מיטיבי לכת: מישורי מרכז הגולן ופריחה סתווית

בחרנו לפתוח את עונת הטיולים עם נופים וצבעים שנם חגיגה לעין ולנפש, במיוחד לאחר הסגרים בחודשים האחרונים. הלכנו הפעם במרכז – מזרח רמת הגולן במסלול ששיאו פריחת החלמוניות והסתווניות על רכס בשנית. הסיום היה בעין טורבינה

כיף לשוב אל הטבע, לנשום את האוויר הצלול ולעמוד שוב נפעמים מהנופים. הטיול הראשון לעונה זו (2020 - 2021) עם גלעד בן צבי
כלל את מישורי מרכז - מזרח הגולן, רכס בשנית שמכיל פריחה סתווית מרהיבה. המסלול כלל את חושנייה - רמתנייה – ג'וויזה, רכס
בשנית – תל חזקה – הר קורטום וסיימנו בעין-טרבינה - מעיין שבו יש בריכה מסודרת וכל המעוניין יכול לטבול.

רקע אזורי וגיאולוגי:

מישורי רמת הגולן המשתרעים לכל אורכה הם החלק המרכזי בחבל ארץ זה. רק חלק קטן מהם מצוי בתחומי מדינת ישראל – מזרחה
מקו הגבול הם משתרעים למרחקים גדולים בהרבה. המסלע הבזלתי הוא המאפיין הבולט בכל הרמה גם באלה המצויים הרחק מזרחה
מכאן. מרבית הבזלת כאן הגיעה לפני השטח בקילוחים וחלק קטן של סלעים פירוקלסטיים (תוצרי התפרצויות געשיות) מצויים בעיקר
בקרבת תילי הגעש הכבויים המסודרים בקו מקביל בערך (לא במקרה) לכיוונו של טרנספורם ים המלח (מערכת השבירה הסורית
אפריקאית). הבזלות ברמת הגולן צעירות – רובן המכריע מהתקופות פליוקן (5 – 2.8 מיליון שנה לאחור) ופלייסטוקן (מ 2.8 מיליון
שנה לאחור) ועד לאחרונה (לפני כ 4000 שנים באזור הר הדרוזים, מעבר לגבול). באזור בו טיילנו הן הצעירות ביותר ושייכות
לגילאים מ 2 מיליון השנים האחרונות ועד לאחרונה כאמור. הקילוחים וההתפרצויות במאות אלפי השנים האחרונות עם הפסקות של
100000 – 300000 שנים כמו זו האחרונה מראים שיתכן שהמערכת המגמתית תשוב להיות פעילה. בד בבד עם הפעילות בגולן,
הייתה המערכת פעילה גם בגליל המזרחי התחתון והעליון ואזור עמק הירדן והחולה, אם כי כאמור הבזלות הצעירות ביותר הן ממזרח
הגולן. תחילתה של כל הפעילות הזו לפני כ 31 מיליון שנה באזור משולש אפר- מפרץ עדן שבו הצליחה תמרת מעטפת (חומר חם עלה
ממעמקי מעטפת כדור הארץ) להרים וליצור בקע בקרום כדור הארץ שהתוצאה שלו הייתה שבירה בלוח אפריקה ויצירת הלוח הערבי.
ים סוף החל להיווצר ולהיפתח ובהמשך נוצרה התנועה היחסית בין לוח אפריקה ללוח ערב והאזור שבין הלוחות מאילת ועד לצפון לבנון
הלך ושקע (בעיקר ב 2 מיליון השנים האחרונות). כל האזור נתון למאמצים טקטוניים שקרעו סדקים בקרום כדור הארץ, שיחררו לחצים
ואפשרו למגמה מותכת להגיע לפני השטח ממעמקי המעטפת והקרום בקילוחים או לפרוץ דרך לועות הרי הגעש בחלק המזרחי של הגולן.
בד בבד יצרה תנועת הטרנספורם (התנועה של הלוח הערבי ולוח אפריקה שאליו אנו שייכים) את עמקי הכנרת והחולה וכן את רכס
ההרים שהחרמון הוא חלק ממנו והוא, שאינו שייך לרמת הגולן סוכך עליה מצפון.

הטיול החל במסגד בחושניה, שהמבנה בו מרשים ונותר שלם שלם מאז מלחמת ששת הימים למרות שגם במלחמת יום הכיפורים היו
כאן ובכל האזור קרבות קשים בין השיריון הישראלי לסורי. המשכנו רמתנייה. אזור זה כמו גם הסמוכים לו היה מיושב על ידי צ'רקסים עד
מלחמת ששת הימים ואנו ביקרנו במבנה שהשתמר היטב , אחד המרשימים בכל רמת הגולן. החל מהמאה ה 19 ובמהלך המאה ה 20
הייתה תנופה בהתיישבות בכל רמת הגולן ובשיאה התגוררו קבוצות אתניות שונות (דרוזים, עלאווים וצ'רקסים) במקומות שונים והגיעו
למספר של כ 130000 איש. הבית ברמתנייה וגם שאר שרידי הכפר מעידים על קהילה מבוססת. משם המשכנו מזרחה למאגר רמתנייה
המרשים שמכיל מים בכמות יפה גם כעת בסתיו הודות לחורף מעולה בשנה שעברה. מהמאגר התחלנו לטפס במתינות לעבר עיינות
ג'וויזה המצויים מזרחית לכביש 98 - זהו מקום מוצל ומתאים להפסקה. כיום יש בו בריכת שכשוך אך בעבר המעיינות כאן שימשו בעיקר
את האוכלוסייה הסורית. זה גם המקום המצוי למרגלות רכס בשנית עליו התחלנו בהמשך בטיפוס מתון. בתקופה זו של הסתיו אמורה
להימצא עליו פריחה סתווית: סיתווניות התשבץ בתחילת העלייה וחלמוניות בסיומה. מצבורי סתווניות אכן היו וחלמוניות היו במשורה
ככל הנראה הן יפרחו יותר בהמשך והאיחור נובע מהתמשכות החום בסתיו השנה. שני הפרחים מרהיבים והיוו את גולת הכותרת של
הטיול. המשכנו על רכס בשנית על שביל הגולן להר קורטום כשהחורש שהלך ונעשה צפוף ככל שעלינו איפשר לנו מידי פעם הצצה אל
הנופים המרהיבים למטה , לכיוון רכס הטורבינות ובהמשך אזור עמק הבכא בו מפתחים חווה גדולה המכילה טורבינות לניצול אנרגיית
הרוח לייצור חשמל. ירדנו מרכס קורטום לעין טורבינה - נקודת הסיום של המסלול. גלעד כהרגלו טבל במים, השאר הסתפקו בצפייה...

הנה כמה תמונות מהטיול. כל התמונות מצויות באלבום המלא.

לסיכום - טיול סתווי (אל אף שהיה חם למדי) נחמד ומומלץ.