חג החרות הלאומי האנושי

מחשבות לחג: אורי אבנרי אמר פעם וצדק: ילד יהודי שחווה את ליל הסדר לעולם יהיה יהודי אפילו יפרוש מהעם. בדומה לילד נוצרי שזרע אנטישמיות נזרע בו כשבכנסיה מול הצלוב אביו אומר שאת זה עשו היהודים,

מחשבות לחג: אורי אבנרי אמר פעם וצדק: ילד יהודי שחווה את ליל הסדר לעולם יהיה יהודי אפילו יפרוש מהעם. בדומה לילד נוצרי שזר

חג החרות הלאומי האנושי
צבי י' כסה
מחשבות לחג: אורי אבנרי אמר פעם וצדק: ילד יהודי שחווה את ליל הסדר לעולם יהיה יהודי אפילו יפרוש מהעם. בדומה לילד נוצרי שזרע אנטישמיות נזרע בו כשבכנסיה מול הצלוב אביו אומר שאת זה עשו היהודים,
חג המפץ הגדול
ישראלי חופשי אינו חופשי שלא לעיין בחג הפסח, חג "המפץ הלאומי" – היציאה לחרות. המפץ הלאומי שלנו הופך אוניברסלי למפץ הגדול ה"שלח את עמי" היה ל – Let my people go לסמל החרות האנושית. זה החידוש של משה שקשר את החירות לצו אלוהים. היינו, דעו כי יש מקור סמכות מעלי. ולא תשאלו: "מי שמך" (מושג האדם הריבוני כמקור הסמכות לא היה קיים בימיו). כמה פעמים נאמר זיכרו כי עבדים הייתם.
לאומיות ואנושיות
בהגדה החרות מעבדות ומשל החד גדיא – הם שני הקטעים האוניברסליים. כל היתר סיפור יהודי. ומעלה שאלות של שמים וארץ. מה קורה? אלוהים מקשה את לב פרעה כדי שלא ימהר לשחרר את העם. ואז מעניש אותו. ואח"כ מטביע אותו בים. וכשבני ישראל עולצים על נס הים ומפולת פרעה, הוא נוזף בהם: מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה. אוניברסלי מול ייחוד לאומי.
פרעה אשם בקשיות לב והעם אשם בצהלת לב. הניגודים האלה הם שאלות של שמים וארץ: האם פרעה אשם? ואם הכל נעשה בדברו, היו הרבה פרעה בעולם האם הם אשמים? והחרות, האם היא כלל אנושית או לאומית ייחודית? האם אפשר לקיים חרות אנושית אמתית במדינה השבויה בשילטונה על עם אחר שדוד חרות? טוב ורע, אמת ושקר עפ"י הציוויליזציה העברית מונחים לפנינו לבחור. הכל צפוי והרשות נתונה. חג חרות שמח.



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל