מה השמחה הזאת לכם?

אז מדוע בכול אופן חוגגים את החג בראש השנה היהודי? מתישהו בין חורבן בית המקדש וסיום מרד בר כוכבא (200 לספירה), כתבו גדולי הדור של אז, סדר הלכות שונה במקצת, שהתבסס על מסורות קדומות . שם נאמר במפורש שהשנה מתחילה בחודש תשרי ולא בחודש ניסן.

על חוקים ומסורת בעם ישראל חלוקות הדעות מאז שחר בריאת העולם.
מה מותר ומה אסור ויכוחים וסתירות, שלא נגמרים לעולם.
כל זה מלווה בשטף סיפורים פילוסופיים, עם ניחוחות חוכמה עילאית. יש בהן מן החול ומן הקודש. בין ראש השנה לכיפורים, זה הזמן להעלאת מסורות ישנות ואמונות שונות, לזמנים המודרניים, הכול כך חומרניים שלנו.
אין חדש תחת השמש. עיריית בית שמש קיבלה בימים אלה את דרישת החרדים, להסיר את כל השמות הפרטיים משמות הרחובות. כל זאת, במטרה למנוע אזכורן של שמות נשים, דוגמת חנה סנש. כך למשל רחוב אנא פרנק, נקרא מעתה פרנק. ואילו רחוב שרה אהרונסון אהרנסון. וכדומה. המין נעלם פה, אבל גם חצי בן אדם. וזה בהחלט לא נעים...
זה קרה לא מזמן, גם בעיר אור-יהודה. אמנם אין פה שמש, אבל עדיין מנסים שם להאיר את עיננו... שם בכלל קמו התושבים בוקר אחד, וגילו שהרחוב שלהם שינה את שמו, בן לילה, לשם רחוב לא מוכר לאיש. משהו כמו רחוב פלוני אלמוני, בתל אביב...
ככה מנסים לעוות היסטוריה כתובה, ולהפוך אותה לספרות. פעם היה מעניין לטייל בארץ, לראות שמות רחובות, ולהיזכר בהיסטוריה. עכשיו כניו יורק היינו, שם הרחובות קרויות רק במספרים.
אפילו מנהיגי העדה "חותכים" ומקצרים דרך, בדרשה ובשכנוע שאכן כך היו פני הדברים. מה שנקרא: היסטוריה כבקשתך...
בשנה שעברה הוזמנתי לקיים מצוות ישיבה בסוכה. האירוע הפך עד מהרה לדיון סוער, בגלל רב, שליח ציבור, שנכח במקום, שלא שפך בדיוק פנינים מפיו. אפשר אפילו לומר, רחמנא ליצלן, ניבל... הרב נימק את הישיבה בסוכה, שהיא בחזקת מצווה וזיכרון לימי הנדודים של עם ישראל במידבר, כמתואר בספר "ויקרא". הוא הוסיף שאם נחדד ונבדוק בציציות, וניקרא את הפסוקים כהווייתם, נבין מיד שהחג המתואר בו לא התרחש בראש השנה כלל. אז מדוע בכול אופן חוגגים את החג בראש השנה היהודי? מתישהו בין חורבן בית המקדש וסיום מרד בר כוכבא ( 200 לספירה), כתבו גדולי הדור של אז, סדר הלכות שונה במקצת, שהתבסס על מסורות קדומות . שם נאמר במפורש שהשנה מתחילה בחודש תשרי ולא בחודש ניסן.


עזרא הסופר הגדיל בסוגיה ושאל, מדוע אין יום חג מוזכר בא' בתשרי, במיצווה לשבת בסוכה. חג הסוכות מוזכר בתורה גם בספר בראשית.
בארצות המזרח הדעה שונה, לגבי מקורו ומוצאו של חג זה. היו שטענו שחג הסוכות בכלל הוא חג חקלאי כנעני. המסמל את חידוש הטבע וניצחון החיים על המוות. בדיוק כמו באמונות במוספוטאמיה.
חג הסוכות לא קשור לשום אירוע מיוחד, חוץ מאשר ישיבת בני ישראל באוהלים במדבר. החג נועד להזכיר את המנהג הזה. יש אומרים שהשמחה, שמשודכת לחג, נובעת מהשמחה שלנו, שהיום יש לנו בתי קבע.
אבל לחג הזה משויך ספר קהלת, שהוא הספר הכי פסימי בתנ"ך. ואכן, הסוכות, כמו המוטו של ספר קהלת, מסמלים את ארעיות החיים. ארעיות שיש אומרים שצריך לשמוח עליה, דווקא.
ויש המקשרים בין מצוות האושפיזין שבחג, לבין מחלת הקורונה, שגם בה מאשפזים אנשים. מנסים לרמוז לנו, שכמו הסוכה, גם הקורונה באה להראות לנו שחיינו זמניים...
ההיסטוריה מעולם לא הייתה, לפי דעתו, מדויקת. וכרגע בן הימים הנוראים לסוכות איש איש באמונתו יחיה ויעשה.


ההיסטוריון היהודי, יוסף בין מתתיהו, שופך מעט אור על אותו חג קטן החל בא' בתשרי. הוא טוען שיתכן שהכוונה "לחג התקיעה בחצוצרות", שהיה נהוג בימים ההם וקובע שחג האסיף מסמל את חידוש הטבע על היקום. ואילו מנגד חז"ל לקחו את החג חסר התוכן, ונתנו לו שם חדש: א' בתשרי . חג שלא ברור לאיזה מטרה נחגג ושבאופן חגיגתו הסתכם אז, בחידוש מסורת של הקרבת קורבנות.
אין סוף לפירושים ולמקור החג המדובר. בספר שיבולי הלקט, מצאנו הכי הרבה הסברים ופירושים. מדברים שם על בין הזמנים וסדר החגים. האמת שלא ברור לי עד הסוף, על מה כל הפילוסופיה הרבה ומדוע? האם זו ביצה או תרנגולת? למען האמת לא חשוב לי ולא איכפת מה חושבים ועושים האחרים. אחרי הכול כולנו חכמים ויודעים את התורה. בחג הזה נברך ונחגוג "בצומא רבה" ובברכת צום קל.



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל