החוויה הישראלית החצויה

ד"ר נסים מזרחי חיבר מסמך "מעבר לגן ולג'ונגל", על גבולותיו החברתיים של שיח זכויות האדם בישראל. אני מבקש לנגוס בעמדותיו. לא לוותר למסורתיים הנסוגים מהמודרנה.

ד"ר נסים מזרחי חיבר מסמך "מעבר לגן ולג'ונגל", על גבולותיו החברתיים של שיח זכויות האדם בישראל. אני מבקש לנגוס בעמדותיו. ל

החוויה הישראלית החצויה
צבי י' כסה

ד"ר נסים מזרחי חיבר מסמך "מעבר לגן ולג'ונגל", על גבולותיו החברתיים של שיח זכויות האדם בישראל. אני מבקש לנגוס בעמדותיו. לא לוותר למסורתיים הנסוגים מהמודרנה.
במאמר חשוב על הפער שבין האוניברסליות של מסר זכויות-האדם, השוויון והצדק החברתי, שנושאים ארגוני זכויות-אדם, לבין הניבדלות (הפרטיקולרית) של מתנגדיו. “מדוע מתנגדות אוכלוסיות המטרה )המזרחיים( למסר האוניברסלי שמוצע להן בלהט ליברלי? – "הפוליטיקה האוניברסלית הליברלית, כמפתח לתיקון חברתי, נחווית ע"י קבוצות שונות בחברה היהודית בישראל כאיום זהותי חמור".
ד"ר מזרחי מסביר שהתפיסה המערבית האוניברסלית הליברלית גורסת שלאדם יש זכויות הקודמות לכניסתו לחיים החברתיים. החברה אינה "מעניקה" ליחיד זכויות. הוא נולד נושא זכויות. וחובת החברה לממשן. המחשבה על הזכויות הטיבעיות של האדם מייצרת למזרחים התרי"גיים והמסורתיים "פוליטיקה של וודאות". היינו, ביטחון בצדק הליברלי ובזכויות האדם הנילוות. הוודאות הזאת מאיימת על הניבְדָלוּת היהודאית שלהם.
Honor מול Dignity
ד"ר מזרחי מסביר את הפער "מערב ליברלי" "מזרח פרטיקולרי" בשני סוגי "הכבוד" האישי: ה – Honor מול ה – Dignity (נאצל. נשגב).
הדיגניטי הוא מצב קיומי לכל אדם לא תלוי במעמדו ובהישגיו. מנגד הכבוד Honor, שקדם בהיסטוריה לדִיגְֶנִִיטי, ניגזר מהיררכיות חברתיות. וכך הוא מבחין בין מי שיש לו יותר או פחות. ה-Honor מחובר להשתייכות קבוצתית למשמעות ותכנים - מקומיים, משפחתיים, שבטיים, מסורתיים - שמעצבים זהותו ומעמדו החברתי של האדם. ( היום - חברה שיוכית מזרחית מול חברה השגית מערבית צ.כ.). זו המחלוקת.

יהדות של מסורתיים ויהדות כתרבות
אני מבקש אל העומק התרבותי של הציוויליזציה העברית. הקהל שד"ר מזרחי מכנה המזרחים, אורחות חייהם מסורתיים אמוניים, מינהגיים. זו הוויה עשירה של החיים בה. לפי הכותב "יותר לאומי יותר יהודי" ניבדלי-פרטיקולרי. אבל, מעבר לטקסים, למנהגים, מצוות והווי ניצבים גרעיני הבדולח של התרבות הזאת. הציבור הזה אינו בא במעגל הזה. כל הדברים הנשגבים של התרבות העברית – שיצרו אבותינו – לפני שהיהודים עשו אותה שיבטית - הם אוניברסליים. כל השליחות הציוויליזטורית העברית/יהודית היא האוניברסליות. מי שלא מבין בדבר הזה (דתי-מסורתי-חופשי) אין לו מושג בעיקר העיקרים:

היהדות כתרבות אוניברסלית:
"בצלם אלוהים", איש ואישה ברא אותם; צדק מאברהם – "השופט כל הארץ לא יעשה משפט"; "נברכו בך כל משפחות האדמה"; חוקה ממשה – בהעדרה לא יהיו משפט וצדק; ולכן, המלך – לראשונה בהיסטוריה – כפוף לה. ונתן הנביא ינזוף בדוד "אתה האיש" על אוריה החיתי. ואליהו יכה באחאב על רצח נבות; וישוע ונביאים מגידים שצדק ומשפט פגומים בלי חמלה. . הכל אוניברסלי ליברלי; יוסף הצדיק מטביע חידוש: המלך אחראי לגורל העם. ועוד גרעיני בדולח אוניברסליים כמו "אל תשלח ידך אל הנער" - האדם איננו קורבן. וכן "עבדים הייתם" ושלח את עמי; וגר אלמנה ויתום – הכל אוניברסלי; וכך במחלוקת רבי עקיבא מול הלל הזקן. עקיבא עם "ואהבת לרעך"...אהבה היא ניבדלית: על כל פשעים מכסה. אוהבים מנהיג יימְנְעוּ מִשְפָטו. אוהב עמו מכפר פשעים. אהבה היא סוריאליסטית ואתה עקיבא מכתיר משיח.

וכנגדו הלל הזקן על האמת הארצית האוניברסלית: "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך". אתה יודע בוודאות מה אתה לא רוצה שיעוללו לך. זו התורה על רגל אחת.
אלה הדברים האוניברסליים שהקהל המתכנס לקהילתיות של "כבוד מול הדיגניטי" לא הוגה בהם. רבים בחברה הישראלית המסורתית וגם החופשיים (חילונים) חסוכי ידיעה והבנה לרבדים של סלעי הבראשית התרבותית הייחודית. לא אלה, ולא הקהל שנסים מזרחי מסמן, לא למדו שעה אחת פילוסופיה. החינוך בארץ דפוק. עוסק במעטפות ובניראוּיות.
הדברים האלה הם מעט מגרעיני הבדולח ההומניסטיים האוניברסליים. הם עמודי תווך לחברה מודרנית ליברלית: צדק-משפט-חמלה!

מהפיכת התקומה שהגתה הציונות והגשים היישוב העברי, באה לחלץ עם עבר אל עם עתיד. מתרבות ניבדלית למרחב היצירה האנושי. זו הישראליות שהקימה מדינה לעם וקראה לפזוריו להתכנס אל הזהות הלאומית והמודרנה. אלה שעלו לארץ באו רק ממדינות לא דמוקרטיות. מסקנה: הדמוקרטיה המדינתית – מגילת העצמאות - היא ליבת הזהות הישראלית האישית והלאומית. על פי אלה צריך לשפוט את החרדים, את הדתיים, את המסורתיים והחופשיים. כמה צמודים וכמה נסוגים ממגילת העצמאות. החשבון לא נגמר, פסק ברנר ברגע ייאוש.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...

כותבי המדור

הצג הכל