טיול לאחר סגר הקורונה: מחורת תפן לנחל בית העמק במסלול מעגלי

לאחר הסגר שנכפה עלינו בגין הקורונה, חזרנו סוף סוף לשטח בטיול מעגלי לא ארוך אך אבל לא קל ל"הורדת החלודה" שהצטברה בחודשיים וחצי מאז הטיול האחרון. בחרתי הפעם לבקר בנחל בית העמק

בעטיו של משבר הקורונה לא טיילנו למעלה מחודשיים ודווקא בתקופה הטובה ביותר: האביב. חזרנו היום לטייל ובחרתי במסלול לא ארוך
היורד וחוזר אל / מ נחל בית העמק על מנת ל"נער את החלודה ולחזור לעניינים". אלא שמה שחשבתי שיהיה טיול קל לא היה כזה.
התחלנו בחורבת תפן והכוונה הייתה לרדת לנחל בית העמק ולצעוד בו מזרחה עד מעבר לכביש 8544, ולעלות לנקודת הסיום באזור
המושב לפידות דרך חורבת מחוז וחורבת חשק. אלא שבמהלך ההליכה לנחל בית העמק בה שילבתי מסלולים מסומנים וגם לא התברר
שחלק מהמסומנים נחסמים על ידי גדרות או בכלל לא קיימים עקב עבודות חקלאיות וחסימות של תושבי הכפרים באזור. נאלצנו לחפש
נתיב ירידה נוח לנחל מכיוון דרום וזה גזל זמן רב מידי. לבסוף הגענו לערוץ אך לוח הזמנים הראה שנצטרך לבחור בתכנית חלופית. על
כן פנינו מזרחה במעלה הנחל והלכנו עם השביל המסומן בו עד היציאה ממנו לרבות עלייה לא קלה מהנחל לאזור חורבת תפן. למעשה
טיילנו במסלול מעגלי.
אזור הטיול הוא תחילת הגליל המערבי העליון - מרוחק רק כ 3-4 ק"מ ממתלול צורים וקו השבר בין הגליל התחתון לעליון. כמו שציינתי
פעמים רבות בתיאור טיולים בגליל על שני חלקיו: זהו אזור שעבר שברה אינטנסיבית הן משום אופי המסלע הקשה אך הפריך בו הנוטה
להישבר - דולומיט וגיר בעיקר והן מכוחות שהופעלו עליו מכיוון טרנספורם ים המלח (בשבר הסורי אפריקאי בלשון העם). מערכת שבירה
רוחבית מסיבית - מזרח מערב בעיקר וכן שברים בכיוונים אחרים מאכלסים את שטחו בשפע. וכך גם הנחלים הגדולים בגליל המערבי-
נחל כזיב, נחל געתון, נחל בית העמק ועוד נוצרו כהעתקים (שברים). נחל בית העמק אכן מכיל מסלע דולומיטי גירי קשה מתקופת הטורון
(כ 89 - 85 מיליון שנה לאחור) שהורבדו על ידי ים תטיס. הנחל מקבל את מימיו מאזור הר חלוץ ויורד במתינות מערבה עדל הישפכו לים
התיכון סמוך לשבי ציון. בנחל גדלה צמחייה ים תיכונית אופינית, עצי אלון ואלה, קטלב אשחר ועוד ומקננים על מדרונותיו דורסים כמו עקב.
נמצאו גם גם שני מעיינות , עין-מג'נונה (עין פועם) ועין העמק. בעין מג'נונה בו ביקרנו היה יבש בתקופה זו של השנה.באזור הנחל וקירותיו
חללים קרסטים רבים עקב המסת המרכיב הגירני בסלעים. חללים כאלה משמשים גם את עין מג'נונה בחורף: הם מתמלאים במים ומפלס
הנחל עולה אך מתרוקנים אחרי זן מה ומתחדשים באופן לא סדיר. התנהגות זו נראתה לכפריים באזור משונה לאורך השנים והם קראו לו
"המעיין המשוגע". בעברית שמו מתאים לו: עין פועם שכן הוא מתנהג בפעימות.
במהלך ההליכה נתקלנו בפריחה מרהיבה למרות שאנחנו כבר בסוף מאי. נהנינו לראות מישויה פעמונית, שלהבית קצרת שיניים, לוטם
שעיר ועולש. ההליכה בערוץ עצמו על חלוקי נחל די מעייפת והעלייה חזרה מהנחל לחורבת תפן אינה קלה.
בסוף הכתבה מצורפת מפת המסלול

הנה כמה תמונות מהטיול. אפשר לראות את כולן באלבום הטיול

לסיכום: טיול יפה למרות הקשיים

כל התמונות נמצאות באלבום הטיול שכתובתו:
https://photos.app.goo.gl/G9Ux5K2t3PA6UmU17 (יש להעתיק שורה זו לשורת הכתובת)