נקודה שבועית פרשת השבוע "נשוא" ה'תשע"ט

פרשת השבוע, פרשת "נשא", נקראת תמיד בסמוך מאוד לחג השבועות, חג מתן תורה.

פרשת השבוע, פרשת "נשא", נקראת תמיד בסמוך מאוד לחג השבועות, חג מתן תורה.
חלקה האחרון של הפרשה עוסק בקורבנות הנשיאים. זוהי רשימה מפורטת לחלוטין של קורבנות כל נשיאי השבטים שהוקרבו כחלק מחנוכת המשכן בשנים עשר הימים הראשונים של חודש ניסן בשנה השניה לצאתם ממצרים.
כל יום היה נשיא שבט אחר מקריב את קורבנו ונותן מתנות למשכן, אולם כל הקורבנות והמתנות היו זהים זה לזה. לא היה שום הבדל בין שבט ושבט: "קַעֲרַת כֶּסֶף אַחַת שְׁלֹשִׁים וּמֵאָה מִשְׁקָלָהּ מִזְרָק אֶחָד כֶּסֶף שִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ שְׁנֵיהֶם מְלֵאִים סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן לְמִנְחָה. כַּף אַחַת עֲשָׂרָה זָהָב מְלֵאָה קְטֹרֶת. פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר אַיִל אֶחָד כֶּבֶשׂ אֶחָד בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה. שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת. וּלְזֶבַח הַשְּׁלָמִים בָּקָר שְׁנַיִם אֵילִם חֲמִשָּׁה עַתֻּדִים חֲמִשָּׁה כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה חֲמִשָּׁה".
עניין הזהות האחידה של קורבנות נשיאי השבטים היא בעלת משמעות, והרש"ר הירש בפירושו מסביר זאת באופן מיוחד: "סיכום זה מלמדנו על תמימות הדעים של נשיאי ישראל. בחנוכת המזבח הם ביטאו את יחסו של השבט הפרטי למקדש הכללי של העם, והם ביטאו יחס זה בלב אחד ובעצה אחת". למעשה אומר הרש"ר שמקור המקדש הוא באחדות העם כולו. בסופו של דבר למרות שמדובר באוסף של פרטים הם מתאחדים ומאוחדים העם אחד.
בדיוק כך גם עניין ומהות חג מתן תורה הסמוך וצמוד לפרשתנו. במעמד הר סיני שנקרא בחג, היו ישראל בדיוק כמו היום 50 ימים לאחר יציאת מצרים וחג פסח, והם עמדו כנגד ההר כאיש אחד בלב אחד. אחדותם אז היא שאפשרה בין השאר לנתינת התורה לעם.


שבת שלום ומבורך
וחג שמח!


החוויה היהודית
http://h-y1.coi.co.il/
http://dosanova.co.il/
לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל