לגור לטייל בקרוואן

ההתלבטות: חודשים ארוכים אנו מכוונים לעבור למגורי קרוואן מגורים ניידים, חודשים ארוכים אנו בודקים את ההיצע בשוק לסוגי קרוואנים, ומצאנו את עצמנו מבולבלים. חודשים חקרנו בדקנו ביקרנו ראינו התעניינו שקלנו לקנות אם קרוואן נגרר, או אוטו קרוואן, יד ראשונה, או יד שנייה חדש מהניילון או משומש? ועוד . . . החלטנו בטרם רכישה נחווה את החוויה בשכירת קרוואן. ואו

ההכנות:

רביעי בלילה הבערנו להבות הגז, הלהטנו את התנור, קצצנו ירקות, פילסנו דגים, פלפלנו, תבלנו, יצקנו שמנים, ערבבנו, ומבחר מעדני עולם ההבילו והעלו ניחוחות במרחב הבית. הקיבה הפרישה מיציהה והרחיבה דפנותיה, ציפתה ודימתה לספוג ממעט המעדנים. אך אלו היו מעדנים תבשילים שמורים לפיקניק קרוואנים. וכפתגם החכם באדם עת להתפנק, ועת להתאפק. וכך אף אני ואף קיבתי אזרנו אומץ התאפקנו התגברנו על היצר התכווצנו וויתרנו.
למחרת בוקרו של יום ארזנו מטלטלינו ודהרנו עם הקרוואן ליער המלאכים שחריה . הגענו ליער וכבר מספר קרוואנים ערוכים, פרושים, סדורים להפליא, איש איש תחת קרוואנו, ואיש איש תחת הצללתו, דומה מעין בסיס צבאי קטן או אולי שכונת עולים חלוצים משנות החמישים. שכונה של הימים ההם אוהלים קטנים וחצר גדולה לכולם שכולם עם כולם.

הקרוואנסטים כמשפחה:

הקרוואניסטים מעין משפחה אחת גדולה כמו בג"ץ, אלא שהם לא כופים ערכים בלעדיים על אחרים, ומקבלים כל חבר חדש תהיה זהותו אשר תהיה. משפחה פתוחה. מנעד הגילים משנות העשרים עד שנות השמונים, ומנעד מעמדים עשירים אמידים שוכני וילות בסביון ובכפר שמריהו, והומלסים שקצרה ידם מלרכוש דירה ואימצו את הקרוואן כדירה חלופית לכל דבר. אף מנעד הקרוואנים החל מפשוטים עממיים בסיסיים וכלה בקרוואן מלון 5 כוכבים. לחיות בבית מלון בלב יער 5 כוכבים באוויר הפתוח בין חברים אוהבים משפחה אחת גדולה שבט אחד גדול זו אכן חוויה. שלל קרוואנים מסוגים שונים פרושים בלב היער היו קרוואנים גדולים, והיו קטנים, נגררים, וממונעים, פשוטים עממיים, ומפוארים, מאובזרים מלא ובסיסיים. לקחתי ספרי קריאה אמרתי ברגעי רגיעה התמזג עם הטבע עם עצי האורן ואתפנה לקריאה רגועה. אך פגשתי אנשים רבים שהם סיפורי חיים מהלכים. איש איש וסיפור חייו. איש איש וקורותיו. סיפורים שמחים ועצובים, טראגיים, דרמטיים, מרתקים, ומשעממים נכנס יין יצא סוד ובמיוחד עת נכנס יין, ויסקי, וודקה, יצאו סודות וסיפורים רבים נשפכו כמעין המתגבר וכמאמר הפתגם הרוסי העתיק אין אישה לא יפה יש פחות וודקה.

לילה ירד:

לילה ירד מדליקים מדורה, חברים ותיקים וחדשים מתקבצים סביבה, מוסיקת רקע מתנגנת, ומגוון מטעמים וכיבודים מוצעים, אוכלים ושרים, שותים ומתנגנים, בריזת עצי האורן נושבת על הפנים ומצטרפת לחגיגה המשפחתית. זה מציע לזניה, וזאת מציעה מאפה מהתנור, והאחרת מזמינה לשקשוקה אדומה חריפה המעוררת את מיצי הקבה. וזה מזמין לכוסית יין, וזה עורם בקבוקי בירה צוננים. המהדרין הדרו בוויסקי משובח, והמשתבחים השתבחו בוודקה איכותית. והשתייה כדת אין אונס. איש איש כפי יכולתו ואישה אישה כפי חשקה. מדהים איך שהשתנות האווירה משנה את אופיו של אדם. ומזגו של אדם נעשה נעים נוח ומסביר פנים. בעוד בעיר בחיי היום יום אדם לאדם זאב, ובמפגש הזה וגר זאב עם כבש וכבש עם זאב. כולם חברים, וכולם אוהבים, מפרגנים, תומכים, מסבירי פנים, מסייעים תומכים, וערבים זה לזה

בוקר חדש:

הבוקר הפציח, השחר עלה, הקפה ההביל, וניחוח העוגה עלה באפי, רגעי קסם של קפה שחור לאור יום זך צח טהור ונקי. חגרנו חגורינו שינסנו מותנינו ויצאנו להליכה בלב היער העבות. הולכים והולכים הדרך ארוכה ורבה. הולכים והולכים, שעה ועוד שעה, והדרך ברחה נעלמה ואיננה. באנו לחזור על עקבינו ולא מצאנו עקבות, והדרך נבלעה בין עצי האורן, הלכה לנו הדרך, נעלם לנו השביל היינו בודדים בלב היער ואין נפש חייה. סביב סביב מזדקרים עצי אורנים שסוגרים עלינו ומסתירים את האופק ולא ידענו אנא אנו הולכים. עלינו על גבעה, קצרנו שביל, חתכנו מסלול, אך לא ידענו אם התקרבנו או אם הרחקנו. להיות בודדים אבודים ביער עבות זה להרגיש כמו אדם וחווה ללא הנחש.

יופיו של הטבע:

מתוך שנחשפים ליופיו של עולם, מגלים כיעורו של עולם, מתוך יופי הבריאה הנוף והטבע בהתגלמותו, מגלים כיעורה של עיר מגורים מבנים קשיחים בטון ברזל ואבנים, מתוך יופי עצי היער ופריחת הרקפות, מגלים בעיר זיהום ולכלוך, מתוך שמתפעמים מקסמי הטבע מתבאסים מקלקולו של האדם. מתוך שנחשפים ליופיו של עולם הטבעי הפראי שאלוהים ברא מגלים את כיעורו של עולם שהאדם קלקל. והוא אשר אמר אלוהים לאדם הראשון "בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן, וְאָמַר לוֹ: רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵן וְכָל מָה שֶׁבָּרָאתִי בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי, תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ. ואכן האדם קלקל גם קלקל.

לטייל בקרוון :

קרוואן מאפשר לצאת מהבית ובמובן מסוים להישאר בו, להיפתח אל נופים חדשים, לפגוש אנשים, להריח ולטעום מכל השפע שהעולם מזמן לכל אחד מהחושים, ועם זאת להיוותר בסופו של יום באזור נוחות מוגן וחמים. ההוצאה די כבדה אוטוקאראואן חדש עולה כ-480000 שח. החלטנו לשכור לתקופת מה להתנסות לחוות ואז להחליט. ואכן ההתנסות חווייתית וממכרת.
לחיות לטייל בארץ לאורכה ולרוחבה עם קרוואן ממונע זה כמו שהצב סוחב את הבית שלו על גבו, הקרוואן הוא הבית. הבית הכי הכי. בית שמחליף מיקומים ונופים בהתאם למזג האוויר, או בהתאם לאטרקציה זאת או אחרת. פעם לגור מטר מהים, ופעם למרגלות ההר, פעם על שפת הנחל. ופעם אי שם במדבר, פעם להתעורר מול החרמון המושלג, ופעם ללכת לישון מול הים התיכון פעם באילת, ופעם בקיסריה, פעם בגולן, ופעם בבקעה, פעם בירושלים, ופעם בחיפה. פעם טיול פרטי אינטימי בהתבודדות בשום מקום, ופעם טיול עם קבוצת קראוואניסטים המתמקמים אי שם ויוצרים מעין שכונת מגורים חדשה.
הקרוואן מאפשר תנועה וחופש ומאפשר חיבור קל אנושי וטבעי להיפגש עם אנשים ולא להיוותר כלואים בין ארבעה הקירות של הבית. בין הטלוויזיה הסמארטפון והמחשב. מכשירים האמורים לכאורה לפוגג את תחושת הניכור והבדידות אך בעצם מחדדים ומעצימים אותה. יש המון תקשורת אבל מעט מאוד קשר אנושי רגשי. קרוואנים מאפשרים לתת מענה על הצורך לצאת, להתאוורר, להיפגש. קרוואנים מאפשרים לשמר גרעין פרטי, אינטימי, של משפחות וחברים ועם זאת להיפתח אל אנשים אחרים, להתוודע, להכיר, להתחבר. עם הזמן נוצרות חברויות על בסיס ההיכרויות החדשות ונרקמים קשרים. קבוצות מתגבשות ונוצרים דפוסי בילוי משותפים. חוגגים ימי הולדת, עורכים מסיבות, מבשלים ארוחות, מכירים עוד פינת חמד בנוף ארצנו. וממשיכים הלאה.
חופשה לא כרוכה בהכנות ותיאומים ותקציבים גבוהים. פשוט לארוז, לנסוע, להתמקם איפה שבא לנו ולחלום את החלום. לקום כל בוקר ולראות מבעד לחלון את הנוף החדש. פעם גלי ים רועשים שועטים שוצפים המשתפכים קרוב, קרוב לבית. ופעם נוף הרים גבוהים צוללים מתחת לבית, ופעם שדה יער אין סופי נוף ירוק בשלל גווניו. זה חלום של ממש.
הקרוואן הוא בית לכל דבר יש מערכת חשמל, מים. מערכת גז, ביוב, מטבח, מיטות ומקומות אחסון. זה בית שכיף לגור בו והוא מעניק הרגשה אחרת מאשר לקום בתוך דירה באמצע העיר. הקרוואן מאפשר למשפחה לטייל ברחבי הארץ בנחת ובשלווה ובסוף היום לחזור ולישון בבית נופש פרטי, עם שירותים, מקלחת, מים חמים, טלוויזיה, כיריים, מיטות נוחות והגנה מפני מזג אוויר חם בקיץ וקר בחורף.
החיים בקארוואן מעניקים פרספקטיבה חדשה על החיים. כמה קל וכמה זול וכמה פשוט לייצר איכות חיים. מתברר שהגודל לא קובע. בית קטן מינימליסטי פונקציונאלי מעניק את כל הצרכים שהאדם זקוק להם. וביתר קלות וביתר רווחה. בית גדול רחב ידיים מתברר לא אחת שהתחזוקה והאחזקה השוטפת קשה יקרה ומשעבדת. יש ויאמרו שזה מתאים לצעירים ולא לבעלי משפחות, פגשתי קולגה בן 84 שהחליט לרכוש קרוואן ולחוות את החיים בפרספקטיבה אחרת. יש ויאמרו שהמקום צר ואין אפשרות לארח. אך מתברר שמתחם חניית הקרוואן כל השטח כולו משמש את הקרוואן. כמו בית ונחל, בית והר, בית ובקעה, ועוד . . . חונים פותחים רשת הצללה שולחן וכסאות בחוץ והא לך בית רחב ידיים פתוח לנוף האין סופי. הקרוואן קטן מצומצם מינימליסטי אך מעניק חוויות אופק נופים ומרחבים אין סופיים.