סדר טו בשבט בקהילות ישראל

אנו מכיכרם את מנהג או בשבט מתוך הספר " חמדת ימים " שחובר על ידי אלמוני במאה ה-17. בספר זה אוסף של " תיקונים " מחגי ישראל כפי שהונהגו על ידי המקובלים בצפת.

סדר ט"ו בשבט
המנהג של סדר ט"ו בשבט הפך בשנים האחרונות חלק ממסורת החג בהרבה משפחות וחבורות.
מהיכן צמח מנהג זה של ט"ו בשבט ומהו מקורו ?
בסדר ט"ו בשבט אנו מכונסים סביב שולחנות עמוסים בפרותיה של ארץ ישראל ועוסקים בתיקון עולם וגאולתו. ראשיתו של הסדר, במנהגם של המקובלים בצפת במאה ה-16, שנהגו לערוך "תיקון" (תיקון עולם), כי זה תפקידו של האדם- לתקן את מה שנפגע לאחר הבריאה ובכך תבוא הגאולה לעולם.
ב-טו בשבט נעשה זאת ע"י אכילת פירות של ארץ ישראל.
אנו מכירים את המנהג מתוך הספר "חמדת ימים" שחובר בידי אלמוני במאה ה- 17. בספר זה אוסף של "תיקונים" מחגי ארץ ישראל כפי שהונהגו ע"י המקובלים בצפת. הפרק על ט"ו בשבט הועתק לספר" פרי עץ הדר" וכך הפך מנהג המקובלים לחג המשפחה, התפשט בכל קהילות ישראל ובמיוחד בקהילת ספרד. יסודותיו של סדר ט"ו בשבט, שתיית ארבע כוסות יין ואכילת כ- 30 מיני פירות, ליד שולחן מקושט בפרחים ועליו נרות דולקים. כל בני המשפחה מסובים בצוותא, וברוב טקס אוכלים משפע הפרות, שותים יין וקוראים פרקי תנ"ך וקטעים מן המשנה, התלמוד וספר הזוהר ואף נושאים תפילה מיוחדת לברכת העץ.
בעדות ישראל שבהן נחוג סדר ט"ו בשבט הלבישו עליו צורות ייחודיות. בסלוניקי נהגו לקיים הצגות מיוחדות בלאדינו, שבהם השתתפו צעירים מחופשים לעצים וכל עץ ועץ שר את שירו בלויות מקהלה.
בחאלב נהגו לקרוא בבית הכנסת בערב ט"ו בשבט את עשרת הדיברות. כל דיבר ודיבר היה נמכר ולאחר תשלום התמורה היה קורא בקול. לאחר סיום התפילה היו שבים הביתה לסעודת החג העשירה בפרות. גם בבגדד נפוץ מאוד המנהג לערוך סעודת פירות ט"ו בשבט. בליל החג היו מביאים מיני פירות טריים ויבשים המצויים בעיר ועורכים מסיבה וקוראים על כל מין ומין מן המקרא.
גם עדות אשכנז באירופה נהגו לצאת לגן וליער ולהתפלל עבור העצים המכוסים שלג וקופאים מקור שיניבו פרותיהם.
סדר תיקון ליל ט"ו בשבט התפשט בקהילות ישראל במזרח, טורקיה, צפון אפריקה, איטליה ועוד.
ר' נחמן מברסלב, נכדו של הבעל שם טוב, היה אומר : "כל עץ ועץ יש לו שירה. משירת עשבים נעשה ניגון הרועה, וביום חג האילן - בני אדם נעשים פה לעץ ולצומח לפני ד' ושרים את שירתם - כי האדם עץ השדה".
הנה באו זמנים חדשים חזרו בנים לשדות המולדת והחלו נוטעים כל עץ, לאכול מפרות ארצנו, להגביר בלבנו אהבת הארץ ולשיר משיריה האהובים.
החברה להגנת הטבע, יחד עם משרד החינוך, הכריזו על ט"ו בשבט כחג שמירת הטבע- חג שמח








אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל