1728תז הבארוק ירושלים-פאר הבארוק היהודי

יצירות בארוק שנכתבו עיי יהודים או על נושאים יהודיים


1728תז הבארוקירושלים-הבארוק היהודי
צילומים-טל פלג


אתמול שמעתי באולם צוקר בתא קונצרט של תז הבארוק ירושליים.התכנית נקראה-הבארוק היהודי.

אחרי תקופת הרנסנס ולפני התקופה הקלאסית אנו מציינים כתקופת הבארוק דהיינו בין השנים 1600-1750.
בתקופה זו חוברה מוסיקה שאנו מכנים אותה מוסיקת בארוק.
מוסיקה זו היא בעצם מה שאנו מכנים מוסיקה קלאסית שנכתבה בתקופת הבארוק.
זאת מוסיקה שיש לה מקום נכבד בהיסטוריה של המוסיקה הקלאסית ומבוצעת עד היום.
אנו מכנים מוסיקה זו כמוסיקת בארוק רק מתחילת המאה ה20 .היה ויכוח עד שנות השישים במאה שעברה האם באך או סקרלטי ואחרים הם מוסיקת בארוק.
רוב היצירות הנחשבות היום כבארוקיות נכבו כמעט בתום התקופה.

מוסיקת הבארוק מנוגנת היום ע'י רוב התזמורות אך יש תזמורות המנגנות רק מוסיקת בארוק וחלקן בכלים האותנטיים בהם ניגנו את היצירות אז.

אחת התזמורות בארץ המנגנת כמעט רק מוסיקת בארוק היא תזמורת הבארוק ירושלים.
זו תזמורת שנוסדה לפני כ30 שנה ע'י פרופ' דוד שמר המשמש לה כמנהל מוסיקלי עד היום.
היא היתה התזמורת הראשונה שניגנה מוסיקת בארוק בכלי נגינה תקופתיים ובביצוע וטכניקות כפי שהיו אז.

לעומת מוסיקת הבארוק שכאמור מנוגנת בכמעט כל התזמורת כאן, מוסיקת הבארוק היהודי שהיא מוסיקה של מלחינים יהודיים מתקופת הבארוק או מוסיקה על נושאים יהודיים שנכתבה ע'י לא יהודים כמעט,כדי לא לכתוב, אף פעם לא מנוגנת בארץ.

טוב עשתה תז הבארוק ירושלים שהשנה חוגגת30 שנה להיוסדה ,שכללה באחד הקונצרטים הסידרתיים שלה קונצרט בשם'פאר הבארוק היהודי'.
בקונצרט זה ששמעתי אמש הושמעו יצירות מאת מלחינים יהודיים או לא יהודיים שכתבו על נושאים יהודיים.
מוסיקה זו כמעט ולא היתה ידועה ולא נוגנה.

באמצע המאה ה20 חוקר ישראלי בשם ישראל אדלר התחיל לחקור את מקורות המוסיקה בקהילות היהודיות באירופה וחשף חומרים מוסיקליים יהודיים במקומות שונים כגון הולנד,איטליה,צרפת,גרמניה ועוד.
הוא הקים מרכז לחקר המוסיקה היהודית.
בשנת 1978 בבוסטון הוקלט מבחר מבין היצירות שאדלר ערך .חלק מהן שמענו בקונצרט.

מוסיקת הבארוק היהודי היתה מאוד מוגבלת וכללה בדרך כלל מוסיקה לטכסי ברית מילה,חנוכת בתי כנסת ועוד ובאמסטרדם נמצאה מוסיקה כזו ששימשה לטכסי הקדיש,פיוטים וקדושה.

רוב היצירות ששמענו בוצעו בביצוע בכורה עולמי .
שמענו בין השאר 'קנטיקום אבראיקום מאת לואי סלדין מסוף המאה ה17.
היתה זו מוסיקה יפה,שילוב יפה בין קולות ארבעה הסולנים שהווו רביעיה מקסימה עם קולות טובים ונקיים.
נגינת התזמורת בכל הקונצרט היתה מעולה
הסולנים קלייר מגנאג'י-סופרן שרה בקול מאוד יפה וסילסולים נקיים ביותר.

שמענו עוד מנגינות מתוך פנקסי החזנים של אמסטרדם מהמאה ה18.
יאיר פולישוק עם קול הבאס החזק והיפה שלו הרשים את השומעים.
b
יצירה מאוד מלודית היתה הקנטטה להושענא רבה משנת 1732
כמו כן שמענו את 'כל הנשמה'מאת כריסטיאנו ג'וזפה לידרטי הלא יהודי ועוד.

אלון הררי-קונטרטנור והטנור דורון פלורנטין היטיבו לשיר.

אמנם המוסיקה שנוגנה היתה קצת מונוטונית אך היה זה קונצרט מענין שעשה לשמועים הכרה עם יצירות הקשורות ליהדות בתקופת הבארוק שאף תזמורת לא משמיעה בקונצרטים הרגילים שלה.


היה זה קונצרט מענין,טוב,בביצוע נהדר.
טוב היה לדעת שקיימות יצירות בארוק יהודי וטוב היה לשמוע אותן לפחות פעם אחת.

לראות או לא לראות;לו היו קונצרטים נוספים על אותו נושא היתי ממליץ לאוהבי מוסיקת בארוק ללכת ולשמוע.

נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 15/1/2019 12:16

הקונצרט הסידרתי הבא מס'4 של התזמורת בשם 'מוסיקה מסן מרקו יהיה ב17 בירושלים ו18 לפברואר בתל אביב במסגרת פסטיבל מוסטונן.




אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press




אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל