים בשער?
בזמנו התנבאתי (בהומור) שאדם המחר יהיה ייצור שילמד לשרוד את המכוניות הדורסניות, ובסופו של דבר ילמד ללכת על הקירות, כדי להימנע מדריסה. נראה לי שבמקום שהאדם ייהפך לרובוט, מה שהולך לקרות, באופן טבעי, שהמכונית הופכת לרובוט. או אולי הפוך, במקום שהאדם יסתגל לסביבתו, המכוניות הפכו חכמות ממנו והולכות לתפוס לעצמן שליטה ועצמאות...
 

.
ולומר את האמת, אותי מרגיז במיוחד שאני קורא שהשביתו מכונית אוטונומית, שנסעה במשימת מבחן בכבישים. זאת בגלל איזו תאונה שהייתה מעורבת בה. אני מקווה שזה לא יפגע בהתקדמות הפרויקט, שעתיד למנוע המוני הרוגים בכבישים.
 

מצלמות הרמזור מרבות לצלם נהגים שעברו באדום. מה שאנחנו מתעלמים ממנו, זה שרוב אלו שצולמו, לא עשו זאת בכוונה. אין נהג שלא עבר פעם באדום, בשוגג. אבל אותה אשליית העליונות שלנו, שגרמה להשבתת המכונית האוטונומית בגלל שגיאה חד פעמית, גם לא מאפשרת לנו להפנים את זה. התאונות לא קורות בגלל הקדמה ההכרחית של עצם המצאתן. הן קורות בגלל הפגמים האנושיים, של טעויות אנוש, שהן חלק מהמהות שלנו, או אולי יש לומר, מפגמי הייצור שלנו.
 

גם המכוניות ירוויחו מזה, כבר נחשוב פעמיים לפני שנעז לקלל אותן בגלל כל תקלה...
 

אני קורא שרוב המכוניות החשמליות מיוצרות כיום בסין. זה יזרז, בסופו של דבר, את הופעתן של המכוניות האוטונומיות על הכביש. הסינים, בניגוד לנו, לא מתרגשים מכמה הרוגים ויודעים להתייחס לעניין בפרופורציות.
 

יש לי הערה לגבי רוכבי הכלים הדו גלגליים. יש עכשיו תשדירי שירות של הרשות למלחמה בתאונות דרכים, שבהם מדברים על הרוכבים הנצמדים לרכב. "חפשו את הרוכב במראה", כתוב שם. אמנם, נכון, רוכבי הכלים הללו מורשים לנוע בשולי הכביש הימניים, אבל זה לא נותן להם רשות לרכב ככל העולה על רוחם. לא פעם, ברמזור, אני נאלץ להיצמד לרכב שלידי עם הקטנוע שלי. כשרמזור מתחלף אני מחכה שהרכב ייסע. אבל הוא, כנראה בגלל ניסיון העבר, מחכה קודם כל שאני אסע... זה מצב מבלבל מאוד. אסור לעודד רוכבי קטנועים לרכב בצורה לא חוקית.
 

אם הרכיבה בשוליים מותרת, הרי לא כך רכיבה במסלול של רכב אחר. אני אפילו, כועס על רוכבים אחרים, שנכנסים לי לנתיב הנסיעה. על הרשות למלחמה בתאונות הדרכים, להבהיר את הגבולות הללו של החוק ולחנך את הרוכבים לרכב לפי החוק ולא לתת להם להשתולל. מבחינתי, ואני אומר את זה לטובת הרוכבים הללו, גם רכיבה בשולי הכביש, שמותרת, מסוכנת. כל שנייה איזה רכב עלול להתבלבל ולרדת לשוליים ולרוב ייעשה זאת בלית בררה בגלל בעיה כלשהי. אז אם לרכב בשוליים, אז בזהירות, במהירת שמאפשרת להימנע במצב ביש שכזה, להיפגע.
 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל