המסורתיות מול הליברליזם

ביקשתי לפרסם את התגובה של בן "ארץ הישראליות" שבנה היישוב העברי ואתה הקים מדינה לעם היהודי וקרא לפזוריו להתכנס למדינתו אל המודרנה ואל הישראליות. להלן הדברים שנידחו:

ביקשתי לפרסם את התגובה של בן "ארץ הישראליות" שבנה היישוב העברי ואתה הקים מדינה לעם היהודי וקרא לפזוריו להתכנס למדינתו אל

המסורתיות מול הליברליזם
צבי כסה
מערכת הארץ דחתה את התשובה לראיון של קרולינה לנדסמן עם פרופסור נסים מזרחי המסביר את המסורתיות המזרחית מול הליברליזם. וזו הסיבה לתמיכתם בליכוד העונה על מאווייהם המסורתיים היהודיים.

ביקשתי לפרסם את התגובה של בן "ארץ הישראליות" שבנה היישוב העברי ואתה הקים מדינה לעם היהודי וקרא לפזוריו להתכנס למדינתו אל המודרנה ואל הישראליות. להלן הדברים שנידחו:

המסורתיים מול הליברלים
פרופסור נסים מצלם במצלמה תלת-ממדית מעולה, את המציאות הישראלית. במילים שלי הוא מנתח את שתי הכָּנות אשר על הגזע הישראלי – הכנה המערבית והכנה המזרחית. אלא שהוא מתחיל בקומה השלישית ומחסיר את השתיים. הקומה הראשונה הייתה ההשכלה שהביאה את "היהדות הפתוחה" וקונספציית העל המכוננת - לחלץ עָם-עָבָר לעָם-עָתִיד: אל הזהות הלאומית והמודרנה של עם בין עמים ומדינה בין מדינות: להחליף תפילות במדיניות, לִדְאות מהצדק האלוהי של הגלות אל הצדק האנושי
הלִיבֶרָלִי, שעל פיו לכל עם יש זכות לריבונות. "בזהות הלאומית" אנחנו עָם. והולכים אל מוקדי המהומה בין המעצמות לתבוע את זכותנו לריבונות (הרצל-ויצמן-בן גוריון וז'בוטינסקי). הקומה השנייה היא היישוב העברי – מתי המעט – שהקימו מדינה לעם היהודי וקראו לפזורות העם להתכנס למדינתו הישראלית ואל המודרנה. בדתיותנו הגלינו עצמנו (לא גרשו אותנו) בלאומיותנו חזרנו.
וכאן באה הקומה השלישית אותה צילם ד"ר מזרחי.
היישוב העברי - פאר היצירה בכל הדורות – עיצב את הישראליות על התשתית ההמהפכנית המכוננת (היפוך היהדות הישנה):
* בזהות הלאומית היינו מקורבן לעם בין עמים;
* במודרנה ניצחנו את הפלשתינים וכל הערבים וכבשנו את חלקת ארצנו;
* בדמוקרטיה הליברלית המדינתית ניצחנו שיבטיות הדתית שהביאה גלות;
* ביהדות הפתוחה שחררנו תרבות לאומית אל מלוא היצירה האנושית.

סלידה יהודית מסורתית מהליברליות
לחלץ עם למודרנה עשו ברוסיה גולאגים; באנגליה דיכאו את העובדים (דיקנס), בצרפת כך (ויקטר הוגו), באמריקה (סינקלר וסטיינבק) ואנחנו עשינו מעברות. המפעל ההירואי של התקומה. היו בו קשיים ושגיאות שהבשילו עד דור שני ושלישי "טינה כלואה" אותה מגלה המרואיין במצלמת ה –MRI ומבהיר סלידה מהליברליות והאוניברסליות אל העטרה היהודית משם, המחממת לב ונפש. הפענוח מלמד על שתי כּנות בָּבלית וישראלית. תלמוד בבלי וירושלמי. הדברים האיכותיים שעולים בראיון ראויים לתגובה רחבה ואני אבקש את קרולינה לנדסמן לראיין אותי כנציג הילידים. אך כאן בשלב זה אני מביע כעס.
ד"ר מזרחי יודע שמי שהציל אותנו זה הליברליזם המערבי. אנגליה, צרפת, הולד, אמריקה, קנדה, אוסטרליה, הסקנדינביות – אלה נושאות הליברליזם נתנו לנו מדינה במשפט העמים. במקום לספר את הסיפור הזה לעם הרב שלו הוא מסביר שהליברליזם זר להם. מה אנחנו ואיפה היינו בלי הליברליזם? הוא יודע שבמאה ה – 14 –וזה העיקר - עמדו שלוש הדתות – נצרות-איסלאם-יהדות על קו התחלה. האיסלאם היה ראשון לתרבות ויצירה. ואז השתלטה עליו כת דתית שהסיגה אותו אחור עד ימינו. והנצרות שלא גברה על האזרחיות באה אל הליברליזם. ואנחנו חיינו אתם. והיהודים הראשונים שדילגו למודרנה היו גולי ספרד ופורטוגל. רק אחריהם עלו האחרים להשכלה רבתי לזהות הלאומית לליברליזם לציונות ולמדינת ישראל. כאו מאלטה כאן קפוץ.







אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל