מיטיבי לכת: מסלול כמעט מעגלי מהגבנון לעין ילק

אל הנופים המרהיבים של הר הנגב תיכון מדרום למכתש רמון מצטרפת כעת פריחה נהדרת בערוצי הנחלים לאחר סבבי הגשם. מזג האוויר אמנם קריר זה לא מעיב על היופי המדברי הייחודי סביב.

בהר הנגב התיכון, מדרום למכתש רמון פינות חמד רבות ונוף פנורמי מדברי ייחודי. הלכנו עם גלעד במסלול כמעט מעגלי שהתחיל
בגבנון באזור הר גוונים, המשיך ל"סכין" של נקודת גובה 660, הפסקת קפה בנחל נקרות לא רחוק מחניון הלילה, טיפוס על הרכס
מדרום לנחל נקרות שבין נקודות גובה 581 ל 563 המאפשר תצפית נרחבת פנורמית, הליכה מזרחה לקטע הקניוני של יובל נחל
אנקה, טיפוס במפל השלילי ביובל זה, הלכיה לכיוון הר ילק וביקור בעין-ילק ולקינוח הסתיים בטיפוס מנחל ילק בין סדקי המצוק שמעליו
מרהיב ומומלץ.
הסלעים שעליהם צעדנו הם בעיקר גיריים קשים היוצרים מצוקים מרהיבים מתקופות הקנומן והטורון (97 - 85 מיליון שנה לאחור) אם
כי ניתן היה לראות (למשל בהר מרפק המצוי ממול לגבנון) בסלעי בהירים ומעליהם סלעי צור כהים המייצגים תקופה מעט מאוחרת יותר.
הגבנון שעליו טיפסנו בתחילת המסלול מצוי ממש בסמוך לכביש 40 סמוך לגיא זוחלים ולקו שבר רמון , התוחם את מכתש רמון מדרום.
על המכתש הזה כתבתי לאחרונה מספר פעמים ולא אחזור על הדברים כאן , אסתפק בכך שאחת העדויות לפעילותו של שבר רמון
מצויה ממש כמעט ממולה של נקודת ההתחלה של הטיול מצידו השני של הכביש. זהו ה"גוש ההפוך" : גוש של סלעים בולטים מתקופת
הטורון (92 - 85 מיליון שנה לאחור) שבו השכבות העתיקות למעלה והצעירות יותר למטה. גוש זה התהפך בעת פעילות השבר. הגבנון
עצמו שגווניו כהים יותר ביחס לשלוחות הסמוכות אליו, הוא מחדר מגמטי כלומר מגמה שעלתה ממעמקים, חדרה דרך מערכת סידוק אל
בין שכבות סלע שונות ויצאה החוצה אל פני השטח. במכתש רמון יש מחדרים רבים כאלה במגוון צורות. הפעילות הזו נוצרה בקרטיקון
התחתון (140 - 120 מיליון שנה לאחור) עקב מאמצי מתיחה טקטוניים (שיצרו את מערכת הסידוק) שחווה האזור שלנו בעת היווצרות ים
תטיס החדש. מהגבנון המשכנו אל ה"סכין" של נקודת גובה 660 - בו ההליכה בקטע ממנו היא פשוט בהתקדמות תוך כדי ישיבה... הוא
כל כך צר שקשה להתקדם עליו בהליכה רגילה ויש לנקוט בקטעים האלה בזהירות רבה אך הנוף ממנו ממש משכר. ממנו ירדנו בערוץ
תלול יחסית אל קיר האמוניטים. זהו ריכוז מאובנים של יצורים ממשפחת ה"ראש רגל" - קרובים רחוקים של הדיונונים - שהחלק הקשה
שלהם דהיינו הקונכייה שעטפה את היצור שחי בה השתמר. הם שיגשו בעולם והתפתחו בין 250 - 65 מיליון שנה לאחור ונכחדו בסוף
עידן המזוזואיקון בהכחדה ההמונית שארעה אז ככל הנראה עקב פגיעת מטאוריט ענק באזור יוקטן ומפרץ מקסיקו. מקיר האמוניטים
המשכנו דרומה אל נחל נקרות. אמנם רק עצרנו בו להפסקה וחצינו אותו לכיוון דרום אך הנקרות הוא נחל מכובד למדי שאי אפשר שלא
להזכיר אותו בכמה מילים מה גם שיש לו חלק נכבד בהתהוות מכתש רמון.
נחל נקרות הוא מן הגדולים שבנחלי הר הנגב התיכון . אורכו כ - 70 ק"מ ושטח אגן הניקוז שלו כ - 1,000 קמ"ר . תחילתו של הנחל
סמוך לשפתו הדרומית - מזרחית של מכתש רמון , כ - 2.5 ק"מ מצפון - מערב לפסגת הר עודד . מכאן יורד הנחל בכיוון צפון - מזרח ,
בעוברו בקער שבין קמר רמון וקמר עריף עד לנקודה שבה חוצה נחל נקרות את כביש מצפה - רמון - אילת ( מס'40 ) ערוצו רחב
ומדרונותיו מתונים , והוא עביר לכלי רכב . בתוכו עובר קטע גדול של הדרך המקשרת את מעלה ערוד ובארות עודד עם כביש מצפה -
רמון - אילת . לאורך קטע זה של נחל נקרות , העובר בקער , בולטים כמה הרי משאר של קרטון וצור , כגון הר פיטם , שבעמק הנחל .
עד למפגשו של נחל נקרות עם נחל רמון הוא נקרא בערבית ואדי אלג'ריר ("הנחל הגורר") . בהמשך חוצה נחל נקרות את כביש מצפה
- רמון - אילת ומכאן ואילך הוא מתחתר לקניון של ממש . אחר כך עוד מזרחה הוא יוצר את פרסת נקרות המפורסמת, חוצה את קמר
עריף-בדד, אוסף אליו את נחל המישר, חוצה את קו שבר רמון וממשיך מזרחה לערבה שם הוא נשפך לנחל ערבה. גם הנחלים אנקה
וילק אותם פגשנו בטיול זה הם יובלים שלו.
ביובל מזרחי של נחל אנקה נכנסו לחלק קניוני מרשים שהגיע למפל "שלילי" כלומר נטוי בזווית קהה מקיר המפל לערוץ. טיפסנו שם
בעזרתו האדיבה של אמיר מימון, מטייל שהציע כתף (תרתי משמע) לדרוך עליה על מנת להגיע למדף המפל. הבנתי מגלעד שעל פי
מחקרים מעודכנים מי התהום וזרימתם בין שכבות קשות ורכות הם הגורם המסייע להתחתרות הנחל לאחור ובמקרה זה קיר המפל
לא "נאכלת" במידה שווה וכך נוצר מפל שלילי. משעלינו מעל המפל צעדנו לעבר הר ילק המרשים (בתוך כך חצינו מזרחה את כביש
40) וירדנו לעין ילק. הגב שם נמצא במצב מעולה במיוחד לאחר מספר סבבים של גשם שירד באזור באירועי החורף הנוכחי. בחוץ
הטמפרטורה הייתה כ 12 מעלות (עם רוח בשטח הפתוח שהעניקה תחושה של עוד כ 5 מעלות פחות) אך זה לא הפריע כרגיל לגלעד
לשחות במי הגב. על פי היציאה המהירה מהמים ככל הנראה הם לא היו מים חמים...
הטיפוס מנחל ילק למעלה היה הרפתקני משהו דרך סדקי המצוק ובעזרת ידיים של המטיילים האחד לשני. קצר אבל שובב. זה הוציא
אותנו לאזור הסמוך לכביש 40 בו השארנו את הרכבים.

מרבית המסלול לא מסומנת. יש לנווט ולהכיר את השטח.