נקודה שבועית פרשת השבוע "משפטים" ה'תשע"ט

והנה באה פרשתנו, פרשת "משפטים", פרשה המלאה במצוות רבות שרובן עוסקות במצוות שבין אדם לחברו, בתחומי הממון, נזיקין, נזקי בעלי חיים ועוד,

רק לפני שתי פרשות עוד היו בני ישראל עבדים במצרים, היו תחת נטל שיעבוד פרעה ועבודת הפרך, והנה עברה פרשה בה קרע ה' את הים לשניים ובני ישראל עברו בו והמצרים טבעו בים הנסגר עליהם, ושבוע שעבר בפרשת "יתרו" התכנס העם תחת הר סיני וקיבל את עשרת הדיברות במעמד מתן תורה.
והנה באה פרשתנו, פרשת "משפטים", פרשה המלאה במצוות רבות שרובן עוסקות במצוות שבין אדם לחברו, בתחומי הממון, נזיקין, נזקי בעלי חיים ועוד, אך בחרה התורה דווקא לפתוח בדינים הפונים לתחום מאוד נקודתי: דיני עבד עברי.
העם שזה עתה לפני יותר מחמישים ימים עוד היה עבד במצרים מצווה עכשיו דווקא בדבר הראשון בפרטי הדינים של העבדות. הוא נקרא לשמוע מהם ואיך צריך לנהוג האדון בעבדו, מה יהיו זכויותיו של העבד ועוד.
אם נעמיק במחשבה בעניין זה נוכל לבחון היטב את מהות העבדות בחיינו ובעולם בכלל, ועל מקומה בחיי החברה, בטח בימנו אנו.
הרב צבי יהודה כתב בשיחותיו לפרשת משפטים בעניין העבדות: "לפני כל סדרי החיים הבריאים והנורמאלים, הקדושים והאלוקיים, לפני בירור כל מצבי ההתנגשות בענייני נפשות, ממון, נזיקין, נזקי בור, שור וכדו', לפני כל אלה יש צורך לברר עניין "כי תקנה עבד עברי"....הדבר הראשון הקודם לכל הוא בירור הדברים בפנים, בתוככם, לגבי מציאות השעבוד והעבדותיות שלכם...לפני הכול, לפני הגישה לסידור חיי האדם מהמקור האלוקי... ולפני היות האדם בעולם, הדבר הראשון הוא ביטול העבדות וקביעת החירות. אנו בני חורין! אנו עם של עבדים משוחררים מאז ולכל הדורות ועל כך אנו מברכים כל בוקר "שלא עשני עבד". החירות לפני הכול עצמאות האדם צריכה להתגלות מתוך צלם האלוקים שבאדם, מתוך גבורת האדם, קדושת האדם, מתוך דעת האדם שממקור "החונן לאדם דעת". אז הוא מופיע כאדם מישראל, כאדם של תורה. מן הסדר של פסוקי התורה שבפרשתנו מתברר שהדבר הראשון לפני ו הוא עקירת העבדות וביטולה" ואם אמר יאמר העבד... לא אצא חופשי". זה דבר נורא ואיום! - "ורצע אדוניו את אזנו במרצע". עבדות היא הצרה הגדולה ביותר בעולם. עבדות היא מחלה."
וממשיך הרב צבי יהודה וכותב: "גם עבדות ליצר הרע היא חולניות, חולשה, חוסר בריאות, חוסר גבורה, חוסר עצמיות, חוסר עצמאות בכל מהלכי החיים. השאיפה, האידיאל, הוא להיות עצמאי. אדם הנמצא במצב חולשה של עבדות הוא אומלל. אין הוא יכול להיות גיבור, כנאמר: "איזהו גיבור, הכובש את יצרו. הוא אינו יכול לשלוט על עצמו, להיות אדון לעצמו, להיות חופשי לעצמו. עבדות ליצר הרע או עבדות לאדם אחר - עניינן אחד: כוחות זרים חיצוניים לאדם הם ששולטים עליו".
העבדות היא גם כלפי בני אדם כפי שחוו בני ישראל כשהיו במצרים, אך יכול האדם להיות עבד לדברים רבים המקיפים את חייו. וכפי שכתב הרב צבי יהודה, עבדות ליצר הרע שמביטה אלינו מכל עניין בחיינו. אדם שמשתעבד למשהו, שמתמכר למשהו, וזה יכול להיות שתייה, סיגריות, הימורים ואפילו כמו כמעט כולנו לנייד שלנו, מבטל לחלוטין את העצמיות שלו, וזו ממש מלחמתנו היומיומית.

שבת שלום ומבורך!
שבת שלום ומבורך!

החוויה היהודית
http://h-y1.coi.co.il/
http://dosanova.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל