1756ברהמס-סולני תא

קונצרט מיצירות ברהמס בביצועים חריגים














אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press





1756ברהמס-סולני תל אביב
צילומים-אלי ליאון

הערב שמעתי קונצרט סיום העונה של אנסמבל סולני תל אביב.בתכנית הושמעו יצירות מאת יהונס ברהמס אך בכל אחד מהיצירות שבוצעו היה משהו מיוחד חריג כמו בכל הקונצרטים של האנסמבל.

באותו מעמד פורסמה וחולקה לקהל תכנית הקונצרטים של האנסמבל בעונת המינויים 2019-2020.
בעונה זו סידרת המינויים תכלול ארבעה קונצרטים במינוי ושני קונצרטים מיוחדים.
בתכניות הקונצרטים יצירות שתמיד יש בהם יחוד מיוחד כאשר הן מושמעות בקונצרטים של האנסמבל.למשל בקונצרט ששמעתי הערב הושמעה חמישיה מאת ברהמס שעובדה לתזמורת על ידי ברק טל .החמישיה נשמעה אחרת לגמרי מאשר כאשר שומעים אותה כחמישיה.
בנוסף הושמעו מחולות הונגריים בביצוע 4 ידיים ולא הביצועים שאנו רגילים לשמוע.

תמיד ,גם יצירות שנכתבו לפני שנים רבות,נשמעות בנגינת האנסמבל רעננות,כחדשות עם שינויים הגורמים לכך.
לרכישת מינויים ולפרטים אפשר לפנות לטלפון 077-2019573 וכן לtarbut.news@gmail.com

הקונצרט התחיל עם העיבוד הנהדר שהמנצח ומיסד התזמורת ברק טל עשה ,כאמור, לחמישיה מס 2 לכלי קשת.
היא נוגנה על ידי 16 חברי האנסמבל שניגנו על כלי קשת בצורה נהדרת
נראה לי מוזר ,אם כי הגיע לנגנים,שהמנצח עודד את הקהל והוא מחה כפיים בסיום כל פרק של החמישיה.
ברהמס לא כל כך אהב לכתוב מוסיקה לכלי קשת כולל חמישיות ושנים רבות לא ידועה חמישיה שכתב.
לפניו ,אפשר לומר,המציא את החמישיות המלחין בוקריני בסוף המאה ה18 , שכתב כ150 חמישיות.ברהמס כתב בסופו של דבר חמישיה שלא זכתה לביקורות טובות והוא לא פרסם וגנז.

לדעתי העיבוד שטל עשה עלה על המקור.
הביצוע היה נהדר,מלא עוצמה ורוח תזמורתית רעננה ונהדרת.

בהמשך הקונצרט שמענו שני מחולות הונגריים אך לא בביצוע שאנו רגילים לשמוע-דהיינו תזמורתי אלא כפי שנכתבו במקור בביצוע שונה מהמקובל בדרך כלל.המבצעים היו זוג הפסנתרנים המפורסמים סיון סילבר וגיל גרבורג
בהמשך הם ניגנו גם את הקונצ'רטו לפסנתר ב4 ידיים על פי רביעית הפסנתר אופ 25
לאחר שכתב את הרביעיה ברהמס עיבד אותה לפסנתר 4 ידיים.בהמשך היצירה זכתה לעיבוד נוסף בהסתמך על המקור והעיבוד שברהמס עשה בעצמו. היה זה המלחין ריכרד דונסר מאוסטריה שעיבד את היצירה כקונצ'רטו לפסנתר ב4 ידיים בלווי תזמורת כלי קשת .עיבוד זה נעשה במיוחד עבור זוג הפסנתרנים ששמענו הערב והם קיבלו זכות לבצע בלעדית את הקונצ'רטו לתקופה מסויימת.
הנגינה של השניים היתה מתואמת להפליא.היא ניגנה בצורה כוחנית יותר וזזה כל הזמן ימינה ושמאלה, התכופפה והתרוממה על הפסנתר והוא ניגן עדין יותר מבלי להתנועע.

הנגינה היתה יפה מאוד מלאת חום ,רגש ותאום מושלם.

בקונצרט נוגנו גם כמה ולסים מתוך מחזור של 16 וולסים שברהמס כתב.הם גם בוצעו על ידי זוג הפסנתרים. בטמפרמנט ויופי רב.

בכל היצירות ששמענו ,נשמעו מוטיבים הלקוחים מהמוסיקה ההונגרית צוענית שברהמס מאוד אהב.
רבים חושבים שברהמס הונגרי אך הוא נולד בהמבורג ועבר לוינה.
ברהמס הכיר את המוסיקה הזו מפליטים צועניים הונגרים שהגיעו להמבורג כשהתגורר בה.
מוסיקה זו השאירה רושם רב אצל ברהמס והוא מזכיר לנו אותה בחלק גדול מיצירותיו שכתב.

הערב ישבתי במקום ממנו יכולתי להתבונן באופן הניצוח של ברק טל.הניצוח שלו מבוצע בחן רב,בעדינות בתנועות מיוחדות שלא כל יום רואים.למשל בקונצ'רטו לפסתר 4 ידיים בכמה קטעים ידו השמאלית הפכה לאגרוף והוא המשיך לנצח כך .הוא הדגים לנגנים בצורות שונות את הקצב, ההדגשות המיוחדות ,עוצמת הנגינה כאשר חיוך רחב על פניו . תענוג היה להתבונן בו בעת הקונצרט.

לסיכום היה זה סיום עונה מוצלחת ביותר,קונצרט מיוחד,מהנה,רב גווני ששמענו בו יצירות לא כל כך מוכרות ומוכרות היטב אך בצורה שונה מהמקובל.
קונצרט מרענן,ככל הקונצרטים של אנסמבל מעולה זה הקיים כבר קרוב ל20 שנה כשמטרתו היתה ליצור הרכב קאמרי תזמורתי איכותי ברמה גבוהה ביותר.התוצאות מראות שהמטרה הושגה מזמן במלואה.

לראות או לא לראות; המלצה לשמוע כל קונצרט של האנסמבל כי כל קונצרט שונה מהמקובל.



נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 23/06/2019 23:15









אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press





1756ברהמס-סולני תל אביב
צילומים-אלי ליאון

הערב שמעתי קונצרט סיום העונה של אנסמבל סולני תל אביב.בתכנית הושמעו יצירות מאת יהונס ברהמס אך בכל אחד מהיצירות שבוצעו היה משהו מיוחד חריג כמו בכל הקונצרטים של האנסמבל.

באותו מעמד פורסמה וחולקה לקהל תכנית הקונצרטים של האנסמבל בעונת המינויים 2019-2020.
בעונה זו סידרת המינויים תכלול ארבעה קונצרטים במינוי ושני קונצרטים מיוחדים.
בתכניות הקונצרטים יצירות שתמיד יש בהם יחוד מיוחד כאשר הן מושמעות בקונצרטים של האנסמבל.למשל בקונצרט ששמעתי הערב הושמעה חמישיה מאת ברהמס שעובדה לתזמורת על ידי ברק טל .החמישיה נשמעה אחרת לגמרי מאשר כאשר שומעים אותה כחמישיה.
בנוסף הושמעו מחולות הונגריים בביצוע 4 ידיים ולא הביצועים שאנו רגילים לשמוע.

תמיד ,גם יצירות שנכתבו לפני שנים רבות,נשמעות בנגינת האנסמבל רעננות,כחדשות עם שינויים הגורמים לכך.
לרכישת מינויים ולפרטים אפשר לפנות לטלפון 077-2019573 וכן לtarbut.news@gmail.com

הקונצרט התחיל עם העיבוד הנהדר שהמנצח ומיסד התזמורת ברק טל עשה ,כאמור, לחמישיה מס 2 לכלי קשת.
היא נוגנה על ידי 16 חברי האנסמבל שניגנו על כלי קשת בצורה נהדרת
נראה לי מוזר ,אם כי הגיע לנגנים,שהמנצח עודד את הקהל והוא מחה כפיים בסיום כל פרק של החמישיה.
ברהמס לא כל כך אהב לכתוב מוסיקה לכלי קשת כולל חמישיות ושנים רבות לא ידועה חמישיה שכתב.
לפניו ,אפשר לומר,המציא את החמישיות המלחין בוקריני בסוף המאה ה18 , שכתב כ150 חמישיות.ברהמס כתב בסופו של דבר חמישיה שלא זכתה לביקורות טובות והוא לא פרסם וגנז.

לדעתי העיבוד שטל עשה עלה על המקור.
הביצוע היה נהדר,מלא עוצמה ורוח תזמורתית רעננה ונהדרת.

בהמשך הקונצרט שמענו שני מחולות הונגריים אך לא בביצוע שאנו רגילים לשמוע-דהיינו תזמורתי אלא כפי שנכתבו במקור בביצוע שונה מהמקובל בדרך כלל.המבצעים היו זוג הפסנתרנים המפורסמים סיון סילבר וגיל גרבורג
בהמשך הם ניגנו גם את הקונצ'רטו לפסנתר ב4 ידיים על פי רביעית הפסנתר אופ 25
לאחר שכתב את הרביעיה ברהמס עיבד אותה לפסנתר 4 ידיים.בהמשך היצירה זכתה לעיבוד נוסף בהסתמך על המקור והעיבוד שברהמס עשה בעצמו. היה זה המלחין ריכרד דונסר מאוסטריה שעיבד את היצירה כקונצ'רטו לפסנתר ב4 ידיים בלווי תזמורת כלי קשת .עיבוד זה נעשה במיוחד עבור זוג הפסנתרנים ששמענו הערב והם קיבלו זכות לבצע בלעדית את הקונצ'רטו לתקופה מסויימת.
הנגינה של השניים היתה מתואמת להפליא.היא ניגנה בצורה כוחנית יותר וזזה כל הזמן ימינה ושמאלה, התכופפה והתרוממה על הפסנתר והוא ניגן עדין יותר מבלי להתנועע.

הנגינה היתה יפה מאוד מלאת חום ,רגש ותאום מושלם.

בקונצרט נוגנו גם כמה ולסים מתוך מחזור של 16 וולסים שברהמס כתב.הם גם בוצעו על ידי זוג הפסנתרים. בטמפרמנט ויופי רב.

בכל היצירות ששמענו ,נשמעו מוטיבים הלקוחים מהמוסיקה ההונגרית צוענית שברהמס מאוד אהב.
רבים חושבים שברהמס הונגרי אך הוא נולד בהמבורג ועבר לוינה.
ברהמס הכיר את המוסיקה הזו מפליטים צועניים הונגרים שהגיעו להמבורג כשהתגורר בה.
מוסיקה זו השאירה רושם רב אצל ברהמס והוא מזכיר לנו אותה בחלק גדול מיצירותיו שכתב.

הערב ישבתי במקום ממנו יכולתי להתבונן באופן הניצוח של ברק טל.הניצוח שלו מבוצע בחן רב,בעדינות בתנועות מיוחדות שלא כל יום רואים.למשל בקונצ'רטו לפסתר 4 ידיים בכמה קטעים ידו השמאלית הפכה לאגרוף והוא המשיך לנצח כך .הוא הדגים לנגנים בצורות שונות את הקצב, ההדגשות המיוחדות ,עוצמת הנגינה כאשר חיוך רחב על פניו . תענוג היה להתבונן בו בעת הקונצרט.

לסיכום היה זה סיום עונה מוצלחת ביותר,קונצרט מיוחד,מהנה,רב גווני ששמענו בו יצירות לא כל כך מוכרות ומוכרות היטב אך בצורה שונה מהמקובל.
קונצרט מרענן,ככל הקונצרטים של אנסמבל מעולה זה הקיים כבר קרוב ל20 שנה כשמטרתו היתה ליצור הרכב קאמרי תזמורתי איכותי ברמה גבוהה ביותר.התוצאות מראות שהמטרה הושגה מזמן במלואה.

לראות או לא לראות; המלצה לשמוע כל קונצרט של האנסמבל כי כל קונצרט שונה מהמקובל.



נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 23/06/2019 23:15


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל